2m lång. Ramstorlek och val av hoj

SaDle

Ny medlem
Hej
Letar en bra heldämpad första hoj för mig som är 2m lång med långa ben.
Kommer cykla 50% skogsstigar och bök dock inte så kuperat, 25% grus 25% asfalt.
Trail eller enduro vad får jag mest plats på?
Vill ha 29" så jag får så mycket plats som möjligt för trampor.

Letar främst beg cykel med riktigt bra komponenter. Måste jag titta på XXL storlek på ram eller funkar XL. Några märken som är lämpliga för lite längre personer?

Vi långa personer ligger tyvärr långt ut på bellkurvan... Dock så har det blivit bättre med tiden och särskilt med new-school geometri (long + slack) på cyklarna.

En nackdel som jag upplevt med new-school är den att cyklarna är även "low"... vilket innebär relativt korta sadelrör vilket gör att droppern sticker ut i skyn (nära minimum insertion ibland för mig!). Det som underlättar här är dock att man kan montera 200+ mm droppers vilket gör stooor skillnad! Ingen dropper under 175 mm skulle säga för dig!

Testade en Santa Cruz Megatower XXL och upplevde nästan nirvana! =D Jag är 195 cm och det kan ha varit första gången man satt på hoj jag jag tyckte passade riktigt bra!

Leta hoj med 500+ mm reach, 640+ mm stack samt 500+ mm ST (seat tube) skulle jag tipsa om. Det kommer jag göra nästa gång jag köper hoj iaf =D (Eftersom du främst söker beg så kanske du inte kan vara lika petig dock...)

LTS

Aktiv medlem
Bokstavsstorlekar är godtyckliga och säger inte mycket mer än relativ storlek i modellserien. Leta efter den största cykeln du kan hitta. Den kommer inte att vara för stor.

SaDle

Ny medlem
Tack har inte bråttom att hitta en beg hoj så det kan få ta tid. Men xxl känns som ett måste? Men som ni säger måste jag titta måtten. Trail vs enduro vad ska jag titta efter?

Som LTS säger så kan en tillverkares XL vara som en annans XXL.

Därför måste du dubbelkolla detta genom måtten för att vara säker på att du får en tillräckligt stor hoj som kommer passa dig.

Du nämner 50% stig, 50% annat. Jag hade inte valt en "enduro"-hoj då. Typiska trail-hojjar som kan funka är:
- Trek Fuel Ex i 23,5
- Specialized Stumpjumper i XXL

jolov

Aktiv medlem
Jag gillar att använda bikeinsights.com eller liknande för att visualisera måtten på en cykel.

Men ja, skulle sikta på det största du kan hitta

jarek996

Aktiv medlem

d1488fd486c448f2e443d75577d20e71.jpg

Berk

Aktiv medlem
Vill bara flika in att rena enduro-hojar är skittråkiga i den typ av terräng som TS beskriver (även om de kan kanske passar bra i storlek). Gå mot XC eller trail/downcountry.

Ville skriva samma.
I XC är det kanns svår att hitta en lång och hög cykel. I trail/downcountry finns t.ex. Trek Fuel Ex i XXL och Kona Process 134 i XL.

bjrnn

Medlem
jag är 196cm och sitter på en xl epic evo -19, kör också stig, grus och asfalt(transport).
monterade en axs 175mm dropper för att få ner sadeln lite mer när det går utför.

det svåra tycker jag är att hitta bra alternativ begagnade, xl är inte den mest sålda storleken direkt.

mzi

Aktiv medlem
Om du med Mälardalen menar Stockholm så finns det några uthyrare. MTB-skolan i Hellas, Fix My Bike och Specialized Concept Store i Hammarby sjöstad / Sickla hyr ut vad jag vet.

Berk

Aktiv medlem
Om du med Mälardalen menar Stockholm så finns det några uthyrare. MTB-skolan i Hellas, Fix My Bike och Specialized Concept Store i Hammarby sjöstad / Sickla hyr ut vad jag vet.

Kanske svårt att hitta stora storlekar. MTB skolan i Hellas, kalltorp.se, har Trek Fuel Ex i XL, vet inte om dom också har XXL.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bird är ett märke som gör långa cyklar.
Jag kör XL på mina 192cm, det är precis i överkant för vad som funkar, med högre sadel och lite längre styrstam passar det nog utmärkt på 2m

Denna verkar få riktigt bra omdömen, och är inte så farligt "enbart enduro" heller:
Dock för ny för att hitta beggad, men inte så snor-dyra nya

Berk

Aktiv medlem
Jag hijackar/ändrar lite. Om TS skulle vilja ha en aggressiv HT istället. Hur ser utbudet ut då?

TS eller du?

Pole gör jättelånga cyklar. Kona Honzo ESD är också jättelång. Kankse finns både också på lager nagonstans. Sen finns det många små tillverkare som ofta för långa cyklar.

Waylost

Aktiv medlem
TS eller du?

Pole gör jättelånga cyklar. Kona Honzo ESD är också jättelång. Kankse finns både också på lager nagonstans. Sen finns det många små tillverkare som ofta för långa cyklar.
Det är till mig, Nästan samma längd så tänkte fråga här istället för att starta ny tråd

jonte987

Aktiv medlem
Esd tror jag inte är så lång om man sitter ner. XL rekommenderas också upp 196cm.
Jag har inte koll på så stora storlekar men rekommendation stämmer rätt bra för medium 168-178.
Sen är den jävligt låg vilket inte heller är ett problem jag har erfarenhet av. Tror man får räkna på stolpen.

Berk

Aktiv medlem
Esd tror jag inte är så lång om man sitter ner. XL rekommenderas också upp 196cm.
Jag har inte koll på så stora storlekar men rekommendation stämmer rätt bra för medium 168-178.
Sen är den jävligt låg vilket inte heller är ett problem jag har erfarenhet av. Tror man får räkna på stolpen.

XL har 525 mm reach utan sag, som ger lite mer än 540 mm reach med sag. Jag skulle säga att det är lång.

TallerThanYou

Ny medlem
Tja!
Själv är jag 196cm och insett att jag gärna vill ha mer än 150mm dropper post, men det handlar också om teknik. Jag är på min andra Vitus Escarpe XL mycket nöjd med båda. Skillnaden mellan modellerna är primärt är att de kör med lite annan geometri på modellerna från 2020 mellan XS --> XL, där XL har bland annat brantare sadelstolpe som gör att du inte hamnar bakom cykeln. Märkt skillnad mellan modellerna, 0.5 grader på papper är inget, men i verkligheten när man sitter där typ 2m upp i luften så gör det mycket, ffa när det lutar åt fell håll (uppåt) ;)

Jag kör mycket stig men även utförs ibland.

TL:DR Ha en dropper, köp en cykel där de ändrar på vinklarna/mått för XL :)

/Taller(nästan)ThanYou

SaDle

Ny medlem
Nu ser jag att det är stora fördelar med lång cykel. Tävlar enduro med motor och då är alla hojar likadana oavsett hur lång du är. Kunde jag ändra reach så skulle jag vara väldigt glad. :)

2021-04-21-07-35-12.jpg

ponx

Aktiv medlem
Bird Aether 9 i XL är rätt stor. Maila och fråga, deras kundservice är bra.

Jag träffade en gång en lång kille på ett berg som hade köpt en Nicolai i XXL och som äntligen hade hittat en ram som var tillräckligt stor för honom.

alexcykel

Aktiv medlem
Jag är 210 cm, det viktigaste måttet du ska vara extra noga med att kolla är styrrörets längd. Många ramar har bara 110-125mm. Försök att hitta en med minst 145 mm risken att du får framåtvikt är överhängande(sic!) om du har för kort styrrör.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag är 210 cm, det viktigaste måttet du ska vara extra noga med att kolla är styrrörets längd. Många ramar har bara 110-125mm. Försök att hitta en med minst 145 mm risken att du får framåtvikt är överhängande(sic!) om du har för kort styrrör.
Bättre då att sätta på ett styre med mycket rise. Att flytta upp stammen högt på en cykel med slack HTA kortar ner effektiv reach, vilket man förmodligen inte vill om man tycker att det är ett problem att cykeln är liten.

alexcykel

Aktiv medlem
Bättre då att sätta på ett styre med mycket rise. Att flytta upp stammen högt på en cykel med slack HTA kortar ner effektiv reach, vilket man förmodligen inte vill om man tycker att det är ett problem att cykeln är liten.
Styret är helt klart värt att tänka på men högt rise påverkar känslan för cykeln negativt tycker jag. Moderna cyklar är långa i ramen så det är inget större problem om de blir lite kortare, det går att fixa till med styre, styrstamskombon.

SaDle

Ny medlem
Styrrör minst 145 mm
Reach minst 500mm
XC eller trail/downcountry

Verkar vara det jag ska leta efter för att passa längd samt där jag kommer cykla.

Berk

Aktiv medlem
Styrrör minst 145 mm
Reach minst 500mm
XC eller trail/downcountry

Verkar vara det jag ska leta efter för att passa längd samt där jag kommer cykla.

Det låter rimligt.

Man kan dock kompensera låg stack/kort styrrör med längre reach och mer spacer eller/och riserbar.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag har en yt izzo i xxl. Reach: 513, stack 644. Inte jättemycket över av styrröret som sticker upp, men med en stam med smalare fäste går det att få upp styret en bit. Fördel är lång reach, förhållandevis hög stack jmf med andra i kategorin. Nackdel är smalt styre.

Berk

Aktiv medlem
Jag har en yt izzo i xxl. Reach: 513, stack 644. Inte jättemycket över av styrröret som sticker upp, men med en stam med smalare fäste går det att få upp styret en bit. Fördel är lång reach, förhållandevis hög stack jmf med andra i kategorin. Nackdel är smalt styre.

Izzo är slutsåld. Men för Jeffsy finns i Core 3 i XXL säger YT leverans 6 maj. Med YT får man mycket och bra cykel för pengarna.

780 mm styre är inte smal. Men att köpa till en 820 mm styre kostar inte mycket.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Izzo är slutsåld. Men för Jeffsy finns i Core 3 i XXL säger YT leverans 6 maj. Med YT får man mycket och bra cykel för pengarna.

780 mm styre är inte smal. Men att köpa till en 820 mm styre kostar inte mycket.
Kollade nu för jag var osäker på geo-måtten. Xxl finns i pro race. Är ju inte gratis men... har man pengarna är det ett väldigt bra pris sett till vad komponenterna skulle kosta löst. Bara hjulen som sitter på kostar ju som en hel cykel. Men ja det är mkt pengar ändå.

Tror det är 760mm på alla izzo utom blaze. Det kan vara lite smalt för en lång person. Har beställt 800mm styre till min.

N_sandstrom

Aktiv medlem

mer tjat om denna :p

140mm styrrör.

I lager från maj

Edit:
Vissa färger på ram ser tilloch med ut att finans i lager nu.
Attans, här kliar det i köpfingrarna! (får inte, den är för lik min andra hoj ändå)

Berk

Aktiv medlem

mer tjat om denna :p

140mm styrrör.

I lager från maj

Edit:
Vissa färger på ram ser tilloch med ut att finans i lager nu.
Attans, här kliar det i köpfingrarna! (får inte, den är för lik min andra hoj ändå)

Men priset är utan tull, eller?
Och vilken moms?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer