29” hjul, inte bara för långa åkare längre?

D i U

Aktiv medlem
När jag började cykla igen för två år sedan pratades det mycket om att 27,5 är för kortare åkare och 29” för dom längre. Jag har bara kört 27,5 sedan dess och har först nu börjat bli nyfiken på 29”.
Är 173 lång (kort) och har aldrig riktigt förstått argumenten med hjulstorlek efter kroppslängd.

Då 29” tum är allt mer dominerat ute på stigarna och allt färre cyklar verkar byggas med 27,5 så kanske det får bli en 29 tum även för mig nästa gång.

Kan bero på att du är >20 cm kortare än mig. Mindre än 29" på XL och XXL cyklar finns inte på kartan. Barncyklar har 12-26" hjul beroende på längd. Ser du några samband?

Bilagor

• Stl2.png
    Stl2.png
    14.5 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Kortare åkare i världscupen håller sig fortfarande på 650B. Köra röven i ett däck som snurrar i 50km/h är inte skönt.

Såg en liten (?) tjej i morse på en 29:a. Hon verkade sitta nånstans i höjd med hjulaxlarna. Kanske lite högre :-)
Men uppenbart finns det 29:or med mindre ram.

För din längd funkar nog bägge beroende på kroppshydda och preferenser.
Trenden är tydlig, ju större cyklist och högre grad av pedaldriven framfart ju vanligare med 29 blir det. Nu har till slut vattnet urholkat stenen och fakta har nått fram till gravitationsdrivna cyklister. Idealisterna och entusiasterna blir färre och färre, även Inbitna 29 hatare har mer eller mindre motvilligt tvingas övergå till 29, med knutna nävar i fickan.
:-)

MickeMud sa:
För din längd funkar nog bägge beroende på kroppshydda och preferenser.
Trenden är tydlig, ju större cyklist och högre grad av pedaldriven framfart ju vanligare med 29 blir det. Nu har till slut vattnet urholkat stenen och fakta har nått fram till gravitationsdrivna cyklister. Idealisterna och entusiasterna blir färre och färre, även Inbitna 29 hatare har mer eller mindre motvilligt tvingas övergå till 29, med knutna nävar i fickan.
:-)

Väger under 70 så ingen stor åkare direkt.
Först tyckte jag 29” bara va för xc åkare, sen kom trailåkarna på 29, sen enduroåkarna och nu till och med dh folket så fördelarna borde ju vara många med jättestora hjul.

Är 170cm kort och kört 29” på min enduro i tre säsonger. Brukar sällan lyssna fullt ut på normen och kör på det som känns bäst istället.

Ni säger alltså att den cykel som jag skall köpa till nästa sommar skall vara en 29"? Jag kör 26" idag men min fina cykel håller på att slitas ut (bra jobbat!) och det är dags att byta. Trodde jag skulle gå på 27,5 men alltså inte?

Är 180 och väger runt 90. Helt ok men inte bländande teknik. Mest tjurskallig...

Paco sa:
Är 170cm kort och kört 29” på min enduro i tre säsonger. Brukar sällan lyssna fullt ut på normen och kör på det som känns bäst istället.

Så kan man inte göra, det förstår du väl?? Snart kommer 32" för alla över 190cm för cyklar dom på en 29:a så exploderar den. Ny lag på g också om storlekar på ramar. Alla 27,5 är xxs-s, alla 29 är m-l och nya 32 är xl-xxl.

Att det finns fördelar med 29 beträffande rullmotstånd och grepp råder ingen tvekan om. Ju ojämnare ju större nytta.
Tyngdpunkt, balans och pedalfrigång kan även vara fördel för 29. Men det är du i slutändan som bestämmer vad som passar dig bäst.
Bara för att vissa saker pekar på 29 generellt betyder inte det att det är bäst för just dig och din cykling. Kan mycket väl vara så att för din cykling är 27 bäst och du följaktligen blir snabbast på en 27a med rätt geometri, om det nu är snabbast du anser vara bäst.

MickeMud sa:
Att det finns fördelar med 29 beträffande rullmotstånd och grepp råder ingen tvekan om. Ju ojämnare ju större nytta.
Tyngdpunkt, balans och pedalfrigång kan även vara fördel för 29. Men det är du i slutändan som bestämmer vad som passar dig bäst.
Bara för att vissa saker pekar på 29 generellt betyder inte det att det är bäst för just dig och din cykling. Kan mycket väl vara så att för din cykling är 27 bäst och du följaktligen blir snabbast på en 27a med rätt geometri, om det nu är snabbast du anser vara bäst.

Ja precis, som jag skrev längst upp så var de väldigt mycket tjat förr om kroppslängden som avgjorde hjulstorlek. Jag får nog åka till en butik å testa 29.

Jag trodde först att någon bumpat en tråd från 2009. Sen såg jag att det pratades om 27,5". Tankegångarna var ungefär desamma då som nu :)

Jag vidhåller att min 26" hardtail är min roligast cykel. Kanske inte den snabbaste, men den känns snabbare än resten.

