3 eller 7 växlar?

wingspan

Medlem
3 eller 7 växlar?
Hej!
Återigen, är nybörjare, så håll ut med mina simpla frågor :)
Hur ska man tänka kring växlar? 3 växlar eller 7 växlar? Jag kommer cykla mest från och till högskolan (ca 9 km i vardera riktning), och göra lite utflykter då och då. Ingen större skogsterräng direkt, men är väl bra om den klarar backar och mindre skogsvägar. Funkar 3 växlar lika bra?

Köpte cykel med 7 växlar på loppis nyligen som jag kanske kommer byta till annan cykel, och om det går lika bra med 3 växlar så är det ju bara nice att ha fler cyklar att välja bland.

3 eller 7 växlar?
3 duger långt så länge man tänker i termen transport.

7 ger förstås möjlighet klara brantare backar och större topphastighet, men största vinsten som jag ser det är att det alltid finns en växel nära till hands vid t ex slakmota och eller motvind.

nackdelar med 7 är högre vikt, större kostnad, större internt motstånd och mer stöldbegärlighet.

3 eller 7 växlar?
Ok tack för svar! :)
Då gör det inget om jag hittar en 3 växlar-cykel istället. Kommer inte direkt vilja tävla eller cykla någonstans där det är många branta backar.

3 eller 7 växlar?
3 växlar ”räcker” rent praktiskt till ganska mycket vardagscykling.
Personligen så blir det ofta så att jag börjar trampa på lite mer entusiastiskt även om jag bara är ute och gör ärenden. Och då vill jag gärna ha fler växlar att välja mellan så att benen får jobba på där det känns som bäst.

Tillbaka
Topp