3 frågor bara, med bilder....

Andreaz

Ny medlem
Här kommer tre frågor, och kom ihåg det finns inga dumma frågor.......

1: Efter en liten vurpa blev slangen böjd precis vid bromshandtaget, hela är liksom ihoptryckt och har blivigt smalare, dags att byta eller ?
1.jpg ht=400

2: Har frågat förut men, framhjulet sitter inte i mitten, gör det mycket om det är som bilden nedan ?
2.jpg ht=442

3: Eftersom hjulet inte sitter i mitten tycker jag att bromsskivan fram ligger väldigt nära gaffeln, riskabelt att ha så? Kan stenar eller skit komma in imellan och "fucka up" ?
3.jpg ht=511

jag tror inte risken är så stor att en sten eller liknande skulle ställa till det för dig...bromsslangen e nog bara att byta och vad gäller hjulet; har du kollat om det är lite spel mellan navet och gaffeln när du sätter fast hjulet? i såna fall e de bara att trixa lite så att de blir rakt :)

1. Slangen skall bytas. Du har fått en flaskhals i slangen vilket gör att du får trycka hårdare på handtaget för att få bromsverkan. I värsta fall kommer slangen att brista.

2. Kolla centreringen av hjulet hos din lbs. Är hjulet välcentrerat och sitter illa i gaffeln är gaffeln sned.

3. Uppfyller du kriterierna i punkt 2 är det ingen fara. Du kan däremot ha stor diameter på din skiva så det ser konstigt ut. Jag tror inte det är någon störrre risk att skit och stenar skall ställa till problem

/Martin

http://www.cykelforum.se

Förlåt, jag skrattade inte hånfullt, det var ett vamt, medkännande skratt:-)

1) Slangen måste bytas,
2) Fälgen måste förmodligen centreras över navet (det gör man när man bygger hjul) men om du inte känner obehag så kan det ju funka ändå. Bromsskivan löper fint mellan sina kolvar i oket som ju är fast monterad i gaffeln. Då är den ju inte "för nära" gaffeln. Eller hur?

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Förlåt, jag skrattade inte hånfullt, det var
> ett vamt, medkännande skratt:-)
>
> 1) Slangen måste bytas,
> 2) Fälgen måste förmodligen centreras över
> navet (det gör man när man bygger hjul) men om
> du inte känner obehag så kan det ju funka
> ändå. Bromsskivan löper fint mellan sina kolvar
> i oket som ju är fast monterad i gaffeln. Då är
> den ju inte "för nära" gaffeln. Eller hur?

edit: Martin nämnde att gaffeln kan vara sned men då borde väl inte skivan löpa så fint i oket?

Rätta mig om jag har fel men om hjulet är centrerat eller inte spelar väl ingen roll eftersom skivan sitter på navet? Snarare handlar det väl om hur navet ligger i gaffeln?

Martin O: Men spelar det i så fall någon roll?

Jag säger kolla så det sitter rätt i dropoutsen, sitter det snett så får du centrera.

Mathias skrev:
> Rätta mig om jag har fel men om hjulet är
> centrerat eller inte spelar väl ingen roll
> eftersom skivan sitter på navet? Snarare handlar
> det väl om hur navet ligger i gaffeln?

Vi diskuterar en eventuellt sned gaffel. Då har det inte längre med att göra hur välcentrerad fälgen är över navet.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Martin O skrev:
>
> Vi diskuterar en eventuellt sned gaffel. Då har
> det inte längre med att göra hur välcentrerad
> fälgen är över navet.
>
> /Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Om man vänder på hjulet och sätter det åt andra hållet.
Då kommer det att luta åt andra hållet om hjulet är ocentrerat, det kommer luta åt samma håll om gaffeln är sne, eller så är det lite av båda, men kanske inte.

Eller är jag ute och cyklar?

Senast redigerad av en moderator:
1) Kör tills det pajar då måste du ändå byta.
2) Kolla att hjulet sitter rätt i gaffeln och inte snabbkopplingen släppt så hjulet hamnat på sniskan. I övrigt kollar centrering och dylikt som många andra redan påpekat.
3) Tycker det ser bra ut det där, som ngn sa, skivan verkar ju löpa i oket.

/C

Tillbaka
Topp