3-växlad crescent

Dr.No

Ny medlem
3-växlad crescent
Hej. Jag är ny här!.

Jag har nyligen köpt en gammal Crescent cykel 80-tal. Med 3 växlar. Växlarna fungerar dåligt. Vajern är tejpad runt om med silvertejp. Tanken är att jag ska renovera cykeln och möjligen köpa nytt växelreglage. Men vad jag fick se nere vid hjulet är att den där lilla klumpen som vajern går in i ( vet ej dess namn). Sitter på vänster sida. Alla andra cyklar jag ägt och sett har den suttit på höger sida efter kedjekugghjulet. Sitter min bakochfram? Eller finns denna variant? Hoppas ni förstår vad jag menar.

3-växlad crescent
20170627_180511.jpg

3-växlad crescent
de där e positronväxel o den sitter på "fel" sida om hjulet reglage lär va problematiskt att finna men vet att stockholm cykel o sportservice har nya positronvajrar däremot

3-växlad crescent
Det är inte Positron.

Tyvärr har du gjort en dålig affär. Dom där naven är inte tillförlitliga och har ofta problem med att hamna i friläge(tappa drivningen) och då fungerar inte heller bromsen. Gillar du cykeln i övrigt så hade jag satsat på ett nytt bakhjul.

3-växlad crescent
"Vajern är tejpad runt om med silvertejp" tolkar jag som att vajerhöljet är ersatt med silvertejp - då förstår jag om det funkar dåligt.
Ett seriöst tips är att justera "växeln".

3-växlad crescent
Rock sa:
Det är inte Positron.

Tyvärr har du gjort en dålig affär. Dom där naven är inte tillförlitliga och har ofta problem med att hamna i friläge(tappa drivningen) och då fungerar inte heller bromsen. Gillar du cykeln i övrigt så hade jag satsat på ett nytt bakhjul.

e visst shimano treväxlad positron föregångaren till den treväxlade "felsida" vanligt vajerstyrda modellen byt positronvajer ställ in den har du ett bakhjul som håller hela din livstid byta de där mpt ett modernt e helgerån

3-växlad crescent
darkforce sa:
Rock sa:
Det är inte Positron.

e visst shimano treväxlad positron föregångaren till den treväxlade "felsida" vanligt vajerstyrda modellen byt positronvajer ställ in den har du ett bakhjul som håller hela din livstid byta de där mpt ett modernt e helgerån

Min Positron såg inte alls ut sådär. Tror att Rock ser fler cykeldelar än någon av oss vanliga. Vad heter det där systemet?

3-växlad crescent
Det finns tre varianter med fotbroms 3SC TC-100 och 3SC TC-200 samt 3CC. Den sistnämda är mest lik dagens Nexus iom att man kunde byta hela navinsatsen när växlarna började strula(ofta). Beteckningen finns på navhylsan alternativt på bromsarmen.

Vissa eftermarknadsreglage stod det Positron på och det är samma typ av växelvajer som användes till Positron(5-växlat system).

3-växlad crescent
finns om ja inte missminner helt 5 olika modeller/årgångar på den typen av 3 växlade positronväxlar så att din såg annolunda ut beror på du förmodligen hade annan modell/årgång

så får höra nu Rock va heter modellen om de inte e positron o vilken vajer skulle du montera på denna växel? o problematiken du beskriver är så vitt jag vet symptomen på den nyare modellen med vanlig vajerstyrning

3-växlad crescent
darkforce sa:
finns om ja inte missminner helt 5 olika modeller/årgångar på den typen av 3 växlade positronväxlar så att din såg annolunda ut beror på du förmodligen hade annan modell/årgång

så får höra nu Rock va heter modellen om de inte e positron o vilken vajer skulle du montera på denna växel? o problematiken du beskriver är så vitt jag vet symptomen på den nyare modellen med vanlig vajerstyrning

Du har mitt svar där uppe!

Tillbaka
Topp