29'a för cykelvasan

Ed Zeppelin

Ny medlem
29'a för cykelvasan
Hej alla!

Har plats i cykelvasan nästa år men ännu ingen cykel, så jag hoppas på lite insikter och åsikter från forumet.

I dagsläget funderar jag på:

Specialized Crave Comp 29 (http://www.cykellagret.se/product/7501/specialized-crave-comp-29-svart-rod-2014) men den har "bara" 20 växlar. Nåt att hänga upp sig på eller fullt tillräckligt?

Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 (http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3173#tab-reiter2) men eftersom detta blir min första MTB så kanske det är vettigt att kunna gå till den lokala handlaren vid ev. problem och inte köpa på postorder.

Med på listan finns även:

Trek Superfly 6 (http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...es/mountain/cross_country/superfly/superfly_6), samt

Scott Scale 960 (http://www.scott-sports.com/global/en/products/234246007/bike-scale-960-m/).

Eller har jag missat den cykel som ger mest bang for the buck i det här segmentet?

Tack på förhand!

29'a för cykelvasan
Om du berättar vilken budget du har är det lättare att rekommendera något.

I fallet scott så får du en trevligare cykel om du väljer scale 950 istället.

29'a för cykelvasan
Du är redan på rätt spår låter det som. Möjligen har du missat Radon-Bikes. För att få lite kött på benen före köp och frågor, kolla "cykelvasanhojtestet" där får du bl.a. lite tankar om växlar etc. och vad som kan fungera på CV. Länken till artiklarna, titta på april 2013!

http://happymtb.org/arkiv/

29'a för cykelvasan
@frazon: Cannondale? Intressant, ska absolut titta vidare.

@Cerb: Det har du rätt i, det kan ju vara bra att veta. Specialized är dyrast av de jag tittat på, 12998, och där ligger (i alla fall just nu:-) ) min maxgräns.

@Kristoffer R: Tack, den hade jag också missat, ska läsa på.

29'a för cykelvasan
Tror att jag är inne på rätt linje med mina båda huvudkandidater, men en ska bort. Vilken?

Specialized Crave Comp 29 vs Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9
Rockshox vs Fox
20 vs 30 växlar

Är rätt sugen på Specialized men det är den enda jag tittat på som "bara" har 20 växlar. Eller är det en fördel att slippa välja mellan en massa närliggande växlar. Försäljaren tycker såklart att 20 är mer än fullt tillräckligt, men varför finns det inte på alla andra då?

Aargh, ständigt dessa beslut! Men ändå rätt kul att fundera på :-). Dock skulle jag uppskatta lite tankar runt växelantalet eller har jag i vanlig ordning hängt upp mig på en oviktig detalj som inte bör vara avgörande?

29'a för cykelvasan
Av dem du nämner har jag endast testat Trek Superfly, den älskade jag direkt. Hade köpt i förrgår om jag haft budget.
Canyon verkar ju göra prisvärda cyklar och har ju faktiskt ett svenskt servicecenter i Bålsta med riktiga människor till skillnad från andra tyska firmor.

Lycka till!

29'a för cykelvasan
Antal växlar är inget att stirra sig blind på som nybörjare. Jag har gått från 30 till 20 och nu i höst till 11. Alla alternativ har svaga och starka sidor.

Av de cyklar du listar hade jag valt canyon.

29'a för cykelvasan
Ed Zeppelin skrev:
-------------------------------------------------------

> Är rätt sugen på Specialized men det är den
> enda jag tittat på som "bara" har 20 växlar.
> Eller är det en fördel att slippa välja mellan
> en massa närliggande växlar. Försäljaren
> tycker såklart att 20 är mer än fullt
> tillräckligt, men varför finns det inte på alla
> andra då?
>
> Aargh, ständigt dessa beslut! Men ändå rätt
> kul att fundera på :-). Dock skulle jag uppskatta
> lite tankar runt växelantalet eller har jag i
> vanlig ordning hängt upp mig på en oviktig
> detalj som inte bör vara avgörande?

Snarare är det så att 30 växlar indikerar äldre/billigare cykel.

Iom att trenden har gått från 3x7,8,9,10 och växlarna därmed från 21,24,27,30 och i fallet med tiodelat har kassetten fått ett rejält omfång därtill.

Kedjelinjer gör att de tredelade har flera i praktiken oanvändbara lägen.

I Alperna (läs tyska tester) så är trippelvevparti fortfarande en selling point men 20 växlar räcker för de flesta....

Jag EDIT kör f.n. 20 och tycker det fungerar utmärkt, likaså 24,27, 30 och 18 på mina senaste cyklar.

Senast ändrad:
29'a för cykelvasan
Ed Zeppelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror att jag är inne på rätt linje med mina
> båda huvudkandidater, men en ska bort. Vilken?
>
>
> Specialized Crave Comp 29 vs Canyon Grand Canyon
> AL SLX 7.9
> Rockshox vs Fox
> 20 vs 30 växlar
>
> Är rätt sugen på Specialized men det är den
> enda jag tittat på som "bara" har 20 växlar.
> Eller är det en fördel att slippa välja mellan
> en massa närliggande växlar. Försäljaren
> tycker såklart att 20 är mer än fullt
> tillräckligt, men varför finns det inte på alla
> andra då?
>
> Aargh, ständigt dessa beslut! Men ändå rätt
> kul att fundera på :-). Dock skulle jag uppskatta
> lite tankar runt växelantalet eller har jag i
> vanlig ordning hängt upp mig på en oviktig
> detalj som inte bör vara avgörande?

först och främst:kul att du tagit beslutet att cykla cykelvasan.det värsta är inte underlaget utan den långa sträckan.

vad gäller växlar så förstår jag att du funderar då jag själv var i samma tankebana för ett par år sen.
Generellt kan man säga att dom lite dyrare cyklarna(ca 15-20 000kr och uppåt som är mer inriktade på tävling ofta har 10-20 växlar och dom lite "enklare" modellerna(ingångsmodellerna) ofta har uppemot 30 växlar.Den främsta anledningen till detta är att tävlingsmaskinerna är gjorda för rulla i mer extrem terräng och då finns inte behov av så många växlar som 30 st. Men jag anser att oberoende av din cykelerfarenhet så tror jag inte du behöver 30 växlar utan kan klara dig alldeles utmärkt med bara 20 stvas gäller cykelvasan,det är inte främst i nedförsbacke man klipper minuter utan i uppförsbacken.
kort kan man säga att om du satsar på en bra cykel väger den ofta mindre och detta är givetvis en fördel i hård terräng och uppför men väljer du ingångsmodellen så får du en tyngre cykel som du får kämpa mer med i terräng och uppför.Vikt är allt i cykelvärlden.

allt detta beror givetvis på ditt mål,din fysik och din ekonomi.

lycka till!

29'a för cykelvasan
Tjena!

Craven är riktigt nice i geometrin. Jag har en Carve (2013 alltså) och är tokigt nöjd.
20 växlar räcker gott till på en 29:a dessutom får man mer frigång under klingorna.
Canyonen är bra pang för pengarna men om du känner en trygghet med att ha handlaren runt hörnet (och inte bor i STHLM) så kanske det är fel hoj.
Finns ju en del 2013 kvar ute i köpladorna också, läge för lite bättre pris!

29'a för cykelvasan
Kul att du ska vara med på CV! Ett kul lopp med trevlig inramning!

Var inte orolig för att köpa på postorder. De flesta cykelreparatörer är glada åt att du vill lämna in din cykel oavsett var du köpt den.

Har två Canyoncyklar som jag är jättenöjd med och tänker nu testa en Specialized för 2014 och det blir säkert också bra. Canyonhojarna har tagits emot med varm hand på fyra olika cykelhandlare i stan. Inget gnäll från någon.

I den prisklass du tänkt dig är Grand Canyon svårslagen!

Hälsningar
Rickard

Senast ändrad:
29'a för cykelvasan
Det kan ju vara värt att utveckla tankarna om växlar lite.

Framväxel är generellt ett otyg; eller nja. ;) En del vill ta bort den, då det är en pryl till som kan krångla, den väger, vajer och reglage väger etc. och det tenderar att bli rätt fullt på styret med alla reglage för dämpare och sadelstolpar som tillkommer på cyklarna.

Typiskt är första steget för en stigcyklist med 3x9 att skrota storklingan då den ändå bara slår i stenar och sånt. Sen kan man ta nästa steg till 1x9 och offra möjligheten att vinscha sig uppför med superlåg växel. 1x10 har avlöst med mtb kassetter som är 11-36T får man ett rätt ordentligt spann. Man behöver ofta en kedjestyrare då klingorna är designade för att gå med växlat system och därmed skall kedjan lätt kunna lyftas av, vilket är dumt då man bara har en klinga.

Det som kommit nu är 1x11-delat; som körs med en framklinga av speciell modell med andra kuggar som gör att kedjan inte ramlar av så lätt. Kassetten är då 10-42 om jag kommer ihåg rätt.

Huvudkunden i detta fallet är främst XC-rejsers som inte behöver hela "rangen" utan anpassar storleken på framklingan efter bana. Grejerna är nämligen ordentligt dyra.

Andra intresserade är stigcyklister som inte är så intresserade av toppfart utan mest vill ha mindre krångel, samt enduro-typ-åkare som har något liknande

För CV har det tvistats lite om 1x11 räcker med de i dagsläget tillgängliga klingor som finns, men då bör du köra en god bit över 50km/h....

Man klarar sig alltså iaf bra med 2x10 med 11-36Toch får ungefär motsvarande spann som en traditionell 3x9 med 11-32T eller 11-34T.

I slutänden är det lite upp till cyklisten vad som funkar, men det är inget du behöver fundera på som nybörjare.

Alla cyklarna är bra köp, och växlarna är inte huvudsaken utan geometrin på cykeln.
Där sticker Trek ut som lite speciell med sin G2-geo.

29'a för cykelvasan
För cv räcker 38 - 10 som är den högsta utväxlingen gått och väl. Körde i år med 42 - 11 som högsta växel vilket borde bli nästan precis samma utväxling som 38 - 10. Detta räcke till hastigheter över 60km/h

29'a för cykelvasan
Hade vi inte kommit överens om att en cross är det optimala CV vapnet? ;-)

Själv har jag kört två CV, det sista sub 4 timmar, på en Focus Black Forest budget HT från XXL. Den funkar bra och det är inte cyklen som sätter gränsen än så länge...

Tillbaka
Topp