2x6 växlars cykel på direktdriven trainer Tacx (Flux S)

3emer

Medlem
Har en gammal Peugeot landsvägscykel som säkert börjar närma sig 30år men har inte använts. Den har 12 växlar (52/42drev fram) och en 6 växlars kassett bak med Sachs Huret Rival växelförare. Jag skulle vilja sätta denna cykeln på min Tacx Flux S trainer (sitter en 11 delad shimano 105 kassett på den just nu, inget krav att den används) för att kunna cykla inomhus. Tanken är att använda erg mode på trainern så jag behöver i princip bara en fungerande växel, går detta att göra?
Vad behöver jag göra för enklast möjliga lösning?

Bör gå att hitta en växel som funkar för erg. Annars borde det gå att slänga på nåt billigt som funkar hjälpligt för 8s.

Sen är frågan hur bred den är vid navet

Välj rätt bredd på kedjan och var beredd på att kanske behöva vidga ramen/stagen något?

Tack för de tipsen, vad är det för skillnad mellan kedjornas bredd?

och när ni skriver "hur bred den är vid navet" resp vidga ramen/stagen något är det 126mm resp 130mm som är den nya standarden som ni avser? märkte att jag fick "ta i lite/tvinga den" när jag skulle få på cykeln på trainern så det kan förklara det hela. Hur ska man lösa det snyggt istället för att tvinga på cykeln eller det kanske är ok då det är relativt lite som behövs

Du behöver en kedja som passar den kassett du använder, det är olika brett mellanrum mellan dreven på olika kassetter. En keps som är för bred kommer inte få plats att lägga sig tillrätta på kuggarna.

Det låter som att du löst den biten.

Tänker du köra ERG-mode räcker det med ett singlespeed drev + distanser. Glöm bara inte att låda bli växelreglagen.

SS borde vara smidigast ja annars hade jag slängt på random 8 eller 9s om man har någon sådan till hands. Dumt att slita på 11an.

Hur funkar såna gamla skojreglage går det inte lika bra med 8s om man slänger på en sora där bak?

130mm är minsta på min trainer. Är säkert inte omöjligt att ta av någon mm om det ser ut som på kickr

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp