Kan självklart dela av mina erfarenheter av cykeln. Köpte den ny mars 2023 orginial. Storlek S4 (178cm) Bytte framdämparen till RS zeb ulimate med buttercups 170 mm travel.
Därefter uppgraderingar såsom Renthal fatbar styre + styrkrona 40mm rise, magura mt7 pro bromsar, XT/XTR bakväxel / växelreglage kombinerat med sram kassett och gx eagle kedja (funkar perfekt).. bytte däck till spesh Cannibal T9 (Downhill däck) senare med cushcore bak och självklart tubeless…Har säkert glömt småsaker…
Kör 95% bikeparks. Båda i Sverige (flottsbro och järvsö) och Österrike på stora parks som Schladming, saalbach/leogang, sölden, serfaus m.fl. Blev många hårda timmar sammanlagt.
Om cykeln då.. Det är en väldigt bra bike. Snabb och stabil. Kolfiberramen är mkt bra. Den bästa jag haft. Jag kör rätt hårt och hoppar mkt. Pajjade bakhjulet och nu sitter de en kraftigare 29 (med cushcore som sagt)
Bakdämparen är original. Helt ok men dålig smooth känsla bak när de går fort och stökigt. Stumt. Nästa steg är att skaffa en ny bakdämpare antagligen öhlins eller RS ultimate. Självklart Coil.Göra om den till ”mullet” som diskuterades i tråden.
Kör du mest Stig så kan den vara lite för tung/kraftig. Men funkar absolut. Har cyklat uppförs i 1,5h nonstop + nån timme stig. Den gör sitt jobb även om jobbigt.
// Magnus