29"-hjul från Actionsports.de

pad

Ny medlem
Hej!
Ska beställa hjul från Actionsports, tänkte mig DT Swiss 350-nav men vilken fälg och vilka ekrar och nipplar ska jag välja? Funderar på Atmosphere SL eller XL. Cyklar stig utan hopp eller drop, bara lite rötter och sten. Väger 76kg och har en hardtail. Bryr mig egentligen inte så mkt om vikten på hjulen, tänker köra tubeless. Vill gärna prova lite bredare däck än de 2,1 jag har idag. Märker man någon skillnad på fälgarnas bredd? Priset spelar inte så stor roll.
Mvh Patrik

ifall priset inte spelar någon roll hade jag gått på DTs 190 nav, men 240 är kanske förnuftigare i det längre loppet.

ang fälgar hade jag kikat på kolfiber...

Stewe

Aktiv medlem
Jag har både SL och XL och röstar definitivt på XL, breda däck trivs bäst på breda fälgar och viktskillnaden är försumbar tycker jag i alla fall.

pad

Ny medlem
Vill byta därför att ett flertal nipplar efterhand gått av på de hjul som följde med cykeln. Har väl blivit less på den dåliga upplevelsen de ger mig.

Köpte dessa:
http://www.actionsports.de/dt-swiss...-comp-race-laufradsatz-29er-1750g-10590?c=168

Körde första korta rundan idag. Skillnaden i vikt på de två hjulsten är 500g, sedan kör jag tubeless så där sparar jag kanske lite till. Upplevde cykeln som lite rappare. Hjulen verkar välbyggda, känns som om jag gjort ett bra köp.

dnleriksson

Aktiv medlem
Är det alu-nipplar på de gamla? Jag hade det och körde av några st och fick dem omnipplade med mässing för några hundra hos lbs. Inga problem sen :-)

NickPick

Aktiv medlem
Ca 670g mindre vägde mina nya hjul från actionsports. 4 dagars byggtid och 2-3 dagar leveranstid. Helt okej.

Jag märker stor skillnad :) köpte dock Crest.
Vet inte när jag ens ska använda dom gamla fälgarna nu... :)

670g är kompletta hjul. Även tyngre däck på nya fälgarna. Rullar på fint!

Stewe

Aktiv medlem
pad skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill byta därför att ett flertal nipplar
> efterhand gått av på de hjul som följde med
> cykeln. Har väl blivit less på den dåliga
> upplevelsen de ger mig.
>
> Köpte dessa:
> http://www.actionsports.de/dt-swiss-350-disc-is-36
> t-ratchet-system-atmosphere-xl-comp-race-laufradsa
> tz-29er-1750g-10590?c=168
>
> Körde första korta rundan idag. Skillnaden i
> vikt på de två hjulsten är 500g, sedan kör jag
> tubeless så där sparar jag kanske lite till.
> Upplevde cykeln som lite rappare. Hjulen verkar
> välbyggda, känns som om jag gjort ett bra köp.

Fina hjul. Grattis till en enkel men effektivt uppgradering.

deadmeat

Medlem
Om jag ska köpa hjul från actionsports, vad ska man ha för pryttlar?
4-5k, får gärna väga mindre än mina fulcrum på över 2000g. Kör xc, långlopp, gillar sten och rötter. Själv är jag inte särskilt snygg naken med en vikt på ca 85kg.

deadmeat sa:
Om jag ska köpa hjul från actionsports, vad ska man ha för pryttlar?
4-5k, får gärna väga mindre än mina fulcrum på över 2000g. Kör xc, långlopp, gillar sten och rötter. Själv är jag inte särskilt snygg naken med en vikt på ca 85kg.

Valdria DT-nav och ekrar. Jag är nöjd med mina Ryde trace trail 25 men det finns säkert billigare alternativ som också funkar bra.

Sohl

Ny medlem
Jag tänkte också beställa ett hjulpar inom den närmsta tiden.
Jag har tittat på:
Dt swiss 240s nav
Stans notubes arch ex fälgar
Sapim race black
Mässings nipplar

Ubu

Ny medlem
Sohl sa:
Skogling sa:
Jag har kört alunipplar i 10 år på typ 7 olika hjul. Inte någon gång har det varit ett problem.

Så du skulle köra på alu nipplar istället för mässing?,

Väldigt mycket vidskeplighet mot aluminiumnipplar på det här forumet. Man får ha lite fett i dom när man bygger bara. Linolja är väl det korrekta att välja. Om jag skulle bygga ett hjulpar till skulle jag köra dessa:
https://shop.sixpack-shop.com/de/33127x-sixpack-rim-s.a.m.-29-32h-master.html
Mest av nyfikenhet dock, vet inte hur bra dom är.

