Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ta ett skjutmått och mät öppningen på dropouten. Vill minnas att en bakaxel är 10 mm och att då öppningen ska vara något lite mer än det. Mät på högra sidan för att kontrollera. Ta en klubba och knacka på dropouten tills det blir strax över 10 mm (eller lika som på andra sidan). Se till så att du har ett fast underlag så att du inte böjer något annat på ramen. Försök att inte knacka in dropouten för mycket, utan pausa och mät med jämna mellanrum.Tycker alla anläggningsytor ser bra ut, samtliga är räfflade och inga tydliga tecken på slitage.
Ja, jag ser vad du menar, vad kan man göra åt saken?
Svar till Jonatan F: Yeps, är med på hur jag använder QR-axeln.
Bifogade en drös bilder på dropoutsen? :$
Tänk om det hade stått ”Tryckförlust: Urinblåsa”. Då hade du känt dig gammal.Tur att detta händer idag och inte imorgon när jag ska köra till Gbg ..
Du får kalibrera när du byter till sommarhjul… annars blir det såTur att detta händer idag och inte imorgon när jag ska köra till Gbg ..
Nänä, det var en spik i däcket..Du får kalibrera när du byter till sommarhjul… annars blir det så![]()
Nänä, det var en spik i däcket..
Ja precis, de är i ett rätt tråkigt skick pga att axeln har släppt. Funderar på om det vore en god idé att sandpappra dropoutsen lite så en ny axel kanske har något att greppa på?@morolo Nu kanske det beror på just att snabbkopplingen har släppt för dig ett par gånger, men gaffeländarna ser för bedrövliga ut och är väldigt slitna. Det kan nog vara svårt för mekanismen att få grepp, helt enkelt.
Är väl klock batteri i däck ventil hatten också på den där luft tryck koll bytte nyligen däck åt släkting där sådan finnes fanns Mercedes.Visa bilaga 826762
Dagen efter att jag skruvade på sommardäcken såg ett ut så här. Jag vet att det känns tungt nu, men det blir bättre.
Nej, inte i VWÄr väl klock batteri i däck ventil hatten också på den där luft tryck koll bytte nyligen däck åt släkting där sådan finnes fanns Mercedes.
Var bor du? Kan du inte åka med någon eller ta tåget?Ni snackar ni. Fått körförbud på bilen. Behöver lösa i helgen. Blir ingen träff för mig. Som vanligt blir jag en no show.
Köp ingen bil. Cykla istället.
Han bor i Sjuntorp (trots att "ingen bor där").Var bor du? Kan du inte åka med någon eller ta tåget?

Har du inga som helst krav på finish finns det ju alternativa lösningar...Ja precis, de är i ett rätt tråkigt skick pga att axeln har släppt. Funderar på om det vore en god idé att sandpappra dropoutsen lite så en ny axel kanske har något att greppa på?
Bra tips med Surly Hurdy Gurdy, nödlösning.
Mycket tacksam för alla svar!
Hade tänkt cykla men måste tömma bilen, frun är bortrest och min enda bärhjälp (behövs till en av grejorna) är ledig lördag fm kl 11.Var bor du? Kan du inte åka med någon eller ta tåget?
Vad kör du för gucka i bildäcken? Lyckades det täta?Visa bilaga 826762
Dagen efter att jag skruvade på sommardäcken såg ett ut så här. Jag vet att det känns tungt nu, men det blir bättre.
Lustiga är att jag fick punka på gravelhojen igår också...Vad kör du för gucka i bildäcken? Lyckades det täta?
Har du testat att sätta fjädern i det övre hålet i ”bossen” för att ge den mer spänn än den vänstra?Behöver hjälp från big canti! Hur jag än justerar fjäderskruvarna på vardera arm så vill inte den högra armen återgå till öppet läge när jag släpper på bromshandtaget, den ligger kvar mot fälgen medans den vänstra rör sig.
Lossar jag helt på bromskablen rör sig båda armarna helt fritt och båda skjuter ut igen om jag klämmer ihop dom med handen och släpper taget...
Inte testat att byta plats på fjädrarna. Det är bara vänster som rör sig, först när vänster tar i fälgen börjar höger stängas :(Har du testat att sätta fjädern i det övre hålet i ”bossen” för att ge den mer spänn än den vänstra?
Edit: rör sig högern och vänstern likadant när du bromsar, eller rör sig högern först?
Hmmm, så vänstern rör sig först men sedan är det högern som stannar kvar inne mot fälgen?Inte testat att byta plats på fjädrarna. Det är bara vänster som rör sig, först när vänster tar i fälgen börjar höger stängas :(
Fjäderspänningen är väl helt enkelt mycket större på vänster sida än på höger sida?Hmmm, så vänstern rör sig först men sedan är det högern som stannar kvar inne mot fälgen?
Ni andra cantifiler får hjälpa mig. Jag tolkar det såhär:
”vänstern rör sig först” betyder att den har mindre spänn i fjädern än högern, och ”högern stannar kvar inne mot fälgen [medan vänstern fjädrar tillbaka]” betyder att den har mindre spänn än vänstern…
Känner man till fall där canti-bromsar har nallat av pappas whiskey?
Det var mitt första antagande. Men om vänstern börjar röra sig först när man bromsar och högern håller sig kvar ute tills vänstern går emot fälgen så tyder (väl?) det på att vänstern är vekare än högern.Fjäderspänningen är väl helt enkelt mycket större på vänster sida än på höger sida?
Tänkte inte på det. Men konstigt nog, när jag tänker efter, brukar den sida som ”fungerar”, alltså fjädrar ordentligt, röra sig och den andra knappt göra det.Det var mitt första antagande. Men om vänstern börjar röra sig först när man bromsar så tyder (väl?) det på att den är vekare än högern?