Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Har en extern QR-axel av CODA just nu men kanske värt att köpa en ny intern QR-axel och se om det hjälper.
Generellt brukar de gammaldagsa anses väsentligt starkare. Har haft samma problem som du på en cykel med kromade gaffeländar.

Bra:
IMG_9869.webp

Ibland mindre bra
IMG_9870.webp

Visa din Miyata!
Tycker alla anläggningsytor ser bra ut, samtliga är räfflade och inga tydliga tecken på slitage.

Ja, jag ser vad du menar, vad kan man göra åt saken?

Svar till Jonatan F: Yeps, är med på hur jag använder QR-axeln.

Bifogade en drös bilder på dropoutsen? :$
Ta ett skjutmått och mät öppningen på dropouten. Vill minnas att en bakaxel är 10 mm och att då öppningen ska vara något lite mer än det. Mät på högra sidan för att kontrollera. Ta en klubba och knacka på dropouten tills det blir strax över 10 mm (eller lika som på andra sidan). Se till så att du har ett fast underlag så att du inte böjer något annat på ramen. Försök att inte knacka in dropouten för mycket, utan pausa och mät med jämna mellanrum.

Visa din Miyata!
@morolo Nu kanske det beror på just att snabbkopplingen har släppt för dig ett par gånger, men gaffeländarna ser för bedrövliga ut och är väldigt slitna. Det kan nog vara svårt för mekanismen att få grepp, helt enkelt.
Ja precis, de är i ett rätt tråkigt skick pga att axeln har släppt. Funderar på om det vore en god idé att sandpappra dropoutsen lite så en ny axel kanske har något att greppa på?

Bra tips med Surly Hurdy Gurdy, nödlösning.

Mycket tacksam för alla svar!

Visa din Miyata!
20240916_222426.webp
20240916_222426.webp
Ja precis, de är i ett rätt tråkigt skick pga att axeln har släppt. Funderar på om det vore en god idé att sandpappra dropoutsen lite så en ny axel kanske har något att greppa på?

Bra tips med Surly Hurdy Gurdy, nödlösning.

Mycket tacksam för alla svar!
Har du inga som helst krav på finish finns det ju alternativa lösningar...

Visa din Miyata!
Uppladdning inför sektmötet. Förutom alla projekt som ska hämtas längs vägen så blir det Lillstorsextian som får följa med i morgon. En sista fulmeksjustering av framskärmen för att få den i rätt läge så att de sköna Pasela 35:orna ska ha fritt spel.

Varsågod och dra ner byxorna för farbror doktorn:
IMG_0194.webp

”Nu ska jag bara känna lite här inunder. Hmm, hohoo, ja men ser man på-å-hå-hå”:
IMG_0195.webp

Fram med Den Lilla Filen till Den Stora Sågen och gnaga bort lite på fästet…:
IMG_0198.webp

…och så en liten knix for that loving feeling:
IMG_0197.webp

Nu sitter den på plats och gnissel och skav verkar vara ett minne blott. I morgon får ni se resultatet i verkliga livet. Gokväll.

Visa din Miyata!
Behöver hjälp från big canti! Hur jag än justerar fjäderskruvarna på vardera arm så vill inte den högra armen återgå till öppet läge när jag släpper på bromshandtaget, den ligger kvar mot fälgen medans den vänstra rör sig.

Lossar jag helt på bromskablen rör sig båda armarna helt fritt och båda skjuter ut igen om jag klämmer ihop dom med handen och släpper taget...

Bilagor

• Screenshot_20260424_204244_Photos.webp
    Screenshot_20260424_204244_Photos.webp
    136.6 KB · Besök: 14
  • Screenshot_20260424_204307_Photos.webp
    Screenshot_20260424_204307_Photos.webp
    136.4 KB · Besök: 14
  • Screenshot_20260424_204251_Photos.webp
    Screenshot_20260424_204251_Photos.webp
    136.5 KB · Besök: 14
Visa din Miyata!
Behöver hjälp från big canti! Hur jag än justerar fjäderskruvarna på vardera arm så vill inte den högra armen återgå till öppet läge när jag släpper på bromshandtaget, den ligger kvar mot fälgen medans den vänstra rör sig.

Lossar jag helt på bromskablen rör sig båda armarna helt fritt och båda skjuter ut igen om jag klämmer ihop dom med handen och släpper taget...
Har du testat att sätta fjädern i det övre hålet i ”bossen” för att ge den mer spänn än den vänstra?

Edit: rör sig högern och vänstern likadant när du bromsar, eller rör sig högern först?

Edit II: om du lägger an bromsarna, släpper handtaget, låter den högra ligga kvar mot fälgen och sedan trycker den vänstra in mot fälgen, fjädrar den högra ut då?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har du testat att sätta fjädern i det övre hålet i ”bossen” för att ge den mer spänn än den vänstra?

Edit: rör sig högern och vänstern likadant när du bromsar, eller rör sig högern först?
Inte testat att byta plats på fjädrarna. Det är bara vänster som rör sig, först när vänster tar i fälgen börjar höger stängas :(

Visa din Miyata!
Inte testat att byta plats på fjädrarna. Det är bara vänster som rör sig, först när vänster tar i fälgen börjar höger stängas :(
Hmmm, så vänstern rör sig först men sedan är det högern som stannar kvar inne mot fälgen?

Ni andra cantifiler får hjälpa mig. Jag tolkar det såhär:
”vänstern rör sig först” betyder att den har mindre spänn i fjädern än högern, och ”högern stannar kvar inne mot fälgen [medan vänstern fjädrar tillbaka]” betyder att den har mindre spänn än vänstern…

Känner man till fall där canti-bromsar har nallat av pappas whiskey?

Visa din Miyata!
Hmmm, så vänstern rör sig först men sedan är det högern som stannar kvar inne mot fälgen?

Ni andra cantifiler får hjälpa mig. Jag tolkar det såhär:
”vänstern rör sig först” betyder att den har mindre spänn i fjädern än högern, och ”högern stannar kvar inne mot fälgen [medan vänstern fjädrar tillbaka]” betyder att den har mindre spänn än vänstern…

Känner man till fall där canti-bromsar har nallat av pappas whiskey?
Fjäderspänningen är väl helt enkelt mycket större på vänster sida än på höger sida?

Visa din Miyata!
Det var mitt första antagande. Men om vänstern börjar röra sig först när man bromsar så tyder (väl?) det på att den är vekare än högern?
Tänkte inte på det. Men konstigt nog, när jag tänker efter, brukar den sida som ”fungerar”, alltså fjädrar ordentligt, röra sig och den andra knappt göra det.

Edit: Fan vad dum jag är. Det är ju centerpull. Eftersom den vänstra bromsen, som fjädrar tillbaka, har längre bit att röra sig, kommer den att röra sig först. När den kommer lika långt ifrån fälgen som den högra kommer den högra att röra sig.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Är fjäder mot håll plocka loss centi flytta ett pinn hål skillnad starkare där fjäder sticks in kommer det fungera har själv haft skillnad från symmetrisk lika var ena sidan effter var det på min neonrosa pippip on/off är tre olika max samma sida vänster i färdriktningen och mitt på den andra.

Visa din Miyata!
Vänner, Miyatister.
Undertecknads mage har krånglat ohemult sedan igårkväll och jag bestämde imorse att jag inte riskerar att köra upp, både för min och er skull. Sedan skulle äldste sonen + flickvän följt med och gått på Liseberg, så han är såklart också besviken.
Så jag är ledsen, men Titanen (och mig) får ni se i verkligheten en annan dag.
😢

Tillbaka
Topp