2x9 med TA klingor

magura

Medlem
2x9 med TA klingor
Jag vill också köra 42/29 med mitt fyrbultsparti. Vad bör jag tänka på och vilka klingor skall jag köpa. Har sett att det finns olika typer av mellanklingor från TA och att man måsta lägga brikor på lillklingan. Hjälp mig så slipper jag dyra läropengar.
Olle

2x9 med TA klingor
jag har sneglat på middleburns vevarmar, mycket då de har livstidsgaranti! efter ett raceface vevparti och två crankbrothers diton så är jag nu tillbaka på ett xt739 (4kant) vevparti, och så middleburn känns som ett naturligt val även om dom säkerligen är tyngre bla bla

2x9 med TA klingor
Min setup:

Vevlager, RaceFace Taperlock Ti 162 gr
Vevarmar Middleburn RS7 482 gr
Klingor Specialités TA 44t/30t 111 gr
Klingbultar NC-17 Alu 10 gr
Vevarmsbultar Brand-X Self Extracting 25 gr

Totalt 790 gram för komplett vevparti med vevlager, som XTR970 ungefär då.

Kör du RS8 istället för RS7, samma pris på CRC, för fyrkantsaxel sparar du ungefär 25 gram till på den vikten, samma sak om du kör Middleburns egna Duo-klingor så spar du några tiondelar av ett hekto till. Men jag skulle nog inte byta bort mina TA-klingor, dem är underbara.

Senast redigerad av en moderator:
2x9 med TA klingor
magura skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har redan ett stylo och vill köra med 29 på
> lillklingans plats och 42 på mellanlingansplats.
> vilka drev skall jag ha? Hilfe!
> Olle

42T mellanklinga: http://www.cyclecomponents.com/1/sv...specialites-chinook-mellan-drev-104-mm-2.html
28T eller 30T lillklinga: http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/ta-specialites-chinook-inner-drev-64-mm.html

Det kan fungera att köra TA's 42T ytterklinga som mellanklinga också, men det är inte optimalt eftersom försänkningen för klingbultarna kommer på fel sida drevet. Det bör dock funka tillsammans med 30T lillklinga. Jag kör just den kombinationen på mitt Token vevparti och har haft en problemfri säsong hittills.

2x9 med TA klingor
Det verkar som att det är fler som funderar på 2x9. Jag har fått några frågor och mail angående om hur jag gjort med min 2x9-setup på MTBn. Och nu när jag skrivit några mail och förklaringar så tänkte jag att det kanske är fler som vill veta men inte kommit på sig att fråga.

Så jag skrev en förklaring för 42/28 på XTR-parti nyss och lade upp på bloggen, när jag tittade in här på Happy nu lite senare så såg jag denna tråden. Det verkar onekligen som att det är fler som funderar. Surfa in på bloggen så kan ni både läsa och se en förklaring om hur jag gjort.¨

Direktlänk: http://mobilcrosscar.blogspot.com/2009/09/2x9.html

Och Martin W: Släng in ett par brickor som jag gjort så funkar det riktigt fint med TA på mellanklingans plats.
Det är ju där man vill ha 42an (eller liknande) för att få bättre kedjelinje.

2x9 med TA klingor
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Så jag skrev en förklaring för 42/28 på XTR-parti nyss och lade upp på bloggen

Snyggt och enkelt förklarat. Lite sugen på liknande uppsättning. Enda nackdelen (med XTR-vevarna) är att det inte ser så snyggt ut att köra med 2x9. Man kanske får ha lite kreativ metall- eller plastslöjd för att snygga till där yttre klingan skulle ha suttit. Eller så slänger man på en bash (vilket min stora 44T-kaka mest fungerar som nu :)

2x9 med TA klingor
Först tyckte jag att det var fult, men nu har jag ändrat mig. Tycker att det nästan är lite porrigt snyggt på ett fult sätt. Det ser modifierat-racigt-ut =)

Bild2.png ht=459

2x9 med TA klingor
Snyggt? Bara det går fort! Har kört med extralite`s 30t drev innan men då blir det ingen förbättring av kjedjelinjen som är katastofal på stylo vevarna. Samt att man måste fila i vevarna för att få det att passa. 42/30 tyckte jag var grymt att köra på.
Olle

2x9 med TA klingor
captain8track:
Yuepp! Det duger gott. Enda gången jag kände att jag kunde behövt lite till var på Cykelvasan då jag var i andragruppen och jagade förstagruppen på asfalten. Men vi gick runt så pass bra att det inte var något större problem. Till nästa år drevar jag nog upp, eller kör med modifierad cross i fall jag ska till och bryta loss och behöva mosa på egen hand.

Resten av långloppen i Sverige duger bra med 42 klinga, Även i spurter duger 42an långt, till och med utförsspurten på Lida går bra. Och då är jag inte ovan vid att spurta.
Jag kommer att enbart köra 42 nästa år med kedjestyrare. På XC-loppen drevar jag ned till 38-48 skulle jag tro.

Tillbaka
Topp