[3/4OT] Svensk klassiker tråd

Då var första etappen på klassikern avklarad.
Jag startade också i grupp 7 och var nöjd med min start eftersom jag kommit iväg bland de 20 första och skulle precis sakta ner för att komma in i mitt eget tempo. Då började folket framför mig att vända och plötsligt var jag 20:e sist med en kisspaus på det kom jag ut som absolut sista man i gruppen. Kunde sen inte springa i ett jämt och bra tempo förrän vid Kyrkviken.
Siktade på under tre timmar men missade med 7 minuter. Allt kändes bra fram till sista milen då benen började kännas mer o mer stumma. Trots allt nöjd med att ha tagit mig i mål och nästa år vet jag hur banan går.

Nu finns foton här...

http://www.photomotion.se/

Tycker själv att jag(nr:71072) ser riktigt snabb ut!

Lidingoloppet_bild.jpg ht=725

/Patrik

Också klar med klassikern nu, tyckte LL var jobbigast och nog det jag känner minst för att göra om. Är inget stort fan av att springa långt. Även jag var i startgrupp 7 men jag och mina kompisar klantade oss och gick och drog benen efter oss nere vid nummerlappsutdelningen. Detta ledde till att vi var sena iväg till starten och fick till slut springa för att komma dit. Slutade med att vi låg på maxpuls när vi var framme vid starten fem minuter försent. Detta räddade å andra sidan oss från att springa fel =)

Min officiella tid blev 3,14 (hade målet tre timmar), min klocka visade 3,09. Är ändå nöjd då ett segt knäproblem har gjort att min enda löpning sedan mitten på aug har varit två 7 km-rundor och ett 13 km-löp. Gick helt enligt planen fram till 2 mil då sista milens backar tog fullständigt knäcken på mig och jag fick börja gå så fort det sluttade uppför. Fick skav under hålfoten efter 7 km, det sket jag i och sprang vidare, vilket ledde till en blåsa stor som ett medel-compeed, praktiskt va?

Tyckte det var förjävla trångt hela tiden och som någon annan skrev var det svårt att komma in i sin egen rytm. Nästa år nöjer jag mig med vasan och vättern...som det känns nu.

Dax att bumpa den här tråden...

Tänker åka Öppet spår den 22/2, någon annan som kommer att åka?

Behöver man ha med sig vattenflaska eller överlever man mellan vätskekontrollerna?

/Patrik

Jag kommer också köra öppet spår den 22:e. Inledde skidträningen idag med 1,2 mil i skrylles 2,2km elljusspår. Själva varvet man kunde köra var bara 2 km så det blev fram till varver (200m ToR) och sex varv i spåret. Det hela tog 1h30min och var på det hela taget jobbigt.

Spåret var mer skoterspår än skidspår med en puckel i mitten istället för en vägg, men det var fin snö och -4°C. Hursomhelst var det riktigt skoj att komma ut och åka lite igen (bor i Skåne så det blir inte särskilt ofta) och jag kan rekommendera en tur för er som bor i närheten. Spåret är upplyst till 21:30, kan vara så att det släcks tidigare (typ 20:30 fre, lör och sön), googla på skryllegården för tider.

PNrider skrev:
-------------------------------------------------------
> Dax att bumpa den här tråden...
>
> Tänker åka Öppet spår den 22/2, någon annan
> som kommer att åka?
>
> Behöver man ha med sig vattenflaska eller
> överlever man mellan vätskekontrollerna?
>
> /Patrik

Klart du överlever utan vattenflaska. Däremot är det ingen nackel att ha en. Om du skaffar ett drickabälte typ det på bilden kan du även ta med lite vallaburkar och e-kakor/gel. Åker du länge och svettas mycket om huvudet kan det vara skönt att ha en extra mössa att byta med fram på eftermiddagen.

Lycka till

Bilagor

• f.jpg
    f.jpg
    8.2 KB · Besök: 28
Jag åkte förra året och hade väska, men helt i onödan. Om jag skulle ha haft vallningsproblem skulle det ha varit motiverat, men inte för dricka. Det är för pilligt att komma åt med stavar i farten och värdelöst att behöva stanna (egentligen en löjlig invändning när man ändå är >1 timme efter täten, men lite kan man ju vilja tävla med sig själv också). Det enda jag använde utöver kontrollerna var gel som jag hade mer lättillgängligt.

Calle

Kör öppet spår på måndagen. Dricka bälte är väl inget måste, finns bra service. Jag brukar köra i långärmad cykeltröja så då kan man på cykelmane'r lägga lite godis i fickorna.

Körde också med väska och där hade jag tejp som fick appliceras på händerna vid första stoppet, e-kaka/e-gel och ett par extra strumpor. Det var jäkligt skönt att dra på sig ett par torra strumpor på inför sista biten.

Jag kör öppet spår på söndagen, kommer köra med väska.
Tack för tipset om tejp i väskan, det och gel kommer nog vara rätt utrustning.

Jag har inte läst igenom svaren, och det är möjligt att jag redan svarat tidigare. Kortfattat så ska man träna regelbundet. Löpning fungerar året runt. Lägg in det i träningskalendern. Spring regelbundet, och då ska nästa pass inte kännas som om du börjar om på nytt.

Simning kan man utföra året om. Personligen tycker jag att det är det absolut tråkigaste man kan göra. Därför blir det för min del simning ganska nära själva tävlingen, och därför har jag oftast för lite simträning i kroppen för att göra en bra tid.

Skidåkning. Finns det snö: kör så mycket du kan. Fast inte 5 mil första gången. Annars rullskidor, fast det gör inte jag. Jag springer nog mest, och kan komplettera med gummibandsträning för armarna.

Cykling. Kan utföras på landsväg så snart det är sopat...annars mtb.

Löpning som sagt...det är grunden till kondisen, tycker jag.

Med viljan fixar man klassikern, och med lite träning är det inga problem. Helst ska man träna lite mer så att man mår bra.

cactuz skrev:
> Jag kör öppet spår på söndagen, kommer köra
> med väska.
> Tack för tipset om tejp i väskan, det och gel
> kommer nog vara rätt utrustning.

Kan komplettera tipset med compeedplåster i väskan. Behövde iofs jag aldrig använda eftersom mina helt oanvända salomonpjäxor var sköna som ett par tofflor i alla fall. Efter första uppförsbacken såg jag en som inte hade det så skönt, han hade tagit av sig pjäxorna och blodet rann från hans skavsår, undrar hur resten av loppet gick för honom.

Håller med Totteman om att springa ger mycket, hade inte åkt en meter skidor innan förra årets öppna spår (förutom tre kilometer i trean om det räknas). Man får öva teknik de första milen. Märker ni att det börjar bli bakhalt, tro inte att det är bara för att ni är trötta även om ni är det, stanna i nästa depå och få omvallat.

Är helt grön inom längdskidåkning och skall även jag åka öppet spår 22 på söndag. Jag var i Ulricehamn igår och åkte strax över 2 mil. Jag är helt öm i ljumskarna efter det:-) Jag kommer att ta mig runt på ren vilja har jag en känsla av:-)

Najs med lite tips från proffsen ang vad man skall ha med sig.
Har kikat lite på vad slags väder det skall bli på söndag. Hela veckan verkar det bli -5 grader och ev snö på lördagen, uppehåll på sö. Det är dock en vecka kvar, så man får väl se...

Om man inte kommer i mål innan 10 timmar, vilket jag kan tänka mig att jag inte gör. Vad skall man ha med sig? Räcker det att ha lite småpryxlar i fickorna och få vätska från vätskekontrollerna?

vad säger proffsen?

/Kate

Förra året delade jag och en kompis på ett enervit vasaloppspaket. Det och det man får i depåerna räckte fint. Det bästa att ha med sig var några gels, tyckte verkligen att man fick en ordenlig energikick när man stoppade i sig den, sedan om det är psykologiskt eller inte är för mig skit samma bara det får mig att fortsätta.

kitzblitz skrev:
> Någon som körde i snökaoset igår? Låter rätt
> kul faktiskt!
>

Jag körde. Strax före Eldris hade de kört fast i snön med en bandvagn som användes för att preparera spåren.

Det sög duktigt igår... jag hade dåligt glid och efter Mångsbodarna pajade min axel (gammal skada som jag hade förträngt).
I Risberg la jag ned då jag insåg att jag hade tappat för mycket tempo för att kunna fullfölja innan spärrtiden för målet.
Men nu vet jag iaf vad som väntar till nästa år, måste få tag på en sjukgymnast som kan hjälpa mig att fixa till min axel.

cactuz skrev:
> Det sög duktigt igår... jag hade dåligt glid
> och efter Mångsbodarna pajade min axel (gammal
> skada som jag hade förträngt).
> I Risberg la jag ned då jag insåg att jag hade
> tappat för mycket tempo för att kunna fullfölja
> innan spärrtiden för målet.
> Men nu vet jag iaf vad som väntar till nästa
> år, måste få tag på en sjukgymnast som kan
> hjälpa mig att fixa till min axel.

Betyder detta att jag slipper se dig i badbyxor. ;-)

Trist Cactuz, men du siktar alltså på nästa år...

/CJ

cjmax skrev:
> Betyder detta att jag slipper se dig i badbyxor.
> ;-)
>
> Trist Cactuz, men du siktar alltså på nästa
> år...
>
Hahaha, det var från början en kalkylerad risk att jag skulle bli tvungen att åka skidorna först som en test-omgång och sedan "på riktigt" om ett år.
Jag var fan inte ens andfåd när jag kom till Risberg men det är svårt att staka sig frammåt när man inte kan röra axeln utan att det känns som armen ska ramla av.
Ska som sagt ta ett snacka med vårdcentralen och se om jag kan få träffa någon sjukgymnast.

cactuz skrev:
> Det sög duktigt igår... jag hade dåligt glid
> och efter Mångsbodarna pajade min axel (gammal
> skada som jag hade förträngt).
> I Risberg la jag ned då jag insåg att jag hade
> tappat för mycket tempo för att kunna fullfölja
> innan spärrtiden för målet.
> Men nu vet jag iaf vad som väntar till nästa
> år, måste få tag på en sjukgymnast som kan
> hjälpa mig att fixa till min axel.

Då vet du vad som väntar på VR :D

0range skrev:
> Då vet du vad som väntar på VR :D

Så länge jag slipper de där förbannade skidstavarna så ska det nog gå bättre ;-)

Men kolla vilken kul tråd!

Jag och ronin här har fått för oss att köra klassikern, eller åtminstone klassikermedaljen, med början 2011. Mina tankar inför det är ungefär såhär:

Vasan - har jag gjort förut utan särskilt mycket träning, easy-peasy
VR - Låter överdjävligt långt och drygt men det kanske man fixar... Får lufta crossen lite oftare än MTB'n som träning.
Vansbro - Hur svårt kan det va??
Lidingö - Runt kommer man men tror inte kroppen gillar det särskilt.

Sen det här med målsättning. 24h totalt kan det vara nåt?
7h Vasa
13h VR
1h Vansbro
3h Lidingö

Låter helt klart överkomligt tycker jag, men knäcken är ju VR. Som ovan cyklist (på långlopp då), ska man ens ha annat mål än att komma runt och är 13h rimligt om man håller sig skapligt tränad? Tänkte köra några lopp nästa år, både lvg och mtb. Troligen Siljan Runt och Mörksuggan, kanske Långa Lugnet om det blir nåt (Öijer...?). Ett lite enklare lvg lopp plus lite klungträning innan VR borde väl räcka som laddning där va?

Under 20h vore kul, men fasen vet om det går. Kapa en timme på vasan kanske går, en halvtimme på Lidingö och sen då VR... Då ska man ner runt 10.30 för att komma under 20. Kan bli tufft känns det som:)

Kör du Vasan på 7 h torde du ha rätt hyfsad kondis (och även långloppsvana om än inte på cykel), så sub13 på Vättern tror jag säkert att du fixar. Och ja, Vansbro är piece of cake om du simmar i våtdräkt. Kanske lite kallt om tårna om temperaturen ligger runt 16 grader möjligtvis. Behärskar du crawl kan det säkert gå fortare än timmen.

Varför vänta till 2011 förresten? Totalen på 24 h 2010 och sen 20 h 2011 är väl en bra progressiv målbild :-).

//Kristin

Kul att denna gamla tråd blev väckt till liv igen. Jag har, som ett led i min 40-årskris, tänkt köra en klassiker med start på Lidingö om en knapp månad. Kör Lidingöloppets testlopp nu på söndag.

Jag är mest nervös för Vasaloppet. Efter Lidingö blir det hårdsatsning med rullskidor, och så fort snön kommer tänkte jag köra skidor så ofta jag kan.

Finns det kanske någon här som kan tipsa om en bra skidklubb i norra Stockholm (Lidingö, Danderyd, Täby, Sollentuna nånting) som kanske ordnar något träningsläger och samåkning till Vasaloppet?

Sedan tror jag nog att Vättern och Vansbro kommer att gå av bara farten ...

/Johan

Jag kör inte klassikerna, men tänkte springa Lidingöloppet och är anmäld. Tyvärr krockar en tjänsteresa till Staterna med loppet, så jag har en startplats till salu. PM:a vid intresse.

Kristin skrev:
> Kör du Vasan på 7 h torde du ha rätt hyfsad
> kondis (och även långloppsvana om än inte på
> cykel), så sub13 på Vättern tror jag säkert
> att du fixar. Och ja, Vansbro är piece of cake om
> du simmar i våtdräkt. Kanske lite kallt om
> tårna om temperaturen ligger runt 16 grader
> möjligtvis. Behärskar du crawl kan det säkert
> gå fortare än timmen.
>
> Varför vänta till 2011 förresten? Totalen på
> 24 h 2010 och sen 20 h 2011 är väl en bra
> progressiv målbild :-).
>
> //Kristin

Det låter ju lovande! Frågan är ju om kroppen kan dra nytt av vanan som man ändå har av långlopp på skidor när man cykla så att säga?

Det där med 24h först och sen 20h var jag inne på ett tag, men jag är sugen på att ta ett par mtb lopp först som sagt och tiden ska räcka till också.

Och for the record så är det ronin som har 40-årskris, inte jag:)

Del 1 av klassikern avklarad. Lidingöloppet på 2.55. Det var värre än jag trodde. Jag tyckte att jag var väl förberedd med totalt 50 mil löpning i år fördelat på lika många pass. Mitt längsta träningspass innan loppet var på 22 km, men det var en enorm skillnad att köra 30. Direkt efter målgången stannade jag för att få chippet lossat från skon, sen höll jag på att inte komma ut ur målfållan. Kroppen stelnade till totalt, det var som om jag frös fast! Nu tre dagar efteråt har jag en djävulsk träningsvärk i låren.

Men jag är jättenöjd och det var riktigt kul att springa. Jag var också lite förvånad över hur trångt det var i spåret. Trodde att det skulle lugna ner sig efter några km, och att man skulle kunna sjunka in i sitt eget tempo efter ett tag, men det kom hela tiden någon grupp med löpare som tog upp hela spårets bredd, och man fick börja leta efter möjligheter att komma förbi.

Nåväl, nu blir det fokus på rullskidor ett tag. Vasaloppet är det lopp jag är mest nervös för. Har åkt skidor fyra gånger totalt de senaste 25 åren.

Vill gärna läsa om fler klassiker-satsningar, så kom igen nu och skriv ...

/Johan

Så! Då var man anmäld till Öppet Spår 2010 och därmed också startskottet för Klassikern.

I veckan ska ett par rullskidor inhandlas och skidorna ska slipas.

Nu kör vi!

Bang skrev:
> Så! Då var man anmäld till Öppet Spår 2010
> och därmed också startskottet för Klassikern.
>
> I veckan ska ett par rullskidor inhandlas och
> skidorna ska slipas.
>
> Nu kör vi!

Det var väldans vad du shoppar Bang. Vunnit på Lotto? =)

Re: [3/4OT] Svensk klassiker tråd
Skrivet av Vänsterbacken den 4e september (Dölj användarens inlägg)

Kristin skrev:
> Kör du Vasan på 7 h torde du ha rätt hyfsad
> kondis (och även långloppsvana om än inte på
> cykel), så sub13 på Vättern tror jag säkert
> att du fixar. Och ja, Vansbro är piece of cake om
> du simmar i våtdräkt. Kanske lite kallt om
> tårna om temperaturen ligger runt 16 grader
> möjligtvis. Behärskar du crawl kan det säkert
> gå fortare än timmen.
>
> Varför vänta till 2011 förresten? Totalen på
> 24 h 2010 och sen 20 h 2011 är väl en bra
> progressiv målbild :-).
>
> //Kristin

Det låter ju lovande! Frågan är ju om kroppen kan dra nytt av vanan som man ändå har av långlopp på skidor när man cykla så att säga?

Det där med 24h först och sen 20h var jag inne på ett tag, men jag är sugen på att ta ett par mtb lopp först som sagt och tiden ska räcka till också.

Och for the record så är det ronin som har 40-årskris, inte jag:)

----------------------------------------------------------------------

Nu tycker inte vi skall kasta sten i vattnet och skylla på mig !! :) Om jag inte minns fel så var det din fru som tyckte att DU skulle köra klassikern och nu hänger jag på !!! :)

ronin

Gjort 3 raka nu och ær anmæld till Vasaloppet 2010, VR blir det næstan helt sækert, men lite osæker på om jag kør hela en gång till æn så længe, men går det skitbra på båda blir det nog svårt att låta bli kanske...

ronin skrev:
>......
> Och for the record så är det ronin som har
> 40-årskris, inte jag:)
>
>
> --------------------------------------------------
> --------------------
>
> Nu tycker inte vi skall kasta sten i vattnet och
> skylla på mig !! :) Om jag inte minns fel så
> var det din fru som tyckte att DU skulle köra
> klassikern och nu hänger jag på !!! :)
>
> ronin

Hm, var det så??;)

Jo, har nåt vagt minne av att jag sa "javisst älskling" till nåt när jag ville få igenom köpet av crossen där hemma. Kan det ha varit klassikern månne...? Nåja, inte så dumt med en fru som kommer med förslaget att man ska göra klassikern!

Just den här veckan kommer man nog träna på rätt bra!

Kul med så många som kör klassikern :-) Personligen behöver jag målen som klassikerloppen utgör för att orka motivera mig att träna.

Har kört tre klassiker på raken nu och är anmäld till VL och VR 2010 så det lutar åt att det blir en fjärde också när man ändå är igång.

Det roligaste med klassikern är nog ändå allt trevligt och roligt folk man träffar i samband med loppen, resorna med polarna och de oförglömliga fester efteråt. Inför start på VR i somras klev vi upp 01:15 men var inte i säng förrän vid 3-tiden natten därpå, "Kan man cykla kan man supa", nämndes mer än en gång då :-)

Börjar dock bli tufft att förbättra sig totaltidsmässigt nu efter en lyckad klassiker i år med bra före på VL samt en lyckad VR med TEAM8. Gjorde skapligt VS också med mina mått mätt men tyvärr ett lite sämre LL än jag hoppats, mest pga en fotskada under sommaren som tvingade mig till ett ofrivilligt träningsupphåll från löpningen på 3,5 vecka efter Vansbrosimmet. Tog mig dock runt på 2:23 på mer eller mindre ren kondition men fick slita riktigt ont sista milen då benen inte höll. Borde gå ta sig under 2:15 nästa år om träningen kan köras enligt plan.

Om någon av er jagar totaltid på hela klassikern kan ni ju gå in på http://www.resultatjakt.se/ och kolla hur ni ligger till.

Personligen kommer jag köra för att förbättra mig 2010 också men får se sedan, börjar ju bli tufft att putsa tiderna :-)

VR garanterar startplats för de som genomför skidloppet. Frågan e då om den starttiden är tidig eller sen. Själv tror jag att den är tidig å det kanske inte går att byta starttid med en sådan "biljett"? Någon som vet? Det vore trist att cykla själv :/

Bang skrev:
> VR garanterar startplats för de som genomför
> skidloppet. Frågan e då om den starttiden är
> tidig eller sen. Själv tror jag att den är tidig
> å det kanske inte går att byta starttid med en
> sådan "biljett"? Någon som vet? Det vore trist
> att cykla själv :/

Ensam bland 17000 andra cyklister, hur tänkte du då ? ;-) T

Bang skrev:
> VR garanterar startplats för de som genomför
> skidloppet. Frågan e då om den starttiden är
> tidig eller sen. Själv tror jag att den är tidig
> å det kanske inte går att byta starttid med en
> sådan "biljett"? Någon som vet? Det vore trist
> att cykla själv :/

2009 anordnade de väl så att de som körde klassikern kunde köra runt Vättern en eller två helg tidigare än riktiga VR?

Men UJ! va trist! Då blir man Verkligen ensam. Jag kanske ska satsa på att hitta en startplats i andra hand istället? Måte maila kansliet å höra hur det e med den saken i år.

Pratade precis med kansliet och man får "ströplatser" i loppet men kan byta starttid på plats i Motala. Man åker alltså när alla andra ska åka ;) Skönt! Nu slapp man tänka mer på det.

Tar och bumpar den här tråden nu. Som jag skrev här ovanför så planerar jag att genomföra klassikern nästa år med start med Öppet Spår.

Har haft lite knäproblem i vår/sommar efter att ha dragit igång mer regelbunden träning i vintras så det var nog klokt att ha en långsiktig plan för det här:)

Jag skulle gärna höra lite tips på ett årslångt träningsupplägg från er som gjort klassikern redan. Kör ni grenspecifikt fram till resp. lopp eller blandar ni och ger under året?

Mina tankar nu är att köra en löpning kontinuerligt under vintern för att hålla igång benen och att slippa dra på sig skador. Beroende på vintern också en del skidmil, men VL har jag ingen panik över, det vet jag att fixar ändå. Kör dessutom lite överkropp (arm, axlar, mage rygg) för att stära bålen och orka staka. Problemet som jag ser det är VR och LL eftersom jag varken har cyklat eller sprungit så långt tidigare. Här handlar det väl mest om att vänja kroppen vid att vara igång så länge i resp gren.

Men frågan är hur man gör med tiden efter VL till VR. Ska man satsa på att få ihop de där 100 milen cykel som rekommenderas eller fixar man det med färre mil men några långa (10-15 mil) pass? Ska jag få ihop hundra mil innan VR kommer jag inte hinna träna annat än cykla pga att det ju tyvärr finns en vardag också... I så fall har man sommaren på sig att först vänja kroppen vid löpning och sen få in distanspassen där också vilket känns lite snålt särskilt med tanke på knäproblemen i år.

Vad har du för tidsmål?

Har själv LL kvar innan klassikern är avklarad och fokuserar på löpträningen. Min utmaning har varit att hitta tid till träningen och samtidigt hinna med barn, jobb och kärleken. Mycket av min träning har varit att ta sig till och från till jobbet. Har åkt rullskidor/cyklat/sprungit många mil under den dagliga pendlingen. Har ca en mil till jobbet vilket känns lite långt att springa/rullskida två gånger per dag så jag cyklar ena hållet och springer tillbaka, för att nästa dag göra tvärt om.

Till VL blev det ganska mycket snöttäning med fokus på stakning. Jag körde med pannlampa på golfbanan i närheten. Kör även seedningslopp så slipper du starta längst bak i fältet. Se till att valla på rätt sätt, själv hade jag dåligt glid. VL gick hyffsat. OK tempo första halvan men tröggt under de sista 45 km. Gick imål på 8:23.

Inför VR körde jag fem långturer i grupp på 9-15 mil. Det är viktigt att kunna köra avslappnat i klungan även när man ligger tätt intill varandra. Under maj/juni körde jag solo samma 60km-slinga åtta gånger med fokus på hög kadens och snittfart (33-35km/h). VR gick bättre än förväntat - 8:08.

Inför Vansbro simmade jag ca 200m för att känna att våtdräkten skulle skava. Simmade på 1:09 - åkte bil en hel dag. Visst var det lite jobbigt, men inte i närheten av VL och VR. Om jag skulle köra Vansbro igen så skulle jag lära mig crawla.

Inför LL kör jag dels längre rundor på ca 15km och dels intervallträng, 500m 4:20tempo - gå 90s.
Siktar på att klara LL under tre timmar. Tänkte även gå ner några kilo för att kunna få upp farten.

@MarcusS
Jo, det är samma här. Från november till mars är jag dessutom ungdomstränare så då är det träning 2 ggr/vecka match på helgen, så sådär värst mycket tid finns ju inte. Man vill ju gärna träffa frun också, helst när bägge är vakna samtidigt:) Tur då att VL ligger på vinterna eftersom det känns lättast för mig så kan man trappa upp träningen i slutet av mars.

Jag har inget tidsmål, utan vi är tre stycken som gör det tillsammans och satsar på att ta oss runt tillsammans i alla loppen. Jag har mest skidvana, ronin här starkast cyklist och löpningen får vi genomlidag tillsammans. Målet är förresten just att vara tillräckligt tränad för att inte behöva lida så mycket under loppen och dessutom då att få in rutiner i vardagen för regelbunden träning.

Det där med att träna till-från jobbet känns som en bra idé. Jag har iofs bara 5km så det är minsta laget men man kan ju ta omvägar.

Kommer också försöka hänga på gemensamma turer här i stan så man lär sig klungkörning, låter ju som det nästan är grunden till ett någorlunda behagligt VR. För mig låter det som du tränat rejält med cykel, tretton långpass blir väl ett i veckan från mars och till start! Kruxet med långpassen är ju just att de tar så lång tid, men man får väl skippa sovmorgon så ska det lösa sig.

Skidåkningen har jag koll på, vi kommer dessutom att åka Öppet Spår så det blir lite mindre trängsel osv. Simningen räknar jag med att klara utan problem. Gick en crawlkurs i höstas och innan dess kom jag knappt framåt i vattnet hur mycket jag än tog i med bröstsim, men nu går det ju riktigt bra att crawla. Testade lite kort med våtdräkt också, och då fick man ju den flythjälp man behöver så blir det inte för trångt hoppas jag kunna crawla hela vägen.

Har du kombinerat löpning och cykling innan VR eller är det först efter VR du började springa?

Tillbaka
Topp