29er Kedjestagslängd?

Lars.E

Aktiv medlem
29er Kedjestagslängd?
Skott Scale är ju poppis med sina 440 mm långa stag.
Focus Raven sägs ha 447 mm.

Så till den stora frågan...
Vilken av dessa har längst kedjestag?

Enligt bild på hemsida så mätar scott stagen vågrät. http://www.scott-sports.com/global/sv/products/227708008/bike-scale-910-l/
Medan focus mätar i samma vinkel som stagen. http://www.focus-bikes.com/int/en/b...ategory/29r-ht-1/model/raven-29r-50-30-g.html
Då BB-drop är ganska stort på en 29a så borde det ju bli ganska stor skillnad om man mäter så?

Finns det någon som har stenkoll på detta ?

29er Kedjestagslängd?
Trigonometri. På min 29er med 60 mm bb-drop skiljer det 4 mm. 420 respektive 416 mm.
Jag trodde förr att det var vågrätt som gällde om inget angavs men misstänker att det är tvärtom.

29er Kedjestagslängd?
Focus har 69 drop så det är väl en snutt mer än 4 mm ?

420 mm låter ju bra, ungefär 26er läge på det. Vad är det för ram?
Många berömmer ju scotten så det kanske har sina fördelar med stag på 440?

Jag tycker att min lilla 26a kan ha lite lätt att resa sig i uppförsbackar ibland, men å andra sidan är det ju trevligt att det är enkelt att lyfta framhjulet när det behövs.
För och nackdelar med allt. Men oftast en smaksak vad man prioriterar.

29er Kedjestagslängd?
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Skott Scale är ju poppis med sina 440 mm långa
> stag.
> Focus Raven sägs ha 447 mm.
>
> Så till den stora frågan...
> Vilken av dessa har längst kedjestag?
>
> Enligt bild på hemsida så mätar scott stagen
> vågrät.
> http://www.scott-sports.com/global/sv/products/227
> 708008/bike-scale-910-l/
> Medan focus mätar i samma vinkel som stagen.
> http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2013
> /category/mtb-hardtail-20/subcategory/29r-ht-1/mod
> el/raven-29r-50-30-g.html
> Då BB-drop är ganska stort på en 29a så borde
> det ju bli ganska stor skillnad om man mäter
> så?
>
> Finns det någon som har stenkoll på detta ?

Matematik: Hypotenusan i en rätvinklig triangel räknar du ut efter formeln a2 = b2 + c2 där a är hypotenusan och b och c är kateterna.
Vill du jämföra kan du räkna på Scotten på Focusens vis. A är obekant. B är det horisontella avståndet från centrum vevaxel till centrum dropuot. C är dropen. Sedan tar du bara fram miniräknaren och räknar.

29er Kedjestagslängd?
Hej!
Är det korta 29'er med korta kedjestag du är ute efter ska du kolla in http://bansheebikes.com/paradox
BansheeParadox_geometry.jpg

Är själv lite sugen på en sådan (om jag inte bygger om nyvarande FS-26's till 27,5") och har frågat svenska återförsäljaren http://www.behindbars.se/ om pris på ram alt. komplett cykel. Kanske kan vara läge för gruppköp?

// Larsa :)

29er Kedjestagslängd?
Tack för matte-lektionen.
Jag vet faktiskt inte vad jag är ute efter. Men det känns som att min gamla cykelpro börjar bli till åren, så man kollar ju såklart runt lite för att se om man hittar något kul att drömma om.
Moderna 29ers ska ju tydligen ha korta kedjestag, men samtidigt har man hört och sett så många som gillat scott scale 29" så man blir ju lite nyfiken på den.
Och Focusen är ju riktigt snygg i den billigaste plast-modellen.
Jag måste nog försöka att få testa en med riktigt korta stag innan jag överger min 2000-talare.

29er Kedjestagslängd?
Jomen...
Ska man ha så korta stag?
Varför verkar de flesta (storsäljarna) ha + 440?
Som sagt... Jag ska nog försöka att testa lite 29or i stökig och kuperad terräng.

29er Kedjestagslängd?
Problemet med hojarna ni rekommenderar är ju att det är lite svårt att hitta någon att känna på.
Kanske fel att kalla dom uddamärken men jag tror det blir svårt att hitta någon att testa.
Varför verkar de stora drakarna köra med 1cm längre stag än de mindre tillverkarna ?
Det finns mycket att välja på om man vill köpa grisen i säcken.

29er Kedjestagslängd?
Känner att det är dags att väcka denna tråd igen.

Hur gör XC-proffsen?
Med XX1 så finns det ju ingen anledning att skylla kedjestagens längd på framväxeln, och proffsen har ju tillgång till custom-ramar och prototyper.
Om man som proffsen skiter i lekfullhet och andra subjektiva bedömningar och endast tittar på prestanda = ta sig runt en bana snabbast möjligt. Vad gäller då?
Är det någon som har koll på WC topp 10? Hur långa stag har dom för att kunna köra ifrån soffpotatisar, tokskallar och fuskar-hens på ett helt vanligt XC-lopp?

Hittills har jag lyckats provköra lite 29or några korta småsvängar.
HT = TREK (superfly). Focus (black forrest). Har även en provtur på en scott scale på G.
FS = TREK (superfly 100). Specialized (epic + stumpjumper.)
Alla dessa går ju som tåget, så det kanske inte är så tokigt med kedjestag runt 440 och uppåt?

Eller???

29er Kedjestagslängd?
Jag tror inte att cykeln blir snabbare av exempelvis korta kedjestag eller många greppunkter i baknavet, särskilt inte om man har teknik som ett proffs. Skönare/busigare/roligare att cykla på däremot...

Senast ändrad:
29er Kedjestagslängd?
+1 på mytis. Vill man vara snabb eller ha kul? En stor drake med kortkorta kejdestag och även i övrigt riktigt progressiv geo är Kona Honzo. Den verkar oförtjänt bortglömd tycker jag, 414mm kedjestag och 68 graders gaffelvinkel med 120mm gaffel förtjänar att uppmärksammas! Snugg är den också, bara o tjöp. Ilikebike plocka väl in Kona nuförtiden, så möjlighet till provcykling borde vara bättre än uddamärkena

http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honzo

29er Kedjestagslängd?
1+ mytis
Har en banshee paradox med 429 cs riktigt rapp och rolig och med ett hyfsat brett styre fram får du ner fronten bra! Men jag cyklar kort o tenkniskt mer än snabbt o långt ;)

29er Kedjestagslängd?
Bra synpunkter, och Kona Honzo ser kul ut. Men är Honzo rätt cykel om man vill ha en XC-cykel som passar perfekt på XC-tävlingar och långlopp?

29er Kedjestagslängd?
Farbror hit å farbror dit??? Du kan kalla mig krisande gubbe om du vill :)

Jag är sugen på något lättrullat och snabbt som även går att ta sig en kvällsrunda på grusvägen runt berget med. Men den måste funka perfekt på stig bland rötter och stenar.
Min nuvarande XC-cykel är ju från -01 och har 60mm fjädringsväg fram, den har en relativt liten ram med brant gaffelvinkel, så jag brukar flyga över styret några ggr varje år, dessutom är det lätt hänt att man stegraröver i branta klättringar. Att byta ram till en lite större känns ovärt då det mesta på cykeln är hedenhös, så en lätt 29a kanse vore något?

29er Kedjestagslängd?
Ah, jag förstår vad du menar. Hade det vart jag hade jag köpt ngt lite mer avslappnat än en ren xc-race hoj, mer i stil med en Honzo. Men då har jag inte ens tänkt tanke långlopp. Ska du grusvägsrejsa är nog en scale29 eller liknande kanon, det är ju vad de är gjorda för

29er Kedjestagslängd?
Visst behöver jag något att grusvägsrejsa med, men man vill ju oxå vara snabb som en blixt i skogen (klotblixt passar min form bäst).
De gånger jag vill ha något busigt så får jag väl ta min gamla plutt-26a eller AM-cykeln.
Funderingen var väl mest om det är bättre med korta stag eller inte för att vara snabb i skogen. Varför har ingen XC-åkare på hög nivå korta stag? Eller är det någon som har det?

29er Kedjestagslängd?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2051855/2082472#msg-2082472

Här ovan har du mitt senaste bygge,grymt rolig cykel att köra på och efter gårdagens tur där jag lånat ut min Cotic BFE 26:a (tråd på den här) http://happymtb.org/forum/read.php/1/1935108/2053173#msg-2053173
så upptäckte jag när när jag tog Coticen efter att ha kört på min Onone ScandAL att Coticen kommer nog få stå som reservhoj tillsvidare för skillnaden var större än jag trodde till ScandAL:ens fördel.
Kan tillägga att jag trivs att köra där det är som brötigast i skogen och kedjestagen är 444 på ScandAL:en om det nu är den mest avgörande parametern på en cykel,har grymt kul på den iallafall.

Mikael

29er Kedjestagslängd?
Jag skulle gissa att det har lite med vikten att göra också, korta kedjestag måste antagligen krökas och fixas en massa för att rymma däcket, och blir kanske därför en hel del tyngre än lite längre. Xc-marknaden är ju sjukt viktkänlig. Specialized brukar av tradition ha korta kedjestag, de har 435mm på stumpy ht, inte jättekort men inte så långt heller.

Se på dh-bågarna, många ligger runt 440 medans Demon har 420. Uppenbart kör de snabba killarna snabbt på båda.

29er Kedjestagslängd?
Funkar 444 i brötet så är väl stagen kanske inte den mest avgörande parametern, jag trodde att 440 var någon slags magisk gräns där det nästan inte gick att cykla på det som var längre.
Men jag kanske ska titta lite åt stumpyhållet och se om man kan hitta någon sådan att testa ändå.

29er Kedjestagslängd?
Det är nog bra med korta kedjestag och så men det känns som om det har blivit överdrivet fokus på på just det. Jag cyklade omkring med typ 45 centimeter kedjestag i tre år utan att förstå hur svårt och tråkigt det var, övervägande hellasbröt. När jag har korta stunder provat andras cyklar med modern (kort) geo så har dom varit livliga, kvicka och kul – men också lite stötigare.
Kul men lite jobbigare, kanske en vanesak också.

Tillbaka
Topp