29 X 2,6 som rullar likt ett raceking protection.

Lars.E

Aktiv medlem
Vad ska jag ha?
Behöver förstärkt däcksida, snabbaste gummiblandningen och vettig vikt .

Jag tänker att jag inte behöver en seg gummiblandning och traktormönster för att hitta fäste med ett så stort däck. Däremot vill jag att däcket ska gå som en raket på hårda grusvägar och inte trasas sönder i sidan av nylagt bärlager.

onegear

Aktiv medlem
Jag har kört på WTB Ranger 29x3.0 ligth casing fast rolling 3 säsonger nu och det håller fortfarande fast det ser ut som själva fan... provade ett Panaracer däck som också väger 800 gr i 29x3.0 och skar hål i det på andra turen... WTB Ranger finns i 2,0 -3.0 med 0,2 tum mellan varje modell i en massa olika utförande och det rullar svinsnabbt i fastrolling utförande (surprise) Har bara lovord för det däcket.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Vad ska jag ha?
Behöver förstärkt däcksida, snabbaste gummiblandningen och vettig vikt .

Jag tänker att jag inte behöver en seg gummiblandning och traktormönster för att hitta fäste med ett så stort däck. Däremot vill jag att däcket ska gå som en raket på hårda grusvägar och inte trasas sönder i sidan av nylagt bärlager.

Lars.E

Aktiv medlem
Härligt att det snabbt börjat droppa in förslag. Jag ska kolla närmare på de olika förslagen imorgon och kommer med säkerhet ställa massa konstiga frågor om de olika däcken.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag har kört på WTB Ranger 29x3.0 ligth casing fast rolling 3 säsonger nu och det håller fortfarande fast det ser ut som själva fan... provade ett Panaracer däck som också väger 800 gr i 29x3.0 och skar hål i det på andra turen... WTB Ranger finns i 2,0 -3.0 med 0,2 tum mellan varje modell i en massa olika utförande och det rullar svinsnabbt i fastrolling utförande (surprise) Har bara lovord för det däcket.
Kan skriva under på Ranger. Ett riktigt bra däck med bra grepp för volymen är stor. trots små nabbar. Och förvånansvärt hållbart.
Stalle

Lars.E

Aktiv medlem
Jag får nog ta en närmare titt på Ranger då den verkar gillas av flera.
Men... Vad är det som kan vara bättre på den än XR2?

Berk

Aktiv medlem
Jag får nog ta en närmare titt på Ranger då den verkar gillas av flera.
Men... Vad är det som kan vara bättre på den än XR2?
Tyskerna mäter att en Ranger rullar sämre än många andra däck, inklusive däck med mer profil som Nobby Nic:

Berk

Aktiv medlem
Va ere för fel på Ikon 2.6 då? 👀
Ikon verkar inte vara happykorrekt.

Forutom Schwalbe, som alltid far bra betyg i tyska test, är Specialized Ground Control också sehr gut. Jag är nöjd men min Specialized däck, så min forslag är Specialized Ground Control, eller Fast Track om man vill ha ännu bättre rul. Både har bra Grid förstarkning och Gripton gummi som har bra rul, bra grepp och är slitstark (låter nästan omöjligt, men Wolfgang Arenz är en magiker).

Berk

Aktiv medlem
Ikon ligger högt på villha-listan. Men det var så många som gillade Rangern så jag började snegla lite ditåt innan Berk postade tysk-länken.
Ikon i 29x2.6 finns bara i Dual och MaxxTerra. Om man vill ha Maxxis och snabbaste gummiblandningen skulle jag välja Forekaster i MaxxSpeed. Har släjva bara kört 29x2.35 i Dual, men det är en trevligt däck.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ikon i 29x2.6 finns bara i Dual och MaxxTerra. Om man vill ha Maxxis och snabbaste gummiblandningen skulle jag välja Forekaster i MaxxSpeed. Har släjva bara kört 29x2.35 i Dual, men det är en trevligt däck.
NEJ! Fel!
Jag länkade ju till Ikon MaxxSpeed 29x2.6" längre upp.

