32h eller 36h nav?

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
32h eller 36h nav?
AJ skrev:
> Spinergy har använt ekrar gjorda av plastfibrer typ kevlar i många år både till lvg och MTB. Fungerar >alldeles utmärkt.

Damnit, alla mina bra ideer är alltid "snodda"!
Undrar om jag på något sätt hört talas om detta innan och mitt undermedvetna liksom påminde mig eller om jag på egen hand knäckte iden....
Förmodligen det tidigare...

32h eller 36h nav?
Haha Rikard! Jag har läst den här diskussionen med intresse.

Kan bara säga till alla som blir avskräckta från att bygga själva: bli inte det! Det är jättebra att bygga själv så man lär sig lite mer om hur hjulen fungerar. Underlättar om man skulle få problem långt bort i från verkstaden någon gång.

Och även om man gör lite fel (som Rikard hintade om att jag gjort ;-) så håller det ganska bra.

Jag byggde mitt hjul för cirka 500 mil sedan och har aldrig behövt rikta det. MEN jag fick fel "dish" från början och istället för att göra och göra rätt så spännde jag ekrarna på ena sidan ännu hårdare och rättade till felet på det sättet. Då var jag omedveten om att jag fick för hög ekerspänning, men nu syns det! Runt exakt vartannat ekerhål så är det en längsgående spricka. Ja, ja, jag har i alla fall lyckats bra med att få en jämn ekerspänning.

/Zeb - även ett felbyggt hjul kan rulla bra.

32h eller 36h nav?
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Säg mig HåkanC, rikard och mytomspunnen; Står det
> här hjulet på sina ekrar?

Det där hjulet är en mutation av en avart av ett missfoster... =)

/rikard

32h eller 36h nav?
Den här tråden var verklingen inte tänkt som inspiration till den som är lite halvsugen på att bygga sina egna hjul. Den var mer tänkt till det halvtydliga påstående som florerat en del gånger förut här på forumet om att ett 36-ekrat hjul skulle vara starkare än ett 32-ekrat.

Detta har ju egentligen ingenting med hjulbygge att göra. Man behöver knappast räkna på dessa faktorer för att få ihop ett eget hjul med bra hållbarhet. Se i så fall istället till de hjulbyggartrådar som har postats tidigare här på happy. :-)

32h eller 36h nav?
cal Skrev:
> Den här tråden var verklingen inte tänkt som
> inspiration till den som är lite halvsugen på att
> bygga sina egna hjul. Den var mer tänkt till det
> halvtydliga påstående som florerat en del gånger
> förut här på forumet om att ett 36-ekrat hjul
> skulle vara starkare än ett 32-ekrat.

Aha, så ett 36 ekrat hjul är svagare då än ett 32 ekrat hjul? ;-) Trodde vi redan kommit fram till att det är tvärtom, trots att skillnaden är liten men ändå befintlig.

/Leo

32h eller 36h nav?
Haha. Nej, så stod det inte. Däremot har vi väl fått oss en bild av vilken skillnad i hållf. det skulle kunna vara, om teorierna stämmer vill säga. Men jag väntar med spänning på rikards djupare analys som har utlovats av doktoranden. :-)

32h eller 36h nav?
Håll inte andan bara, jag har fyra år kvar till disputationen =). Men om du bidrar med ett hjul som jag kan få sätta lite givare på så har jag nått att mäta på iaf. =).

På tal om hjul som går sönder så hörde jag en kul anekdok från en tysk journalist som jobbar på bike. De gjorde för några år sedan några riktigt bra tester av skivbromsar. De körde bromsarna i testbänk med gradvis ökande belastning till dess att bromsen dog. Vissa bromsar gick att köra hur länge som helst även vid 700W bromseffekt men de började låta något förskräckligt. Vibrationerna från bromsarna exiterade egenmoder hos hjulet. I stroboskopbelysning så kunde man se hur ekrarna vibrerade som gitarsträngar. Ganska många ekrar gick också av under försöken. Utmattning efter 30 minuter, det är coolt det.

Men problemet försvann när de pillade in skumgummi melan ekrarna för att dämpa vibrationerna. =).

/rikard

32h eller 36h nav?
Ingen verkar sett min smiley? Jag blir inte avskräckt av denna tråden, det var meningen att man skulle läsa mellan raderna och läsa "fan vad man kan krångla till det om man bara vill". :-)

För att ingen skall missförstå detta också ;-) så vill jag bara säga att denna typen av trådar är kul!

Appropå skumgummit, don't knock it 'til you tried it. Verkar lite B men provar man inte i verkligheten, så skall man nog inte förkasta det? Nog för att det förmodligen gör mest nytta i detta urartade fall. Lite mjukt skummgummi till de hårda downhillgrabbarna kanske?

32h eller 36h nav?
De hade riggat hojjen i en testbänk och körde med bromsen på i över en halvtimme. Problemet uppstod bara med de bromsar som började låta av det.

Kör man så i verkliga livet så har man nog större problem än ekerbrott =).

Testet var fö väldigt bra eftersom det kunde skilja agnarna från vetet vad det gäller skivbromsar och deras tillförlitlighet.

/rikard

32h eller 36h nav?
Hmm... undrar om det kan ha varit en bidragande orsak till att jag smällde två ekrar i Verbier. Bromsarna skrek riktigt styggt när de blev heta. Båda gick av framme vid nippeln/ gängan. Själva nippeln höll.

32h eller 36h nav?
Haha! Ni kanske borde bygga kraftigare hjul om ni skall fortsätta åka i Verbier med de där bromsarna som börjar på h... och slutar på ...ope? Eller fortsätta med 36-ekrade XM321:or men satsa på finare bromsar som inte skriker och vibrar så illa. ;-)

32h eller 36h nav?
Jo, tyvärr är inte Hope kompatibla med Verbier (möjligen 6-pot i så fall), det är bara att inse. Både jag och Leo klarade oss visserligen från fade men alla andra hade problem (Mini, M4, Mono M4 och Mono Mini). Sanny verkar ha blåst packningarna runt kolvarna så att vätskan läckte ut. Inte bra.
Ljudet var öronbedövande. =)

cal:
Ja, andra bromsar kanske är nödvändigt (fast nä jag vill inte byta igen). Ska testa med andra belägg har jag tänkt iofs.
Annars skiljer det en del på mina och Leos hjul. Mina - Hope XC, Mavic 618CD och svarta DT Comp. Leos XT, Mavic Xm321, silver DT Comp.

32h eller 36h nav?
*pust*

Tur att nivån är högre här.

Jag står fast vid mitt Magura-beslut för framtida bromsinköp ett tag till iaf. :)

Förresten borde Phil i Verbier kunna säga vilka bromsmärken som brukar ge problem!?

32h eller 36h nav?
Allt utom Shimano och Hayes verkar strula i Verbier. Fast Magura var det inte många kunder som haft, så jag skulle inte ta honom på orden.

Sari Jorgensen eller vad DH-tjejen nu heter hade problem med sina Hope 6-pots när hon var där några veckor innan oss.

32h eller 36h nav?
Nu är vi OT från hjulbyggeri, men bromsdiskussioner är nästan mer intressanta. Jag körde med Hope Mono M4 i Verbier och klarade mig i år utan problem, ingen fade eller "handtaget i botten" som med Hope Mini året innan. Däremot tjöt de väldigt i början av veckan, i slutet av veckan var de tystare. Trots att bromsarna fungerade så var jag orolig för att tappa bromsverkan, pga vad som hänt året innan därnere. Kommer att köpa Hayes nästa gång, Hope är fina och fungerar fint i Sverige, men ska man till Verbier och leka så leker man med döden om man får problem... :-O Det är förresten få saker som är fullt "Verbier-kompatibla", det mesta kan gå sönder därnere. Verbier är ett enastående ställe att prova cyklar/komponenter på, synd att inte tillverkarna har insett det - nu är det vi kunder som får agera testpiloter.

/Leo

32h eller 36h nav?
Riskerar man att överhetta sin broms tror jag verkligen att man tjänar på att ha goodridgeslangar eller andra slangar med stålhölje på.

Att få bromsen att tåla mycket värme handlar mycket om små detaljer, som rätt klossar, inga gummipackningar på fel ställen, rätt montering mot ramen, inget somblokerar luftflödet till skivan osv.

/rikard

32h eller 36h nav?
rikard Skrev:
> Riskerar man att överhetta sin broms tror jag
> verkligen att man tjänar på att ha
> goodridgeslangar eller andra slangar med stålhölje
> på.

Ja, lite bättre blir det nog med Goodridge slangar, men en broms ska hålla även med originalslangarna utan att "ge upp". Nu är Verbier ett extremfall, då bromsarna bokstavligt talat brinner upp därnere. Som frost/Tobias sa, "-Det luktar SL!!!"! :-D

> Att få bromsen att tåla mycket värme handlar
> mycket om små detaljer, som rätt klossar, inga
> gummipackningar på fel ställen, rätt montering mot
> ramen, inget somblokerar luftflödet till skivan
> osv.

Exakt, och det är där tillverkarens kunskaper kommer in. Lyckad konstruktion eller mindre lyckad, det kommer allt fram till slut. :-P

/Leo

32h eller 36h nav?
the_TnT Skrev:
> Du har väl Goodridge på dina bromsar Leo? Eller
> var det växelvajerhälje du missat att du behövde
> två av och fick beställa igen?

Nästan rätt, jag har ett par Goodridge slangar men de ska på mina gamla Hope Mini som ska på vintercykeln. De bromsarna ska ändå bytas bromsvätska i samt en av slangarna är lite skadad på utsidan. Slangarna till Mono M4 är fortfarande intakta, så jag ser ingen anledning än att byta dom än iaf.

/Leo

Tillbaka
Topp