Skogling

Aktiv medlem
Jag är i alla fall inte nojig för dem om man säger så... På pendlare kör jag naturligtvis mässing. Eftersom man saltar så infernaliskt
i Fjollträsk.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har haft två hjulset där alunipplar har vittrat sönder. Båda var från On One och förmodligen inget byggt med linolja i månsken av en jungfru. Värdelöst var det oavsett. Jag har aldrig haft en mässingnippel som har gått sönder.

deadmeat

Medlem
mg25 sa:
Hope PRO 2, Spank Oozy 295Trail och DT revolution ekrar.

Spankfälgen verkar passa mig om man ska tro beskrivningen, eftersom min teknik i skogen inte är fulländad. Jag hojar för det mesta in i stenarna än runt dom. Hjulen blir juh inte skitlätta men man slipper kanske tänka på att dom ska gå av om man råkar fläska på sig ett par kilo? Är ganska förvånad över att mina hjul som jag nu har fungerat i nästan tre år utan större ingrepp.

mg25

Aktiv medlem
Jag kör Spank spike race 28 fälgar med hope nav och revolution ekrar på DH. Raka och fina efter en säsong. Ska nog byta ut mina Ryde edge 22 mot Oozy 295 på 29:an :)

Gemon

Medlem
deadmeat sa:
mg25 sa:

Spankfälgen verkar passa mig om man ska tro beskrivningen, eftersom min teknik i skogen inte är fulländad. Jag hojar för det mesta in i stenarna än runt dom. Hjulen blir juh inte skitlätta men man slipper kanske tänka på att dom ska gå av om man råkar fläska på sig ett par kilo? Är ganska förvånad över att mina hjul som jag nu har fungerat i nästan tre år utan större ingrepp.

Jag hade inte valt den fälgen. Upplevde den som ordentligt flexig och hjulen blev rejält skeva efter en kort tids användning. Gjorde några försök att rikta upp dem, men av någon anledning tappade de ekerspänningen och blev skeva igen nästan direkt, så jag gav upp. Nu kör jag på Ryde Trace Enduro och de känns styva och fina, men är rätt känsliga för genomslag så man får vara lite noga med att inte köra med för lite luft.

mg25

Aktiv medlem
Gemon sa:
deadmeat sa:
mg25 sa:

Jag hade inte valt den fälgen. Upplevde den som ordentligt flexig och hjulen blev rejält skeva efter en kort tids användning. Gjorde några försök att rikta upp dem, men av någon anledning tappade de ekerspänningen och blev skeva igen nästan direkt, så jag gav upp. Nu kör jag på Ryde Trace Enduro och de känns styva och fina, men är rätt känsliga för genomslag så man får vara lite noga med att inte köra med för lite luft.

Oozy 295trail hjulen har fått riktigt bra kritik i tester bland annat för att de är styva och hållbara. Ryde fälgen har ju en maxvikt på 90kg enligt actionsports.

Gemon

Medlem
mg25 sa:
Gemon sa:
deadmeat sa:
mg25 sa:

Oozy 295trail hjulen har fått riktigt bra kritik i tester bland annat för att de är styva och hållbara. Ryde fälgen har ju en maxvikt på 90kg enligt actionsports.

Det är mycket möjligt. Jag skriver bara om mina erfarenheter av hjulen. De flexade i alla fall så pass mycket att jag fick skav på insidan av gaffelbenen. Men om det berodde uteslutande på fälgen eller om det kan ha berott hjulen var dåligt byggda låter jag vara osagt.

H.

Aktiv medlem
Om man vill bygga hjul med DT XM481 måste man ha DT prolock-nipplar och dessa finns bara i alu på actionsports.de. stackars mig!

Senast ändrad:

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag kör alunipplar och det har jag gjort de senaste fem åren. Deru Skogling!

För övrigt... det är så mycket F.R.O.S.T över H.s hjulspec ;-D

Stalle

ste78fan

Ny medlem
hej, körde skrot av min bakfälg och är ute efter en ny men är lite dåligt insatt vad jag ska ha, ska sitta på en canyon neuron, x12 axel och jag väger 80 och ska inte gå upp utan kanske ner, gillar stök o bröt så några mindre hopp kan det bli, men vad säger expertisen om den här ? https://www.actionsports.de/en/fun-...r-4092?c=398#ff6c3a8855a5b7ad2bffc2c7970310ca
1.Nabe | Hub
Fun Works N-Light One 48T IS disc HR 6Loch black
3.Achsstandard hinten | Axle Standard rear
Fun Works - TA 12x142mm
4.Freilauf | Freehub
Fun Works - MTB Standard Shimano and Sram
5.Felge | Rim
Fun Works Atmosphere 25 XL black 29er €30.00*
6.Speiche | Spoke
DT Swiss Revolution 2.0/1.5 black €20.00*
7.Nippel | Nipple
DT Pro Lock Alu-Nippel black €10.00*
Total price €249.90*

Sixten Fors

Aktiv medlem
ste78fan sa:
hej, körde skrot av min bakfälg och är ute efter en ny men är lite dåligt insatt vad jag ska ha, ska sitta på en canyon neuron, x12 axel och jag väger 80 och ska inte gå upp utan kanske ner, gillar stök o bröt så några mindre hopp kan det bli, men vad säger expertisen om den här ? https://www.actionsports.de/en/fun-...r-4092?c=398#ff6c3a8855a5b7ad2bffc2c7970310ca
1.Nabe | Hub
Fun Works - TA 12x142mm
4.Freilauf | Freehub
5.Felge | Rim
6.Speiche | Spoke
7.Nippel | Nipple
Total price €249.90*

Till den användning du beskriver skulle inte jag välja Revolution på båda sidor på bakhjulet. Comp Race som klenast, men Competition 2.0/1.8 kanske blir bäst. Jag väger också 80 kg och kör jag Competition höger bak/vänster fram samt Revolution på motsatta sidorna. Vet inte om man kan få Actionsports att bygga med olika ekrar på olika sidor, t.ex. Comp höger bak och Comp Race vänster bak. Fråga dem.

Actionsports brukar dessutom bygga med för långa ekrar och dålig ekerspänning, har inte mätt med instrument men hjulen brukar kännas både ospända och obalans i ekerspänning mellan olika ekrar på samma sida, och sällan helt raka. Man får nästan räkna med att behöva spänna upp hjulen innan de används första gången. I den mån det över huvud taget är möjligt då ekrarna ofta är för långa.

Senast ändrad:

ste78fan

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Till den användning du beskriver skulle inte jag välja Revolution på båda sidor på bakhjulet. Comp Race som klenast, men Competition 2.0/1.8 kanske blir bäst. Jag väger också 80 kg och kör jag Competition höger bak/vänster fram samt Revolution på motsatta sidorna. Vet inte om man kan få Actionsports att bygga med olika ekrar på olika sidor, t.ex. Comp höger bak och Comp Race vänster bak. Fråga dem.

Actionsports brukar dessutom bygga med för långa ekrar och dålig ekerspänning, har inte mätt med instrument men hjulen brukar kännas både ospända och obalans i ekerspänning mellan olika ekrar på samma sida, och sällan helt raka. Man får nästan räkna med att behöva spänna upp hjulen innan de används första gången. I den mån det över huvud taget är möjligt då ekrarna ofta är för långa.

ahh okej, lät ju inte så positivt, får väl kolla runt lite mer, tack för svaret

Sixten Fors sa:
ste78fan sa:
1.Nabe | Hub
Fun Works - TA 12x142mm
4.Freilauf | Freehub
5.Felge | Rim
6.Speiche | Spoke
7.Nippel | Nipple
Total price €249.90*

Tyvärr har du nog rätt om actionsports. Köpte ett hjul därifrån som jag plockade isär. Mätte med ekertensiometer och det var precis som du sa mycket ojämt och dåligt spänt.

Supersonic

Aktiv medlem
R2 har riktigt fint utbud av customhjul med väldigt stort antal alternativ av fälgar och nav. Någon som vet hur duktiga de är på att bygga hjul?

magnil

Medlem
NickPick sa:
Köp annat än från actionsports. Det finns flera bättre alternativ... Mvh köpt 3 hjulset av amatörerna.

Har köpt ett par hjul från Actionsprts och är nöjd med dem men vill ju inte riskera att få ett dåligt set nästa gång. Varifrån bör man köpa?

odbro

Aktiv medlem
IMG_7150.JPG

Funna i ett och samma bakhjul från nämnda butik. De hävdade tvärt att det inte kunnat ske i deras väldigt noggranna hjulbyggarprocess och ansåg att jag skulle bekosta nya ekrar själv. Bra där.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer