3 mm kulor i baknav?

Mashimaro

Aktiv medlem
3 mm kulor i baknav?
Jag renoverar ett bmx-baknav med justerbara lager och lösa kulor, och på drivsidan har navet kulor som är 3.0 mm i diameter. Jag har mätt med skjutmått, och även jämfört med andra kulor som är 3.18 mm (1/8") i diameter. Det är skillnad, så det är inte jag som mäter fel. Ungefär hälften av kulorna i hjullagret saknas. Tror ni att det fungerar att ersätta alla kulor med kulor som är 3.18 mm i diameter? Jag har nämligen ett gäng sådana, och dessutom verkar det vara svårt att hitta lösa kulor som är 3.0 mm, i alla fall när jag söker på nätet.

3 mm kulor i baknav?
Lösa kulor= fler kulor i lagerbanan och det är en bättre lagring, oavsett vad som nu skall snurras till. Det är endast av bekvämlighetsskäl man använder kulringar till ditten och datten; det är bra pilligt och geggigt med lösa kulor.

Jag brukar använda nån pytteuns- droppe färg eller färgat fett i lagerbanan att svepa kulan i, så man ser att den får kontakt, dvs har rätt diameter. Blir det då nån rest kvar i banan efter svepet är ju kulan för stor.

3 mm kulor i baknav?
Jag satte i 3.18-kulorna. Kollade lagerskålen, och radien i lagerskålen är större än både 3- och 3.18-kulorna. Navet löper fint i alla fall.

Tillbaka
Topp