29" Hardtail, stig, något långlopp

fiskarn

Aktiv medlem
Jag vet att det finns 1000 trådar i detta ämne men verkar inte göra något att starta nya här så gör väl en till..

Äger en 26" montinbike som är lite för liten så har fått för mig att jag "behöver" en annan. Tänker köra stig, grusväg och är sugen på ngt långlopp som Västgötaloppet eller Bockstensturen. Kommer väl bli ett om året kan jag tänka mig.

Är 182 cm och benlängd ca 88 (eller kanske mätt fel, låter det orimligt långt?)

Lite över eller runt 10 000 kr typ.

Denna har väl ofta rekommenderats:
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-29-tum-sram-nx-1-x-11/
är 48 cm rätt storlek?

https://www.bikester.se/562154.html
Denna finns ju inte i rätt storlek.

Det jag är lite skeptisk till med Vitus Sentier är singelklinga.. tänker att om man kör ett långlopp och trampar ur redan vid 40 km/h eller ngt..? Är ju van vid landsväg så tycker 2 klingor känns bättre.. Å andra sidan inbillar jag mig att jag är rätt stark i benen så kanske kan man smacka på en större klinga fram och klara sig utan väldigt lätta växlar? 26" jag har nu har 3 klingor fram , vilket iofs är helt onödigt. Men tänker ju att man skulle vilja kunna cykla i 50 iaf.

Senast ändrad:
fiskarn sa:
Tänker köra stig, grusväg och är sugen på ngt långlopp som Västgötaloppet eller Bockstensturen. Kommer väl bli ett om året kan jag tänka mig.

Är 182 cm och benlängd ca 88 (eller kanske mätt fel, låter det orimligt långt?)

Lite över eller runt 10 000 kr typ.

Denna har väl ofta rekommenderats: http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-29-tum-sram-nx-1-x-11/ är 48 cm rätt storlek?

Det jag är lite skeptisk till med Vitus Sentier är singelklinga.. tänker att om man kör ett långlopp och trampar ur redan vid 40 km/h eller ngt..? Är ju van vid landsväg så tycker 2 klingor känns bättre.. Å andra sidan inbillar jag mig att jag är rätt stark i benen så kanske kan man smacka på en större klinga fram och klara sig utan väldigt lätta växlar? 26" jag har nu har 3 klingor fram , vilket iofs är helt onödigt. Men tänker ju att man skulle vilja kunna cykla i 50 iaf.
Sentier L/48cm är rätt storlek.

Det är absolut 1x som som gäller för mtb. Sentier 29 VR levereras med en Sram 11-42T kassett (på HG-body) och 30T eller 32T fram (uppgifterna går isär) men jag skulle tro att det är 30T. Vilket är lite litet omfång och för låg högsta växel.

Vad man kan göra är att antingen byta till 10-42T kassett på xD-body (kräver nytt bakhjul/nav/body) och behålla 30T klingan.
Eller byta kassetten till Sunrace 11-46T och en 34T klinga fram eller till och med 36T om du har starka ben och gillar låg kadens.
utv15.png

Du spar 100 gram på att skrota stålklingan som följer med vevpartiet

Och snabba däck som nya Racing Ray och Racing Ralph bak. Eller något annat som kanske är biligare :)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Det är absolut 1x som som gäller för mtb. Sentier 29 VR levereras med en Sram 11-42T kassett (på HG-body) och 30T eller 32T fram (uppgifterna går isär) men jag skulle tro att det är 30T. Vilket är lite litet omfång och på högre växlar.

Vad man kan göra är att antingen byta till 10-42T kassett på xD-body (kräver nytt bakhjul/nav/body) och behålla 30T klingan.
Eller byta kassetten till Sunrace 11-46T och en 34T klinga fram eller till och med 36T om du har starka ben och gillar låg kadens.

Singelklinga ok :)

Låter ju som att det ganska lätt går att "fixa" utväxlingen då. Ska väl inte vara allt för svårt. Köpa cykeln och testa kan man ju göra först iofs.

Tar gärna emot tips på andra cyklar för den delen om det finns bättre. Verkar ha 5% rabatt på Wiggle förresten så spar ju några 100, eller det kanske man har automatiskt :)

Senast ändrad:
Jag har en Sentier 29a fast den enklare varianten. Utan däckbyte är den inget kul på grusväg, inge kul alls faktiskt. Då är min (vad gäller geometrin) omoderna och 27.5-konverterade Cannondale Rush mycket roligare.

