34 drev till FSI Cannondale

Det ser ut som att du bara kan montera det drevet på ett enda sätt. Den har ju två större ytor i innerringen, som gör att den bara passar på ett sätt.

Såg det sen. Monterat och klart. Dock så har jag bara gissat vilken sida som ska vara inåt. Den räfflade fick bli inåt tills jag vet bättre, (FSI graveringen sitter där också)

är klungan rak eller buktar den åt något håll? ser så ut, och då lär den ju bukta innät, för bättre kedjelinje, eller?

Fått svar från Garbaruk på Facebook. Fsi texten ska vara inåt.
20160907_195010.jpg

image.jpeg

Delar med mig av min erfarenhet från drev till Cannondale Si.
Har ett 36t från Garbaruk på min Scalpel Si. Fick maila dem separat så tog de fram ett drev med rätt offset för Cannondale Si. Jag beställde alltså inte direkt i shoppen, gjorde det först och då var det fel offset. Funkade riktigt bra på Cykelvasan.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    269.7 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Jag fick frågan från Garbaruk vid beställning om jag skulle ha som passar till Fsi eller ej. Det stod i beskrivningen på shoppen att det skulle passa. Men nu finns en variant direkt i shoppen att välja.
Ska bli intressant att se om man märker skillnad mellan den gamla 32 och nu 34 oval.
Glömde väga drevet men det kändes lättare än xx1 som satt innan

robsa sa:
Delar med mig av min erfarenhet från drev till Cannondale Si.
Har ett 36t från Garbaruk på min Scalpel Si. Fick maila dem separat så tog de fram ett drev med rätt offset för Cannondale Si. Jag beställde alltså inte direkt i shoppen, gjorde det först och då var det fel offset. Funkade riktigt bra på Cykelvasan.

Det ser ganska "platt" ut det där drevet, hur blir kedjelinjen? Vilket drev i bak ger en rak kedja?

Bulldogs drev; snyggt drev! jag fattar bara inte varför Garbaruk bygger in brytkrafter i ekrarna.
robsas drev: Håller med om att det ser "o-offset" ut, men med tanke på första fotot kan det knappast vara annorlunda. Men det har iallafall ekrarna åt rätt håll!

Edit: Ah, robsa har sitt vänt ut-å-in. Men enligt tidigare bilder borde det inte vara möjligt.

Senast ändrad:
Har ni inte (Bulldog76 och robsa) klingan vända åt olika håll? Bulldog skriver att det ska vara med FSI inåt men robsa har väl utåt? Men ser svårt ut att vända och ändå få plats för kedjestaget.

Nu har de uppdaterat Garbaruks webb ser jag. Så behöver man inte "specialbeställa"=)

Vad jag förstår så är mitt drev på "rätt" håll. F-si texten är på "utsidan". (Sen kan man ju undra åt vilket håll "ekrarna" i drevet går åt=)) Drevet bör ju vara så nära kedjestaget som möjligt utan att ta i, vänder man på klingan så kommer det komma längre ut från kedjestaget. Klingan är ju "rak" på baksidan och "fasad" på den sidan som är utåt. Vet inte exakt vilket drev ibak som ger rakast kedjelinje, men såklart kommer drevet längre ut än t.ex. ett 32t eftersom 36t är större och kommer ta i kedjestaget om det inte flyttas utåt marginellt. Är väl sådan "variable chainline" som Garbaruk skriver. I vartfall funkar drevet väldigt bra de jag kört med det, och det går ju inte få det så mycket närmre kedjestaget utan risk att det tar i.

Senast ändrad:
Drevet funkar bra. Har testat det några gånger nu. Det är möjligt att montera åt bägge hållen har jag för mig, men när jag frågade Garbaruk direkt så skulle FSI vara vänd inåt ramen (på förpackningen står det att mnarkeringen ska vara inåt, i mitt fall var markeringen FSI texten), så har jag monterat, vet inte om det blir rakast kedjelinje då eller inte. fast jag tycker att när jag har 1 växel i så är det ju lite snett, men å andra sidan har jag noll koll på hur det såg ut med det gamla, kedjan kan ju inte var helt rak på alla växlar.

Tillbaka
Topp