29er till en lånbent 2-metrare

denan

Medlem
Hej!

Är på jakt efter en 29er för ca 12000-ish kr, som är stor i ramen också.

Enda referensen jag har är en Merida Big Nine 900 som var för liten.

Tittar just nu på Specialized Carve Expert, den ska vara något större.

Hur har ni långa resp era långa polare löst problemet? Erfarenhet? Tips?

Allt välkomnas.

Tack
/D

Konas cyklar i storlek 22" kanske är ett alternativ. Jag är 195cm och kör på 20".

Det du bör göra är att titta på geometritabellerna och jämföra de siffrorna, det säger mycket mer.

Ja, det är ju excel och hela faderullan. Inser dock att det inte löser alla problem, men gallrar bort det värsta gör det ju, helt klart.

Kikar på White 29 pro från XXL, tänker mig att det är från Norden till Norden, men det är fan skralt på specar vad det gäller ramarna.

Jag har haft en Felt Nine Sport 2012 i XL den var rätt stor, inte som Carve men ändå. 635 i topprör + setbackstolpe och 110 mm styrstam. Rätt XC i beteendet, trevlig cykel. Comp modellen är fin.

Jag är 197 med 95 i grenmått.

En polare till mig tangerar 2m har har en stor Cube som han köptefrån tyskland i höstas. Deras Ht borde rimligtvis då också passa dig.

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> En polare till mig tangerar 2m har har en stor
> Cube som han köptefrån tyskland i höstas. Deras
> Ht borde rimligtvis då också passa dig.

Cube är ju görsmå i sina storlekar?!

Specialized gör XXLramar för personer över 195 cm

Min tvåmetersgranne kör runt på en Giant 29er (xtc) i storlek XL som han är väldigt nöjd med efter att ha letat en hel del. Den cykeln är rejält stor utan att förlänga så mycket i stam och sadelstolpe, upplever i alla fall jag.

Cube's mountainbikes är inte små i storlekarna i jmf. med andra märken, samma sak gäller hybriderna men däremot racercyklarna är förhållandevis små jmf. med andra märken.
En 29'er Cube håller 630 /635 mm i största storleken och tittar jag på Giant, Mondraker, Lapierre,Niner t.ex så ligger de runt samma med Niner som längst 635 upp till647 mm lite olika, däremot en Focus håller 622-625 mm som störst i toppröret horisontellt.
97 cm grenlängd och 2 meterslängd ger ju en 22" ram i en tabell.

denan skrev:

> 29er till en lånbent 2-metrare

Är det inte bättre du cyklar med dina egna ben?

On-one Inbred och Cotic Solaris är rätt långa i största storleken, (21" resp 20,5") är 640 mm (effektiv topprörslängd).
/K

Kristoffer R skrev:
> Jag har haft en Felt Nine Sport 2012 i XL den var
> rätt stor, inte som Carve men ändå. 635 i
> topprör + setbackstolpe och 110 mm styrstam.
> Rätt XC i beteendet, trevlig cykel. Comp modellen
> är fin.
>
> Jag är 197 med 95 i grenmått.

+1 på kolla geometritabellerna men kolla också valet av setback+styrstam.

Jag får väl lägga till att det var original med setback och stolpe enligt ovan. Det är få tillverkare som har _riktigt_stora_ ramar i största storleken. De flestas största storlekar 22"/23" brukar sluta på 620 mm topprör, kanske 635. Med 620 ETT, 90mm stam och rak sadelstolpe tappar man direkt 5,5 cm på längden jämfört med Felt-en ovan. Det går förstås alltid att köpa och byta till annan stolpe och stam men skönt att slippa!

I Felt-fallet är gaffelvinkeln förhållandevis brant vilket då kompenseras med lång styrstam för bibehållen stabilitet. Man får samtidigt en anständigt kort hjulbas. Cykeln beter sig då lite "26-igt" och är vändbar och rapp för en riktigt stor person. Med kort stam blir det då mer nervöst. Det är visserligen finlir men men.

Passa dig också för att rätt många webshoppar (och otroligt nog även kataloger) bara listar upp till XL ram i många fall. Dubbelkolla alltid på tillverkarens hemsida för geometrier och alternativ.

Något de största tillverkarna är bra på är just att bjuda på många storleksalternativ och geometrier som är ordentligt anpassade i de olika storlekarna. Specialized t.ex. har ju XXL (23") likaså Cannondale som har en storlek som de kallar "Jumbo". Trek och Kona har också riktigt stora cyklar både lvg och mtb.

Carve 29HT är ju riktigt stor. Jag har tittat på den och den har fått bra omdömen, även om jag tycker att 80mm slag på en gigantisk cykel känns lite skumt även om den säkert funkar jättebra.

Om du är lång kanske även breda styren känns bra.

Senast ändrad:
Har min läxa klar för mig, får gå genom era förslag och tips närmsta dagarna.

Kom på att jag provat kollegans trek, den var stor på riktigt.

Påpekas bör att det inte handlar om tuff terängkörning för min del, än :)

Tack grabbar, ni rockar

Hej!
Är själv 198cm o kör på en scott scale xl,är perfekt för mig så passar säkert dig med,tycker att scott passar bra,hade en 26a innan o var oxå perfekt..

Tillbaka
Topp