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att tyskarna inte tycker om Forekaster i 2.6 MaxxSpeed. Ground Control 2.6 däremot är sehr gut:

onegear

Aktiv medlem
Tyskerna mäter att en Ranger rullar sämre än många andra däck, inklusive däck med mer profil som Nobby Nic:

Men dom har ju testat High Grip däcket... Klart det rullar sämre än Fastrolling...

Berk

Aktiv medlem
Men dom har ju testat High Grip däcket... Klart det rullar sämre än Fastrolling...
Jag följande en länk från testberichte.de. På testberichte.de står det "Fast Rolling" och den får 3 poäng av fem för rul. Men på länkade sidan hittar man bara High Grip med 2 poäng av 5 för rul. Om dom 3 är rätt till snabbare däcken har den inte bra rul, men hittar den däcken inte på mountbike-magazin.de.

Berk

Aktiv medlem
Hittade en test i Bike magazin. Bontrager X2 Team Issue är bra, men Maxxis Rekon MaxxTerra ruller inte mycket sämre och är är tuffare med mer grepp. Ingen Specialized Grid däck in den test.

Oggler

Aktiv medlem
Detta är en mkt intressant tråd. Men det verkar vara en del förslag som kommer fram här. Men när jag tittar på respektive tillverkares hemsida så verkar däcken ändå inte finnas. Tex hittar jag nte WTB ranger 29" x 3" på WTBs hemsida. Inte 2,8" heller.

onegear

Aktiv medlem
Detta är en mkt intressant tråd. Men det verkar vara en del förslag som kommer fram här. Men när jag tittar på respektive tillverkares hemsida så verkar däcken ändå inte finnas. Tex hittar jag nte WTB ranger 29" x 3" på WTBs hemsida. Inte 2,8" heller.
Det står dock slutsålt på de flesta däck...

Lars.E

Aktiv medlem
Hittade en test i Bike magazin. Bontrager X2 Team Issue är bra, men Maxxis Rekon MaxxTerra ruller inte mycket sämre och är är tuffare med mer grepp. Ingen Specialized Grid däck in den test.
Detta är ju lite intressant då jag tänker att MaxSpeed bör rulla märkbart bättre än MaxTerra och att Icon bör rulla bättre än Rekon. Stämmer det så kan det vara så att XR2 blir frånrullad av Icon MaxSpeed.
Men det är ju bara en klassisk gubbgissning tills man sett tyska tester där dessa däck är med.
Specializeds däck verkar inte helt lätt att hitta i tyska tester.

Som alla vet är tyska tester relevantare och viktigare än verkligheten :)

Berk

Aktiv medlem
Som alla vet är tyska tester relevantare och viktigare än verkligheten :)
Vad? Finns det något verkligare en tyska test?

Vill du cykla på den i kalt väder? Makten säger att MaxxTerra blir hård vid minusgrader, hårdare en Dual. Vet inte om MaxxSpeed.

lundatok

Aktiv medlem
Jag körde med Ikon förut, fast på 2.35, när jag körde långlopp och jag tyckte de var trevliga. Annars hade jag gått på de Fast Track som Rompa la in, visste inte att de var släppta i 2.6.

Lars.E

Aktiv medlem
Vad? Finns det något verkligare en tyska test?

Vill du cykla på den i kalt väder? Makten säger att MaxxTerra blir hård vid minusgrader, hårdare en Dual. Vet inte om MaxxSpeed.
Maxxis har ju haft den tendensen att vissa av deras gummiblandningar blir stenhårda när det börjar närma sig nollan. Är det riktigt kallt så blir det ett slags krispigt ljud som jag inte hört med andra däck.
Tanken är att det ska vara snabba däck för torra, varma och soliga sommardagar.

Tyska tester är snäppet över alla inntärrnättz-krigare och är därmed det mest relevanta som finns för att göra en korrekt bedömning av verkligheten :)

Lars.E

Aktiv medlem
Jag körde med Ikon förut, fast på 2.35, när jag körde långlopp och jag tyckte de var trevliga. Annars hade jag gått på de Fast Track som Rompa la in, visste inte att de var släppta i 2.6.
Fast Track är helt klart ett intressant däck även om jag känner lite gris i säck varning på det då jag inte hittar mycket jämförande tester med det tillsammans med med övriga 2,6:or.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer