31,8 vs 35

Brolle81

Medlem
31,8 vs 35
Hej,

Jag har en YT Tues CF 2016 som jag köpte begagnad i slutet av Juli på min semester som ett komplement till min Jeffsy Cf Pro Race 2019. Den var fullsmetad med orangea Hope detaljer som jag tycker ser väldigt flott ut. Sen jag köpte den så har jag även kompletterat med Hope F22 pedaler i orange. Nu är jag lite inne på att byta ut det Crankworks styret som sitter och Jockey Wheels till Hope.
Det som förbryllar mig och jag antar att det är lite som att fråga hur långt är ett snöre är tjockleken på styret. 35 har blivit ny standard och vart jag än läser eller tittar på YouTube gällande detta fenomen så är åsikterna delade. Styret som sitter på nu är 31,8 och jag har så som jag cyklar inga bekymmer med det. Därav tänkte jag köpa ett 31,8 mm Hope. Cykelaffären ansåg dock / rekommendera till att byta till 35 för att det blir styvare och "coolare" men det involverar ju att slänga ut 1800 - 2000 kr till på en ny stam i samma kulör och fabrikat som jag redan har fast 3,2 mm tunnare.
Är det verkligen en sådan skillnad mellan dem och jag kan ju tillägga att jag kör medium fjäder i framgaffeln istället för hard (blå) för att jag tyckte det var för stötigt så som jag cyklar. Jag kör flowtracks med lagom stora hopp och är rätt tillfreds med det, jag cyklar inte riktigt DH för fem öre och är väl medveten om att cykeln är sjukt överdimensionerad för min cykling än så länge.

31,8 vs 35
Måste säga att han inte har förstått 35 mm standarden, förutom estetiska aspekten.

Jag kör själva 35 mm på båda mina MTB med OneUp kolfiber styren. Styret fick väldigt bra reviews för att den dämpar så bra vertikalt. Mina händer och armarna blir mindre trött, framförallt i bikeparks med brakebump. Men jag läste senare en review som sade att OneUp styret är fint men att man får samma effekt av ett 31,8 mm styre av mindre styva modell.

EDIT: så min rekommendation är att undvika 35 mm förutom om man tar en bra dämpad modell och då känner jag bara till OneUp.

Senast ändrad:
31,8 vs 35
Om styret du vill ha finns i 31.8 finns det ingen som helst anledning till att byta standard. Skulle du vilja ha ett specifikt styre som ett Oneup som bara finns i 35 mm så är det så klart en annan femma.

31,8 vs 35
Du kan lugnt fortsätta med 31.8

Köper du hope lokalt? Blir det inte dyrt?
När jag köpte pedalerna så upplevde jag det inte direkt dyrt kanske en hundring mer på sin höjd kontra ta det från tyskland. Men just i detta fall så är jag primärt ute efter Jockey hjulen och jag har inte hittat en enda återförsäljare i Europa med dom jag vill ha hemma. England direkt är bara att glömma då frakten går på över 230 kr.

31,8 vs 35
35mm alustyret som kom med min yt capra var styvt som ett spett och gav mig tennisarm. Sen dess kör jag 31.8mm kolfiberstyren på alla mtb.
Tack, jag har 31,8 kolfiber nu och har ett 35 mm alu till den också som jag inte ens har eller vill testa. Min Jeffsy har ett Rental 35 kolfiber men den cykeln är så mjuk att styret är det sista man känner. Men på denna även om den är fulldämpad 200 mm så kände jag direkt att hård fjäder blev för mycket för att jag skulle orka 3 timmar i backarna.

31,8 vs 35
Måste säga att han inte har förstått 35 mm standarden, förutom estetiska aspekten.

Jag kör själva 35 mm på båda mina MTB med OneUp kolfiber styren. Styren fick väldigt bra reviews för att den dämpar så bra vertikalt. Mina händer och armarna blir mindre trött, framförallt i bikeparks med brakebump. Men jag läste senare en review som sade att OneUp styret är fint men att man får samma effekt av ett 31,8 mm styre av mindre styva modell.

EDIT: så min rekommendation är att undvika 35 mm förutom om man tar en bra dämpad modell och då känner jag bara till OneUp.
Tackar för att du bekräftar min känsla på att hålla mig till 31,8. Jag har som sagt fulldämpat och det går säkert att korrigera så att den kompenserar det styret styvar upp. Men ser ingen ekonomiskt försvarbar tanke med att byta stam och styre när jag redan har en stam jag gillar.

Bilagor

• tues.jpg
    tues.jpg
    1.1 MB · Besök: 70
31,8 vs 35
Jag läste en test som inte hittade några större fördelar med 35mm. Jag tog fasta på det, inte minst för att det är en rätt stor fördel att köra samma stam-standard på hela familjens cyklar. Shimsar 25.4 mm barnstyre till 31.8 också så kan barnen få stam i doppresent (om de, gudförbjude, ska döpas)

31,8 vs 35
Tror det tillviss mån har att göra de galet breda styren som nu sitter på cyklar 810 mm etc. Men mer rimligt är väl 760-780 mm bredd för de flesta normallånga och då lär ju 31.8 är en mer rimlig tjocklek.

31,8 vs 35
I spoke at length to my friends from Spank Bikes about this and they basically came back to me with the same thoughts. Spank felt compelled to produce a 35mm handlebar as the industry is heading in that direction however they can’t see the benefits. They are working on solutions to reduce vibration sent into the riders’ hands and it appears that 35mm does the opposite of this.

Tillbaka
Topp