29er+-däck som på riktigt är breda

Kung Stalle

Aktiv medlem
Suck stön och stånk. Köpte ett Panaracer Fat Nimble 3.0 och det var väl inte så att jag hade räknat att det skulle vara hela 75mm brett men 60mm... det är fan i sämsta laget. Så jag skall se om jag kan skicka tillbaks det.

Men... vilket för mig till min fråga... Vilka 29er+-däck finns det som är närmare de tre tum de utger sig för att vara?

Jag körde WTB Ranger förut och de var skapligt feta. En bit kvar till tre tum men rätt så godkänt. Surly är ju så jävla dyra så man får TBC så de är knappt aktuella.

Så... tips mottages tacksamt!

(Och nej ni behöver inte tjöta om ID-bredd... det spelar ingen roll hur bred fälg Panaracerdäcket får... det kommer lixom aldrig bli 75mm brett ändå)

Stalle

det är vad jag erfarit bland 3,0/29 endast fat b nimble och vittoria bomboloni som ligger kring 70-75, andra ligger snarare uppåt 80, åtminstone inkl mönsterdobbarna.

ditt däck kommer troligen att jäsa till minst 70 ganska snart, om det står trycksatt.

bredden på tillplattade däcket säger ofta mer än angiven tjocklek. 160 resulterar i typ 65mm, 170 cirka 70.

det finns listor på detta hos mtbr. ”bead-to-bead” b2b

Jävla fan...

Bilagor

• 20190928_155624.jpg
    20190928_155624.jpg
    329.7 KB · Besök: 114
Jaha, nähä, joho...

Hittar inga b2b-listor. Om nån vet vart man kan finna en sån så posta gärna.

Annars...
Vad skall man ha då?
Jag är inget stort fan av Maxxis, särskilt inte av Minions. Men ett Chronicle kanske. Surly är ju så jävla dyra så man får TBC.
Blir det ett par WTB Ranger igen?

Stalle

Jag köpte en fat b nimble just av den anledningen att det egentligen är 2.8", något som tillverkaren borde ha angett från första början.

De däck som är feta på riktigt är Surly Knard 29x3.0, Vee Bulldozer 29x3.25 samt Duro Crux 29x3.25. Av dessa tre hade jag nog valt bulldozer för att den är klart lättast av dessa men fortfarande satans fet.

Annars är mtbr ett bra ställe att hitta recensioner på, där folk har köpt däcket och mätt upp dess faktiska bredd själva.

Senast ändrad:
Kung Stalle sa:
Hittar inga b2b-listor. Om nån vet vart man kan finna en sån så posta gärna.

Stalle

googlar man b2b mtbr list kommer tråden om dessa listor som första träff;)

listan för 29 är en bit ned i tråden, 27:5 ytterilgare längre ned. listorna har uppdaterats efterhand fast det ser ut som de kom från 2015.

ditt fat b nimble-mått låter verkligen off, men större under har skett. låt det stå på jäsning någon vecka. bomboloni som jag använder är elastiskt och går tillbaka vid lägre tryck. andra förblir uppblåsta.

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/bead-bead-mtb-tire-measurement-959767.html

Tillbaka
Topp