Ett hjulbyte/fälgbyte skulle heller inte skada (fälgarna är blytunga).

I skogen och i stök och bök är den riktigt kul dock! :-)

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Jag har en Sentier 29a fast den enklare varianten. Utan däckbyte är den inget kul på grusväg, inge kul alls faktiskt. Då är min (vad gäller geometrin) omoderna och 27.5-konverterade Cannondale Rush mycket roligare.

Ett hjulbyte/fälgbyte skulle heller inte skada (fälgarna är blytunga).

I skogen och i stök och bök är den riktigt kul dock! :-)

Ok ok.
Inte lätt det här med mountinbike alltså.. :)
Däck för 57 Euro känns ju en aning saftigt får jag säga men det finns väl andra alternativ antar jag.

Ingen cykel för 10 K levereras med lätta och fina hjul, knappt att det ingår på en cykel som kostar 20 eller 30 K heller för den delen.

Nya xc-hjul på drygt 1600 gram går att bygga för drygt 4000 kr. Jmf. med original som säkert väger ett halvt kilo mer. I övrigt bra hjul, men inte lättaste naven/ekrarna.

Originaldäcken är superlyxiga stigdäck (>500 kr/st) men för grova för xc race. Att ta ut slangarna (som är standard i alla cyklat oavsett prisklass) och köra slanglöst kostar någon hundring i ventiler/vätska och sparar kanske 300-350 gram.

Fina däck kostar pengar, minst 400 kr/st, men man kan ibland hitta "förra årets" gummiblandning på rea för under 300 kr/st. Man bör ha några olika uppsättningar däck att välja mellan, beroende på säsong och vad som står på agenda: grusvägsrally i solsken eller stökig stig med lera och våta hällar/rötter, snö och is etc.

Sixten Fors sa:
Ingen cykel för 10 K levereras med lätta och fina hjul, knappt att det ingår på en cykel som kostar 20 eller 30 K heller för den delen.

Nya xc-hjul på drygt 1600 gram går att bygga för drygt 4000 kr. Jmf. med original som säkert väger ett halvt kilo mer. I övrigt bra hjul, men inte lättaste naven/ekrarna.

Originaldäcken är superlyxiga stigdäck (>500 kr/st) men för grova för xc race. Att ta ut slangarna (som är standard i alla cyklat oavsett prisklass) och köra slanglöst kostar någon hundring i ventiler/vätska och sparar kanske 300-350 gram.

Fina däck kostar pengar, minst 400 kr/st, men man kan ibland hitta "förra årets" gummiblandning på rea för under 300 kr/st. Man bör ha några olika uppsättningar däck att välja mellan, beroende på säsong och vad som står på agenda: grusvägsrally i solsken eller stökig stig med lera och våta hällar/rötter, snö och is etc.

Ok ok. Ska man träna och så kanske man inte måste bry sig så mycket om liksom grusvägsprestanda eller vad man ska säga men ska man köra något lopp vill man ju inte vara onödigt långsam..

Jag har inget emot att greja lite men det här med att hålla på och byta grejer hit och dit skrämmer mig en aning. Jag förstår självklart att inget däck är bäst på allt.

Ingen cykel är "färdig" från fabrik/butik. Att optimera är en del av sporten. Sentier 29 VR är en modern, prisvärd och bra plattform att utgå ifrån.

Sixten Fors sa:
Ingen cykel är "färdig" från fabrik/butik. Att optimera är en del av sporten. Sentier 29 VR är en modern, prisvärd och bra plattform att utgå ifrån.

Jaja :) Tycker också att det är kul att greja med båtar, bilar och annat. Lite det att alla nya begrepp är lite jobbiga.. Fastnar lätt i googlande.

Ska nog beställa i veckan.

fiskarn sa:
Sixten Fors sa:

Jaja :) Tycker också att det är kul att greja med båtar, bilar och annat. Lite det att alla nya begrepp är lite jobbiga.. Fastnar lätt i googlande.

Ska nog beställa i veckan.
Tänk på att Sentier är heta, det som finns i lager just nu kan vara borta om en timme.

Har en sentier med slx-paketet. Jag kommer upp i 50 i nerförsbackar utan problem, men mer än så blir svårt. Den rullar visserligen bra så hukar man sig så kan man nog nå 55.

fiskarn sa:
Helt ok. Rimligt pris, om den inte är skadad i lack/ram/kolfiberstruktur.

Men å andra sidan. Beg cykel. Utan ramgaranti. 19 mm smala fälgar (skulle jag tro att det satt på cykeln på den tiden) och 2x10 drivlina. Allt detta sänker värdet och funktionen jmf. med en modern cykel. Jag hade nog kanske köpt en ny Scale i alla fall, trots mera pengar.
Scale 950 i alu https://www.lindellssport.se/mountainbike/2509-scott-scale-950-2018.html
Scale 935 i med CF-ram https://www.cykelkraft.se/scott-scale-3945

Sixten Fors sa:
fiskarn sa:
Helt ok. Rimligt pris, om den inte är skadad i lack/ram/kolfiberstruktur.

Men å andra sidan. Beg cykel. Utan ramgaranti. 19 mm smala fälgar (skulle jag tro att det satt på cykeln på den tiden) och 2x10 drivlina. Allt detta sänker värdet och funktionen jmf. med en modern cykel. Jag hade nog kanske köpt en ny Scale i alla fall, trots mera pengar.
Scale 950 i alu https://www.lindellssport.se/mountainbike/2509-scott-scale-950-2018.html
Scale 935 i med CF-ram https://www.cykelkraft.se/scott-scale-3945

Okok. Denna är väldigt nära så lätt att kolla på. Å andra sidan är nackdelen när jag kollar på begagnade grejer att jag ofta köper det..

Hur skiljer sig geometrin från den länkade Scott 910 mot en Vitus Sentier? Hur upplever man skillnaden?

Scale är bra ht-ramar, jag har själv flera. Alltså inte för kort/hög/brant för att funka som allround mtb. Men kortare slaglängd fram och brantare än Sentier. Sentier 29 blir också lite högre fram pga. längre gaffel och några mm högre styrhuvud (har jag för mig). Scale 9xx är mer xc än stig, Sentier 29 mer stig än xc. Men båda funkar till det mesta.

Scale-ramen är också lite lättare, speciellt om det är CF. Årets Scale har boost fram/bak och typiskt 25 mm fälgar. Precis som Sentier 29VR. Tidigare Scale (beg cykeln) har eventuellt en ram med något kortare hjulbas/reach, levereras då med längre styrstam, och troligen inte boost navbredd varken fram eller bak. Tidigare Scale CF-ramar hade en ovanlig ∅34,9 mm dimensions på sadelröret vilket krånglar till det om man vill byta stolpe eller använda dropper, årets Scale har standard ∅31,6 mm sadelrör, som det skall vara.

Sixten Fors sa:
Scale är bra ht-ramar, jag har själv flera. Alltså inte för kort/hög/brant för att funka som allround mtb. Men kortare slaglängd fram och brantare än Sentier. Sentier 29 blir också lite högre fram pga. längre gaffel och några mm högre styrhuvud (har jag för mig). Scale 9xx är mer xc än stig, Sentier 29 mer stig än xc. Men båda funkar till det mesta.

Scale-ramen är också lite lättare, speciellt om det är CF. Årets Scale har boost fram/bak och typiskt 25 mm fälgar. Precis som Sentier 29VR. Tidigare Scale (beg cykeln) har eventuellt en ram med något kortare hjulbas/reach, levereras då med längre styrstam, och troligen inte boost navbredd varken fam eller bak. Tidigare Scale CF-ramar hade en ovanlig ∅34,9 mm dimensions på sadelröret vilket krånglar till det om man vill byta stolpe eller använda dropper, årets Scale har standard ∅31,6 mm sadelrör, som det skall vara.

Ok ok. Tack för svaren! En kortare/brantare ram är sämre om man vill flyta över hinder och "vill" hellre kasta cyklisten över styret än en längre då antar jag? Så en längre ram är bättre om man om man kör mer stig?

Styrrörets vinkel verkar vara 69,5 på den begagnade och 66,5 på Sentier. Är det stor skillnad?

2018 Scale 910-930 Large
1128 mm hjulbas
425 mm kedjestag

2018 Scale 940-950 Large
1141 mm hjulbas
438 mm kedjestag

2018 Sentier 29VR Large
1182 mm hjulbas
439 mm kedjestag

Sentier är alltså 4 cm längre från vevparti till framaxel. Där har du OTB-måttet.

Dropper minskar OTB-faktorn med 50%, minst, oavsett cykel.

Sixten Fors sa:
2018 Scale 910-930 Large
1128 mm hjulbas
425 mm kedjestag

2018 Scale 940-950 Large
1141 mm hjulbas
438 mm kedjestag

2018 Sentier 29VR Large
1182 mm hjulbas
439 mm kedjestag

Sentier är alltså 4 cm längre från vevparti till framaxel. Där har du OTB-måttet.

Dropper minskar OTB-faktorn med 50%, minst, oavsett cykel.

Ok ok. Det är så det funkar.

Ang drev så har sentiern korta och breda kedjestag. Här är bild på min med org 32t

Bilagor

• 20180807_195034.jpg
    20180807_195034.jpg
    245.9 KB · Besök: 158
  • 20180807_195006.jpg
    20180807_195006.jpg
    193.7 KB · Besök: 140
liveforthis sa:
Lägger till att tex sentier vr+ kan inte ta större framklinga än 32 vet inte om fallet är samma med icke + modellerna.
Bra info. 34T räcker gott tillsammans med 11-46T, nästan så att 32T är mer standard.
Kan tänka att 29VR har minst lika mycket plats som VR+, den är väl specad för max 29x2.5" om jag inte minns helt fel. Väljer man Garbaruk klinga till 29VR med Race Face vev har klingorna ökad offset med ökat antal tänder. Så det borde gå att köra minst 34T och kanske 36T. Gissar jag.
https://garbaruk.com/products/chain...unt/race-face-cinch-boost.html#horizontalTab1

Jag kör Garbaruk 34T både på min Hightower och min Spark.

Ja precis sixten kom tänka på det som du säger att det blir ju annan offset med större klinga skulle tro att 34 är max min tar 27.5x2.8 men får endå inte plats med 29x2.3.

Okok. Vad är det för kadenseer och hastigheter vi pratar om förresten? 34 fram och 11 bak och 100 i kadens ger vilken hastighet?

34 / 11 = 3,09 varv på bakhjulet per trampvarv.
Säg att hjulets rullomkrets är 2,3 meter.
Kadens 100 varv/minut eller 6000 /h.
3,09 × 2,3 × 6 = 42,6 km/h

Senast ändrad:
fiskarn sa:
Som den idiot jag är tog ju sista Sentiern slut när jag typ hade bestämt mig..

Så efter att ha läst i en annan tråd kunde jag efter en halvtimmes betänketid klicka hem denna, blev lite sur på att jag aldrig kan bestämma mig så nu skärpte jag mig :)
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
27,5" kan väl inte vara så kass?
Det blir väl jättebra! Grattis till en fin cykel och att du kom till skott

Sixten Fors sa:
fiskarn sa:
Som den idiot jag är tog ju sista Sentiern slut när jag typ hade bestämt mig..

Så efter att ha läst i en annan tråd kunde jag efter en halvtimmes betänketid klicka hem denna, blev lite sur på att jag aldrig kan bestämma mig så nu skärpte jag mig :)
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
27,5" kan väl inte vara så kass?
Det blir väl jättebra! Grattis till en fin cykel och att du kom till skott

Tack :) nu har jag ju den inte hemma än då men det ska väl gå bra. Hoppas inte ngt bromsok läcker..

Aldrig köpt något så dyrt eller stort från utlandet förut så kanske dum fråga.. Hur kommer den hem..? Måste man va hemma och ta emot? Rätt kass för mig i så fall.

Läste i någon tråd att bromshandtagen kan vara på fel sida.. Är inget svårt att fixa i så fall va?

fiskarn sa:
Aldrig köpt något så dyrt eller stort från utlandet förut så kanske dum fråga.. Hur kommer den hem..? Måste man va hemma och ta emot? Rätt kass för mig i så fall. Läste i någon tråd att bromshandtagen kan vara på fel sida.. Är inget svårt att fixa i så fall va?
I mitt fall kom DHL hem till mig med en gigantiskt stor låda. DHL brukar skicka ett SMS så fort de har sändringen under kontroll där du kan bestämma om/hur/var du vill ha din leverans, till dörren eller hämta på terminalen. Typ. Mina bromsar satt på "rätt sida" och StartFitness verkar ha bra koll.

Bilagor

• Lev.jpg
    Lev.jpg
    226.3 KB · Besök: 174
  • Lev_check.jpg
    Lev_check.jpg
    183.4 KB · Besök: 145
Sixten Fors sa:
I mitt fall kom DHL hem till mig med en gigantiskt stor låda. DHL brukar skicka ett SMS så fort de har sändringen under kontroll där du kan bestämma om/hur/var du vill ha din leverans, till dörren eller hämta på terminalen. Typ. Mina bromsar satt på "rätt sida" och StartFitness verkar ha bra koll.

Ok, ja det löser sig säkert. Man får väl antagligen ta sig till ngn terminal då. De kör väl inte grejerna till Coop .

Fortfarande står det "Awaiting Assembly", det tar några dagar till eller? Tar väl inte flera veckor innan den skickas hoppas jag..? Ville ju ha cykeln igår :)

Beställde i torsdags.

Senast ändrad:
fiskarn sa:
Fortfarande står det "Awaiting Assembly", det tar några dagar till eller? Tar väl inte flera veckor innan den skickas hoppas jag..? Ville ju ha cykeln igår :)

Beställde i torsdags.

Jag beställde samtidigt eller om det var i onsdags.
Min skickades idag och har enligt DHL en beräknad leveransdag tisdagen den 4 september så om det stämmer så är det snudd på 3 veckors leveranstid.

Hur går det för din försändelse?

Jo, bra hoppas jag. Den skickades i förra veckan och skulle kommit i fredags först. Sen igår. Nu står det "Försändelse hålls kvar". Fattar inte riktigt för jag fick ett mail där jag valde att den skulle komma till ngn terminal på Landvetter. Nu har det försvunnit när jag spårar paketet.. så ligger den någonstans och skräpar?

Ja jag kan höra av mig till DHL själv men man får ju så snabba svar här oftast :)

Tyckte det verkade helt ok att hämta den på Landvetter nämligen, är nästan aldrig hemma på dagarna ändå.

Edit: Pratade med dem nu. Tydligen bara att åka och hämta på Landvetter.

Senast ändrad:
Igår fick jag äntligen hem cykeln efter att ha misslyckats med att hämta den i förrgår.

Ute och testade en timme, kändes hur gött som helst. Är ju två växelreglage och dropper och gaffel på styret. Tycker inte det kändes ivägen på något sätt.

Om man vill komplettera med snabbare däck, är dessa bra? Ändå förvånad över hur lätt det gick på grus och asfalt med de feta däcken som satt på.

http://www.wiggle.se/schwalbe-racing-ralph-evo-liteskin-vikbart-mtb-dack-650b/

Bilagor

• 20180829_190502.jpg
    20180829_190502.jpg
    191.5 KB · Besök: 164
Köp inte LiteSkin-däck som inte funkar utan slang, kör SnakeSkin-däck och slanglöst.
Du har en pluscykel med 27,5" plusdäck. Smala 27,5" däck blir dåligt, pajar markfrigången.
Vill du köra snabba däck på dina 27,5" hjul, välj fortsatt plusdäck, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=22860
Om du vill ha "xc-racedäck" sätt dem på ett nytt/annat 29" xc hjulset, med 622x25 mm fälg som du kör 29x2,25" däck på.
Jag har satt xc-hjul på min Scott Spark Plus https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3407740#msg-3407740

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Köp inte LiteSkin-däck som inte funkar utan slang, kör SnakeSkin-däck och slanglöst.
Du har en pluscykel med 27,5" plusdäck. Smala 27,5" däck blir dåligt, pajar markfrigången.
Vill du köra snabba däck på dina 27,5" hjul, välj fortsatt plusdäck, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=22860
Om du vill ha "xc-racedäck" sätt dem på ett nytt/annat 29" xc hjulset, med 622x25 mm fälg som du kör 29x2,25" däck på.
Jag har satt xc-hjul på min Scott Spark Plus https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3407740#msg-3407740

Ok.. tyckte väl att däcken som satt på funkade skitbra igår. Såg ju väldigt feta ut men upplevde inte att de rullade speciellt trögt på grus eller asfalt. Funderade på ett lopp framöver därför jag kanske funderade på ett par däck till.

Men ska man köra slanglöst får man väl ha olika hjul antar jag? Måste la ändå va ett jävla meck att byta däck hit och dit annars. (aldrig provat)

Tillbaka
Topp