D i U sa:
När jag började cykla igen för två år sedan pratades det mycket om att 27,5 är för kortare åkare och 29” för dom längre. Jag har bara kört 27,5 sedan dess och har först nu börjat bli nyfiken på 29”.
Är 173 lång (kort) och har aldrig riktigt förstått argumenten med hjulstorlek efter kroppslängd.

Då 29” tum är allt mer dominerat ute på stigarna och allt färre cyklar verkar byggas med 27,5 så kanske det får bli en 29 tum även för mig nästa gång.

Du får helt enkelt göra lite trådarkeologi. När 29” först kom och 27,5” inte var påtänkt av penningvädrande marknadschefer så förordades 29” till alla oavsett längd här på forumet. ”Jag är bara 152 cm är verkligen inte 29” för stort för mig?” Frågades det i trådarna. ”Nej 29” är för ALLA!!!” svarades det av de nick som då var allsmäktiga förståsigpåare.

Svaret är nog som alltid: Prova och känn vad du vill. Det enda du med säkerhet kan veta är att om några år är det nya nick som är förståsigpåare och nya rön. Allt du gör idag är mao helt fel imorgon.

Senast ändrad:
Aron sa:
Jag trodde först att någon bumpat en tråd från 2009. Sen såg jag att det pratades om 27,5". Tankegångarna var ungefär desamma då som nu :)

Precid, "pick a wheel size and be a dick about it" gäller fortfarande.

Ibland är snabbast och roligast samma sak, ibland är det inte det.

Eftersom jag kör enduro och bikepark med samma hoj är det en 29". Hade jag bara kört bikepark med den hade det blivit en 27,5".

D i U sa:

Jag kanske ligger 2 år efter, men är det alltså inte 27.5 som gäller längre ¿

Raggamuffin sa:
Ibland är snabbast och roligast samma sak, ibland är det inte det.

Eftersom jag kör enduro och bikepark med samma hoj är det en 29". Hade jag bara kört bikepark med den hade det blivit en 27,5".

Ja, 27,5" är ju mycket accelerationssnabbare.

matt1as sa:
D i U sa:

Jo, det är ju en nyare standard, och nyast är bäst.

Sixten Fors sa:
ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:
Fredrik S sa:
Sixten Fors sa:
Min dotter fick 29" hjul när hon var ca 152 cm.

Vilken ram?
Aluram herr xs

Herram till en dam?
Japp, för den den hade riktiga hjul (622 mm), längre reach och lägre styrhuvud.

Jag har en militärcykel, och då det är en 104 så har den de något mer ovanliga 28" istället för de betydligt vanligare 26".
Fast då snackar vi longscaletum och inte shortscale...

NickPick sa:
Snart kommer 26er inrullande på sin 26a med fyrkantsvev utan hjälm och läxar upp oss :)
Ah. Så ingen annan får vara med? Annars har båda fincykeln, och skitcykeln här 26'or, och skitcykeln har 4'kants vevar. Och inte har jag hjälm i heller.

Iofs inte så säker på att jag klarar av att läxa upp någon när det kommer till cykling i alla fall, men sssssh.

Canyon sa:
27,5“ eller 29“

Till 2018 har vi smält samman Neuron 7.0 och 7.9 till en modell. Vi gjorde detta för att kunna erbjuda den bästa hjulstorleken till varje cyklist. För att erbjuda kortare cyklister bättre hantering och kontroll så har Neuron i XS samt S 27,5" hjul.

Från storlek M och uppåt har Neuron 29" hjul. Djupgående tester såväl som respons från cyklister har tydligt visat att för cyklister under 170 cm så ger 27,5" hjul på Neuron den bästa totalprestandan. Då kan cykeln säkert och snabbt manövreras utför stigar med full kontroll och du slippet att känna dig som en passagerare. Cyklister över 170 cm har fördel av den ökade effektiviteten samt att det stora hjulen sväljer ojämnheter bättre utan att det på verkar hanteringen.

Då vi samlar båda hjulstorlekarna i en plattform räcker ett namn: 7.0.
https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/

Ni vet att ni har fel va? 52″ är det nya och behövs inga töntiga frihjul, bromsar eller dämpare.

Bilagor

• cadedad1bf376713e1351e086aa57fd9.jpg
    cadedad1bf376713e1351e086aa57fd9.jpg
    108.6 KB · Besök: 100
ForesterGuy sa:
matt1as sa:
D i U sa:

Jo, det är ju en nyare standard, och nyast är bäst.

Nejnejnej, det var nyast men nu är ju det nya att enduro och till och med dh ska ha 29 så därför är ju 29 nyast igen! Det tråkiga är ju att xc cyklar har varit snabbast med 29 länge vilket leder till att folk i vissa fall trampar runt på flera år gamla cyklar!

Klas A sa:
Nejnejnej, det var nyast men nu är ju det nya att enduro och till och med dh ska ha 29 så därför är ju 29 nyast igen! Det tråkiga är ju att xc cyklar har varit snabbast med 29 länge vilket leder till att folk i vissa fall trampar runt på flera år gamla cyklar!
Så vad gäller för 26" XC åk då? Är det retro, chick, eller bara så 90?

Tillbaka
Topp