29 till 27.5 plus

Freed

Ny medlem
29 till 27.5 plus
Har en FATBIKE men saknar min bakdämpare. Funderar därför på byte på min FS hoj från 29 till 27.5 plus. Någon som testat?

Vilken bredd rekommenderar ni? 35mm el 40mm. Var köper man hjul? Har 6 bults idag är det std eller byggs nyare cyklar med annat? Vore kul om man kan flytta med sig hjulen om man nu väljer en finare variant.

Tacksam för input. Har noll koll på vilka delar som passar med vilka och var man bäst handlar.

29 till 27.5 plus
Det är ganska få standard-29"-cyklar som har plats för fetare 27.5+-däck. Börja med att dubbelkolla så det verkligen går att få in.

Jag kör 38mm innerbredd och tycker det fungerar bra, men ska du köra 3.0" bör du nog inte gå mycket smalare än så. Över 45mm inner börjar bli för mycket imho.

Beroende på vad du har för hjulbudget så kommer du nog få mest för pengarna om du beställer custom-hjul från t.ex. actionsports.de.
Tänk på att lätta&bra hjul och däck är typ det som påverkar körglädjen absolut mest så snåla inte!!

29 till 27.5 plus
Gott siktar på 2,8, har mätt och det bör få plats.

Tack för länken ska kolla vad som finns där.

Är de flest hjul 6 bolt tänkte på om jag ska flytta med mig hjulen sen....? Eller går detta enkelt att ändra senare

29 till 27.5 plus
6-bult eller centerlock spelar inte så stor roll, båda ska hamna på rätt ställe i ramen och fungera så länge som du väljer rätt diameter.
Du kommer med absolut största sannolikhet inte hålla på att flytta skivorna mellan dina hjulpar. Det förtar lite av bekvämligheten med att ha dubbla uppsättningar hjul man lätt kan byta mellan beroende på underlag.
Skivor är ganska billiga också om man inte tvunget ska ha det värsta och jaga de sista 50 grammen.

29 till 27.5 plus
Jag kör oxå fälg på 35 mm innerbredd och 2.8 däck, går knappast med fetare.
Matte

Bilagor

• DSC_0817.JPG
    DSC_0817.JPG
    314.5 KB · Besök: 56
29 till 27.5 plus
Palle Kuling sa:
kapar tråden lite. vad tror ni om 27.5x3.0 på i35 fälgar? går det eller blir det för smalt?
Specialized levererar vissa av sina 6fattie-cyklar (3.0"-däck) med 29 mm inner fälgar så 35 mm inner kommer fungera bra.
Om du vill köra jättelågt tryck kanske en något bredare fälg hade givit mer stabilitet men min erfarenhet är att man ändå måste ha ganska mycket luft om man kör lite hårdare och vill undvika genomslag.

Tillbaka
Topp