29 hardtail

GuntaX

Ny medlem
Halloj!
Finns ju trådar på ämnet som man kanske kan bumpa, men jag kör...

Jag kör sedan ganska länge på en 26 hardtail, men har bestämt mig för att byta upp mig både i kvalitet och storlek. Kör mest stigar i halvkuperad eller platt terräng, men vill gärna ha en någorlunmda aggressiv geometri i de backar som ändå bjuds. Funderade ett tag på att bygga själv, men det verkar ju inte självklart billigare om man köper nya grejer.

Efter en del kontemplation och mycket "fönstershopping" (eller vad motsvarigheten online kallas) hade jag i princip bestämt mig för en Nukeproof scout i mellansegmentet (comp)

Jag gjorde dock missen att kolla lite till och kom på att man får en vitus sentier med vad jag tycker verkar vara genomgående bättre komponenter för nästan samma pris.

Jag kanske missar något, men cyklarna verkar ju snarlika i övrigt. Jag har tänkt mig en budget på ca 15000. Har någon några åsikter om cyklarna ovan eller tips på bättre alternativ i samma(eller lägre) prisklass?

occepocke

Medlem
Jag var i samma sits som dig för två år sen. Jag gick på Vitus! Alltid tyckt att nukeproof är lite coolare:) men Vitus vinner i spec som sagt! Rockshox revelation känns ju stabilt och tror de går om jag förstått det rätt att uppgradera revelation till pike.

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade själv sentier. np är lite coolare men geon är även lite mer aggressiv. Verkar vara otroligt bra komponenter på sentier för priset. SX växlar tror jag är för dåligt att leva med (men har inte testat)

GuntaX

Ny medlem
Jag försöker tänka bort coolheten och inse att jag för det första mest cyklar själv och för det andra är en 35årig småbarnsfar som nog inte är cool i så många ögon oaktat vilken cykel jag har :)

Har ni några erfarenheter om storleken (på vitus) jag är 179cm med relativt korta armar och ben (följaktligen lång överkropp)?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag är snart 48.
Jag tror helt klart du ska ha large men det kan säkert vara individuellt. Frågan är väl om du tycker den blir hög om du har väldigt korta ben.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Vikten kan ju vara en aspekt att ta in, jag har en egenbygd scout 275 med 150mm pike, 170mm dropper, XT och SLX blandat och 2,6” nobby nic som väger in på prick 13 kg med pedaler. Se det som info bara, vet inte vad Vitusen väger.

När jag köpte min ram kostade den 3000kr (2019), nu kostar de 4500, så NP har slängt på rätt många % i och med sin ökade popularitet.

GuntaX

Ny medlem
Vikten kan ju vara en aspekt att ta in, jag har en egenbygd scout 275 med 150mm pike, 170mm dropper, XT och SLX blandat och 2,6” nobby nic som väger in på prick 13 kg med pedaler. Se det som info bara, vet inte vad Vitusen väger.

När jag köpte min ram kostade den 3000kr (2019), nu kostar de 4500, så NP har slängt på rätt många % i och med sin ökade popularitet.
Jo, man får ju mellansegmentets nukeproof för samma pris som "premiumvitus". Självklart vill jag inte släpa runt på en massa extravikt, men med tanke på att jag själv väger 85kilo fördelat på knappa 180cm (det finns ju i princip en hel cykel att ta där) så är jag inte överdrivet fokuserad på grammen.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte hur mycket det kan skilja på ramen. Min sentier med xt/slx vägde 13.6 med pump, flaskållare och mobilhållare. 130mm recon med stålben. 2.35'' Nn.

GuntaX

Ny medlem
Jag vet inte hur mycket det kan skilja på ramen. Min sentier med xt/slx vägde 13.6 med pump, flaskållare och mobilhållare. 130mm recon med stålben. 2.35'' Nn.
Borde ju inte skilja så mycket, tycker man. Däremot verkar det stört omöjligt att få ett klokt svar på vad själva ramen väger. Cyklarnas totalvikt skiljer dock inte nämnvärt.

jonte987

Aktiv medlem
Mycket stor tvek på att en 12000 roscoe är bättre än en 10000 sentier tex.

Sen representerar ramen på en alu aggro HT så lite av värdet att det spelar rätt stor roll vad som sitter på. Men visst har np säker bättre kvalitet tex på lack och kanske annat.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Värt att nämna är att om man köper en lös NP-ram (även om det inte var aktuellt här) får man med bakaxel, styrlager, topcap, kedjestagsskydd, sadelstolpsklämma och lite extra färg.

har för mig att jag vägde min ram till strax över 2kg innan jag byggde ihop hojen.

GuntaX

Ny medlem
Värt att nämna är att om man köper en lös NP-ram (även om det inte var aktuellt här) får man med bakaxel, styrlager, topcap, kedjestagsskydd, sadelstolpsklämma och lite extra färg.

har för mig att jag vägde min ram till strax över 2kg innan jag byggde ihop hojen.
Det kan absolut vara aktuellt, men jag är lite tveksam till hur bra affär det är egentligen. När jag börjar räkna på det känns det som om sticker priset iväg rätt fort. Kanske man är sämre på att kompromissa när man ska välja varje detalj... eller så kanske köpa en ram och satsa på lite beggade delar?

Senast ändrad:

VanGarg

Medlem
Medium NP scout vill jag minnas väger strax över 2kg. Om det var 2050g eller 2100g minns jag ej.
Hade jag valt storlek idag så hade jag lätt gått på Large. Tror sweetspoten för mig (också 179cm) ligger i krokarna av 450mm reach.
Bra hoj för övrigt, men börjar snegla åt bird zero am-hållet...

Oskar

Aktiv medlem
Bygga själv från grunden är väl helt orimligt i den prisklassen?

Jag hade lätt gått på Vitusen. Bättre gaffel (som går att uppgradera), bättre växelgrupp, samt för ändamålet vettigare däck.

Hjulen kanske är något bättre på Nukeproofen, men ingen av cyklarna har särskilt märkvärdiga hjul varför detta blir en naturlig uppgraderingsdetalj så småningom.

Jag är 179 cm med perfekta proportioner. Har testat en kompis Vitus Sentier 29 i storlek L, och den kändes lagom.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Det kan absolut vara aktuellt, men jag är lite tveksam till hur bra affär det är egentligen. När jag börjar räkna på det känns det som om sticker priset iväg rätt fort. Kanske man är sämre på att kompromissa när man ska välja varje detalj... eller så kanske köpa en ram och satsa på lite beggade delar?
Fördelen är ju att man får det man vill ha från början. Tycker det är väldigt sällan man hittar en färdig cykel med precis vad man vill ha. Jag ville t ex ha en 150mm-gaffel och 170mm dropper och lite lättare däck än vad som kom med från början.

Ska man bygga själv och har budgeten i åtanke så får man leta runt betydligt mer efter bra deals. Finns bra beg saker, men ofta kan man t ex hitt något år gamla gafflar på rea osv.

GuntaX

Ny medlem
Tack för många bra synpunkter. Det lutar starkt åt en vitus så jag kommer igång, sen blir det kanske ett parallellt hemmabygge på lågfart så man hinner leta och fundera lite.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer