34 drev till FSI Cannondale

Bulldog76

Medlem
Hej,
Jag har 32t på min Cannondale FSI hoj, och tänkte prova 34t,
eller rentav konvertera till 2 delat. (Helt fel håll mot gängse utveckling. :))
Årsmodell 2015, med Sram 11 delat på, tänkte att jag borde kunna ha lite högre utväxling och prova med exempelvis 34t

Jag har inget större koll på tänder hit eller dit vad det gör förutom lättare och tyngre mm.
Eftersom det också är 6 mm offset på Cannondales FSI behöver jag tips om något som passar.
Jag har hittat ett ovalt drev, http://absoluteblack.cc/cannondale-oval-direct-mount-chainring.html
som verkar passa, men hittar inte exakt samma från exempelvis Chainreaction mm. kanske kunde testa det, men jag tar tacksamt emot tips på det mesta. Får gärna inte kosta alltför mycket eftersom jag inte vet hur jag vill ha det. Förra hojen var 2 delat med 10 bak.

Jag tror det följde med skruvar och plattor för att eventuellt göra om till delat, men det känns onödigt att,lägga på den vikten bara för att man trampar ur ibland.

Inget svar på frågan.
Men skillnaden på 32 o 34 är knappt märkbar...
Kör du i sådana berg att du inte orkar upp med 38 eller iaf 36 fram istl..?

hm sa:
Inget svar på frågan.

34T är 6.25% större än 32T. Om din topphastighet var 40km/h med 32T så blir den 42.5km/h med 34T. Testa cykla en sträcka 2.5km/h snabbare än du gjort tidigare. Det är helt klart skillnad.

Jag har XX1 med två olika drev: 34T och 32T. Jag växlar mellan dessa beroende på bana. I Sverige kör jag i och för sig de flesta lopp med 34T. Men jag körde några tävlingar i Alperna i sommar och då hade jag 32T.

Med 34T varvar jag ur i 50km/h på plan grusväg. Det brukar räcka. Går det utför så kan man trampa med ännu högre kadens. Toppfarten på Mörksuggejakten i söndags blev 63km/h.

Jag använder AbsoluteBlacks ovala drev. Titta på de tyska webbutikerna, dreven finns där. r2-bike, bike-discount osv...

Ok, jag har inte testat så jag har ingen aning vad jag orkar och inte orkar. :) Men nej, inga berg, men rätt branta backar emmellanåt.
38 låter kanske väl mycket? bak är det 10-42 11 delat tror jag.

Fulkinesen sa:
hm sa:
Inget svar på frågan.

34T är 6.25% större än 32T. Om din topphastighet var 40km/h med 32T så blir den 42.5km/h med 34T. Testa cykla en sträcka 2.5km/h snabbare än du gjort tidigare. Det är helt klart skillnad.

Jag har XX1 med två olika drev: 34T och 32T. Jag växlar mellan dessa beroende på bana. I Sverige kör jag i och för sig de flesta lopp med 34T. Men jag körde några tävlingar i Alperna i sommar och då hade jag 32T.

Med 34T varvar jag ur i 50km/h på plan grusväg. Det brukar räcka. Går det utför så kan man trampa med ännu högre kadens. Toppfarten på Mörksuggejakten i söndags blev 63km/h.

Jag använder AbsoluteBlacks ovala drev. Titta på de tyska webbutikerna, dreven finns där. r2-bike, bike-discount osv...
Hann visst svara på förra svaret medan du skrev ditt.
Låter bra, Jag varvade ut nedför förra veckan och då gick det i typ 46 med hög kadens med 32 t klingan.
Är det svårt att byta drev fram och tillbaka eller ska man gå upp på 2 delat för att alltid ha alla växlar tillgängliga?
Just för att det inte är ett jättehopp till 34, som jag täntke prova det så att det inte blir för tungt. Även om backarna inte är så långa alltid är de rätt branta ibland. sen saknas det benstyrka.
Jag föredrar oftast att trampa i hög kadens.

Börja med att se vad som får plats på cykeln innan du beställer. 38t skulle jag bli förvånad om du får plats med på en f-si utan att slå i kedjestaget.

Jag gick i samma funderingar men upptäckte att 34t var det största som fick plats på min stumpjumper...: har oxå funderat på 2 delat och gå mot strömmen främst för att jag inte gillar så stora steg mellan växlarna men man vänjer sig kanske. Jag cyklar mest platt grus, stig typ cykelvasan och då passar nog 2-delat bäst om man vill ligga och nöta på jämn kadens.

molleben sa:
Jag gick i samma funderingar men upptäckte att 34t var det största som fick plats på min stumpjumper...: har oxå funderat på 2 delat och gå mot strömmen främst för att jag inte gillar så stora steg mellan växlarna men man vänjer sig kanske. Jag cyklar mest platt grus, stig typ cykelvasan och då passar nog 2-delat bäst om man vill ligga och nöta på jämn kadens.
Funderar ungefär likadant, fast jag kör mest stig, men end el transportsträckor på grusväg mm. 2 delat hade man sluppit växla mellan 23 och 34, och har fler växellägen tillgängliga.
För klena ben, plus kort. Borde kanske haft en 27,5 där man slipper dra runt en större massa med hjul.

Bulldog76 sa:
Låter bra, Jag varvade ut nedför förra veckan och då gick det i typ 46 med hög kadens med 32 t klingan.
Är det svårt att byta drev fram och tillbaka eller ska man gå upp på 2 delat för att alltid ha alla växlar tillgängliga?
Just för att det inte är ett jättehopp till 34, som jag täntke prova det så att det inte blir för tungt. Även om backarna inte är så långa alltid är de rätt branta ibland. sen saknas det benstyrka.

Det finns ju två olika sorters olika sorters klingor till XX1. Vissa är av typen 'direct mount' och då byter du hela klingan inklusive spindeln. Andra låter dig bara att byta klingan och då sitter spindeln kvar. Den senare typen går mycket snabbare att byta. Har du DirectMount så får du skruva av hela vevpartiet. Men även det tar inte mer än 10 minuter. Och det är inte så ofta som man byter.

Men byt till 34T, med 95% säkerhet så kommer det fungera helt perfekt för dig. Jag har kört XX1 med 34T i tre tävlingsäsonger nu och inte känt behovet av tyngre växlar.

Det kan ibland vara lockande att titta på tvådelat igen men glöm inte alla problem som fanns med tvådelat. Strulande framväxlar, kedjedrop, slitna framklingor, inställningsproblem med framväxeln, osv osv... Nej, jag personligen gillar enkelheten och driftsäkerheten med SRAMs 11-delade grupper. De bara fungerar och oftast utan problem.

Om du verkligen är ute efter ett större spann så har annars SRAM precis kommit med sitt Eagle som är 1x12. 10-50 bak. Men det är kanske utanför ditt intresseområde just nu. Dock så ser jag nog att trenden snarare kommer att gå dit än tillbaka mot tvådelade system.

Fulkinesen sa:
Bulldog76 sa:

Det finns ju två olika sorters olika sorters klingor till XX1. Vissa är av typen 'direct mount' och då byter du hela klingan inklusive spindeln. Andra låter dig bara att byta klingan och då sitter spindeln kvar. Den senare typen går mycket snabbare att byta. Har du DirectMount så får du skruva av hela vevpartiet. Men även det tar inte mer än 10 minuter. Och det är inte så ofta som man byter.

Men byt till 34T, med 95% säkerhet så kommer det fungera helt perfekt för dig. Jag har kört XX1 med 34T i tre tävlingsäsonger nu och inte känt behovet av tyngre växlar.

Det kan ibland vara lockande att titta på tvådelat igen men glöm inte alla problem som fanns med tvådelat. Strulande framväxlar, kedjedrop, slitna framklingor, inställningsproblem med framväxeln, osv osv... Nej, jag personligen gillar enkelheten och driftsäkerheten med SRAMs 11-delade grupper. De bara fungerar och oftast utan problem.

Om du verkligen är ute efter ett större spann så har annars SRAM precis kommit med sitt Eagle som är 1x12. 10-50 bak. Men det är kanske utanför ditt intresseområde just nu. Dock så ser jag nog att trenden snarare kommer att gå dit än tillbaka mot tvådelade system.
Tack
Känns som att 34 nog blir bra, funderar på den ovala från Absoluteblack.
Känns klart enklast med att inte ha direct mount, men vad är det för nackdel med att inte ha direct mount? mer än några gram vikt?

PS, sen har jag inga verktyg heller för att plocka av hela vevpartiet. fast et går ju att skaffa.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
hm sa:
Inget svar på frågan.

6.25 % är mindre än hoppen i en riktigt tätstegad kassett, på en xx1 är det 20% längst ner...

PS ( tyvärr finns det bara 36 till xtr vevarna så du kunde rulla ifatt mig på gruset utför vidablick efter jag kört om dig på stigen där innan...?)

Edit : sen tror jag att både 32 o 34 duger alldeles utmärkt för ts , bara att skillnaden knappt märks på en mtb...

Senast ändrad:
tvådelat fram tror jag inte är att rekommendera om du har en sram bakväxel som är designad för 1-delat fram. då den rör sig annorlunda än de för tvådelat. Har en scalpel 2016 års modell, kör med oval absolute black 34T, funkar riktigt bra. har kört en 32T innan, och jo jag tycker man märker skillnad faktiskt. Tror inte du kommer kunna ha större än 34T fram på den ramen och ser inte varför heller. På Mörksuggan fanns en hel del snabba partier, tyckte inte jag var i närheten av att trampa ur 34/10, inte ens utförs.

även bike24.com har dem. Jag köpte dock från tillverkaren. liknande pris och jävligt snabb frakt. Ska du dock ha verktyg så kanske det är läge att beställa dem em klungan från någon av nämnda butiker. jag kör directmount klinga, kan inte påstå att det var svårmonterat mer än att man behöver en jävligt stor fast nyckel för det :D fördelen me spindel och inte direct mount är att det går fortare att byta om man tänkt sig byta ofta.

Senast ändrad:
Jag kan också rekomendera Garbaruk. Kör det på två hojar och är kanonnöjd. Snabb leverans, men tänk på att du förmodligen har Cannondale vevar så framdrev för xx1 passar inte (kanske någon redan har sagt). Krävs specialverktyg för att byta.

Här en bild på min Scalpel men kör med samma på min Fsi. 34T är förmodligen det största som får plats, fastnar det grus och lera så skrapar det nämligen i skyddet mot ramen lite.

image.jpeg

Bulldog76 sa:
Tack
Känns som att 34 nog blir bra, funderar på den ovala från Absoluteblack.
Känns klart enklast med att inte ha direct mount, men vad är det för nackdel med att inte ha direct mount? mer än några gram vikt?

PS, sen har jag inga verktyg heller för att plocka av hela vevpartiet. fast et går ju att skaffa.

Jag vet inte hur det ser ut på din Cannondale... Brukar inte de ha sina egna vevpartier, och inte SRAMs? Det kan vara så att endast Direct Mount kommer passa på den... Och ibland så måste du ha en specialklinga som är gjord för just Cannondale. Kolla upp det!

hm sa:
6.25 % är mindre än hoppen i en riktigt tätstegad kassett, på en xx1 är det 20% längst ner...

PS ( tyvärr finns det bara 36 till xtr vevarna så du kunde rulla ifatt mig på gruset utför vidablick efter jag kört om dig på stigen där innan...?)

Edit : sen tror jag att både 32 o 34 duger alldeles utmärkt för ts , bara att skillnaden knappt märks på en mtb...

Ja, där utför på gruset var nog där jag nådde mina 63km/h. Det skulle vara intressant att veta vad jag hade för kadens där... fast det går ju att räkna fram. Vet dock inte vem du är...

Ja, det kanske är så att skillnaden mellan 32T och 34T främst är till hjälp när man ska göra långa klättringar och får till en högre kadens på lättaste växeln. Långloppscupen med 32T hade nog gått, men kanske inte Beskidy Trophy med 34T. Jag upplever i alla fall en tydlig skillnad när jag byter mellan 32T och 34T efter att ha cyklat ett tag med den ena

Har två stycken absoluteblack 34t oval och kommer att köra det framöver. :) Väldigt nöjd.
På ena 34t oval (rund 34t innan) med 11-36. Hade gärna haft 10-42...
På andra har jag också 34t oval fast med 10-42. Det tycker jag är perfekt.

Anders Lantz sa:
Jag skulle rekommendera http://garbaruk.com/ jag kör med deras ovala 34t direct på min fsi.
Har Absolute black 32t ovalt på min Jekyll men jag tycker garbaruk har bättre passform och är snyggare.

+1 på ABs passform, fick skicka två i retur innan jag fick en som överhuvudtaget gick att montera... Jag fick stå för returer vilka de skulle återbetala, vilket aldrig hände. Nästa gång blir det garbaruk!

Garbaruk är bra. Jag kör med 34T oval och är mycket nöjd. Längre tänder än på andra drev håller kvar kedjan bra och dessutom med avfasningar för bättre lerrensning. Jag köpte direkt från Garbaruk. Typ 300 kr har jag för mig att det kostade.

Tack för hjälpen.
Då har jag bara det svåraste kvar, att välja. :)
AbsoluteBlack eller GArbaruk, och sen nästa, färg, oj vad jobbigt. :)

Funderar på om man ska testa blå som eventuellt matchar min svart blåa cykel eller köra svart....

Trident21 sa:
Jag kan också rekomendera Garbaruk. Kör det på två hojar och är kanonnöjd. Snabb leverans, men tänk på att du förmodligen har Cannondale vevar så framdrev för xx1 passar inte (kanske någon redan har sagt). Krävs specialverktyg för att byta.

Här en bild på min Scalpel men kör med samma på min Fsi. 34T är förmodligen det största som får plats, fastnar det grus och lera så skrapar det nämligen i skyddet mot ramen lite.
Har en Fsi 2015 och där passar en 36T utan problem!

Kan bekräfta att 36T funkar på Fsi
Funderar du fortfarande på 2-delat har jag XT-reglage och oanvända klingor klingor inkl spindel från min Fsi Carbon 1 2016 som du kan få köpa.

En dum fråga,
Om jag beställer en direct mount från Garbaruk , det står att det passar FSI Cannondale. Vad behöver jag mer för att montera den?
Någon sorts adapter eller passar det direkt på?

Vilka verktyg behöver jag för att byta?

Behöver man byta kedjan?

Senast ändrad:
Du behöver inte byta kedja.
Specialverktyg behövs för att lossa befintlig spindel och byta till ditt direct mount, men det kan du kanske få låna hos ngn cykelhandlare som har Cannondale. Vevarmsavdragare behövs också.

Senast ändrad:
Lyfter tråden!

Skulle montera mitt 36 drev Garburuk idag, gick sådär.. Upptäckte att jag behöver ett special verktyg! Någon som kan tipsa om vart jag hittar det????

Dexter sa:

Om jag fattat rätt behöver du det verktyget för att få loss vevpartiet och sen det här för att få loss spindeln:
http://www.cannondale-parts.de/epages/61764971.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/61764971/Products/63KT012

Det för att ta loss vevpartiet har jag hemma, ngn här i skåne som har det för spindeln som vill hyra ut det en dag?

Jag monterade min 36T från Garbaruk igår det tog i skyddet ytterst lite. Jag tror det är Garbaruk extra höga tänder som ställer till det. Jag tog fram filen och fasade lite på dom breda tänderna och då gick det. Återstår att se om det funkar i längden och var som händer och det är riktigt lerigt ute. Finns det 36T från andra företag eller är det 34 som gäller?

Jag har samma problem.. Tror de kan bli problem i längden med detta så jag kommer skaffa ett 34t.
Det finns dock 38 och även 40t får Garbaruk. Hur fasen de ska få det att passa vet jag inte.

Har inte hittat andra med större än 34t och även de störta som finns att till på i orginallistan.

Kommer skaffa ett Absoluteblack 34t, hade dock velat haft detta till fredag då jag åker bort men verkar inte finnas i Sverige att tillgå.

Ni måste skaffa Fsi specifika klingor då offset är annorlunda pga den sidoförskjutna kedjelinjen. Inte samma som till "gamla" F29 ramar alltså

skier sa:
Dexter sa:

Om jag fattat rätt behöver du det verktyget för att få loss vevpartiet och sen det här för att få loss spindeln:
http://www.cannondale-parts.de/epages/61764971.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/61764971/Products/63KT012

Det för att ta loss vevpartiet har jag hemma, ngn här i skåne som har det för spindeln som vill hyra ut det en dag?
Beställde du några verktyg? fick du tag i det för spindeln? Bor själv i skåne och det hade varit bra att låna kanske. Behövs den ens en gång?

Nu har jag fått hem mitt drev från Garbaruk.
Finns det någon som har de där verktygen för att ta lossa vevarmar eller vad som nu behöver lossas beskrivet längre upp i tråden och bor i Skåne som är villig att låna ut?

*edit* Fixat, gick tydligen bara att sätta på ett sätt, fanns spår som passar i vevarmen. Satte FSI sidan med det räfflade inåt ramen, vet dock inte om det är korrekt. *slutedit*

Nu har jag äntligen tagit mig tid att byta drev. Lånat verktyg och fått tid över, men döm om min förvåning när jag stöter på patrull vid monteringen.
Finns ingen instruktion med. Det står på Garbaruks hemsida att det finns en installation mark, en prick. Men det finns ingen på min. Så jag har ingen aning om hur den ska sitta i och med att den är oval. Vilken sida ska vara ut? den släta eller lite "räfflade"?
Nån som vet och kan hjälpa till?

Det står Ingraverat FSI på ett ställe, tänker att det kan vara installationsmärket. men den kuggen kommer inte exakt mitt på vevarmen som det står på garbaruks bild på hemsidan.

20160907_191017.jpg

20160907_191025.jpg

20160907_191034.jpg

http://garbaruk.com/single-oval/oval-spiderless-mount/rc-oval-hollowgram.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp