Prisvärd Elhoj Amflow?..När den dyker upp i sverige

Berm Peak har gjort en video om Amflow/DJI motorn, tar väl upp mycket av det jag känner men ur ett mestadels amerikanskt perspektiv.
USA är ju redan mycket mer begränsande till emtb i naturen och cyklar som denna lär inte hjälpa heller. Men samma sak kan nog hända här i Europa om cyklarna bara blir starkare och starkare, även om dom inte går mer än 25km/h.

Berm Peak har gjort en video om Amflow/DJI motorn, tar väl upp mycket av det jag känner men ur ett mestadels amerikanskt perspektiv.
USA är ju redan mycket mer begränsande till emtb i naturen och cyklar som denna lär inte hjälpa heller. Men samma sak kan nog hända här i Europa om cyklarna bara blir starkare och starkare, även om dom inte går mer än 25km/h.
Såg oxå den och det var väl huvudet på spiken.

Jag kan tycka att man borde få ha 500W eller kanske 750W på t.ex. lastcyklar (tror man får det i vissa länder?), där gör det skillnad.

Men Berm Peakvideon är ju huvudet på spiken, det här är i princip som att köra moppe i skogen. Säkert jättekul men lär få konsekvenser på endera viset.

Jag förstår din poäng, men jag håller inte riktigt med om att det är samma sak som att köra moppe i skogen. En elcykel är fortfarande en cykel – du måste trampa för att få hjälp av motorn, och känslan blir något helt annat än en gasreglage-styrd moped.

Många har starka åsikter om elcyklar utan att ens ha provat en själv . Jag kan lova dig att du inte kommer komma upp I några 25 km i skogen bara för att du har en motor även om du är tränad .

Du skulle bli förvånad över hur fort en del kan köra på stig, bara farten finns att hämta. Från lutning eller från motor. Medan enbart ben, hjärta och lungor i plan terräng är ett slutet, självbegränsande system.

Minns hur jag kände mig som stålmannen där jag körde förbi alla in mot stan på ett 80-kilos lådcykelschabrak som knappt hade rört sig framåt om det varit jag själv som var motorn. Jag trodde det var jag som var awesome, men det var pedalerna som bytt roll från kraftöverförare, till gasreglage.

Hur fort det går i skogen beror ju så klart på vilken typ av stig man kör. Det roliga med elcykel enligt mig är att cykla riktigt tekniskt utmande stigar där 25 km/h inte är möjligt oavsett hur duktig man är. Cykla typ motionsspår tillsammans med en massa fotgängare tycket jag man ska undvika även på vanlig mtb.

Yes, jag är med till 100%.

Finns en uppenbar risk om det blir ett race mellan motorfabrikanterna i toppeffekt och vridmoment att det kan trigga ändringar i regelverk och påverka hur och var man får cykla.

Jag har en Bosch CX gen 4 som ger maximalt 650W och 85 Nm och ärligt talat har jag aldrig känt behov av högre toppeffekt. Jag kör i stort sett alltid på eMTB-läget som jag tycker ger en bra cykelkänsla men ändå den effekt som behövs när jag själv trycker på. Turboläget tycker jag ger för mycket effekt i förhållande till min "input" och att jag tappar en del av cykelkänslan.

Så en maxteffekt på 750W / 100 Nm (tror jag det var det förslag som Bosch tillsammans med andra motortillverkare enades om) tycker jag är en utmärkt idé. Bättre då att fullt ut fokusera på lättare mer effektiva motorer och dito batterier (vilket iofs. redan görs). En fulleffekt heldämpad e-MTB på 15-16 kg skulle vara riktigt attraktivt.

Det som jag stör mig lite på är maxhastigheten för elassistans på 25 km/h, en hyggligt vältränad cyklist håller omkring 30 km/h (eller lite mer) på väg och fina stigar med analog cykel, då blir det jobbigt att hänga med på en tung e-MTB. Så en höjning av maxhastigheten med motorassistans till 30 km/h skulle vara välkommet (utan höjning av effekt). Men, men ... de analoga ska väl få ha sitt lilla roliga oxå. ;-)

/MM

Senast ändrad:
Info har nu släpps för djis nya motor M2.

130nm
1300 watt i peakeffekt
12 A snabbladdare
1000004969.webp

Nya Propain Ekanon också. Hade gärnat haft en sån slimmad motor på min Ekano 2, har redan förstört två motorskydd efter knappt 2 månaders användning. :confused:

Ja det är fördelen med dji att deras motor är så sjukt liten och slim. Du har okså en bosh motor va ? , skidplaten på dom är sjukt dåliga och spricker för minsta lilla.
Rekommenderar att köpa ett eftermarknadsskydd alternativ att du bygger ett eget .

Enda negativa med nya dji motorn är effekten som garanterat kommer göra att det kommer komma nya lagar för emtb eller atr det snart blir förbud mot emtbs.

Ja det är fördelen med dji att deras motor är så sjukt liten och slim. Du har okså en bosh motor va ? , skidplaten på dom är sjukt dåliga och spricker för minsta lilla.
Rekommenderar att köpa ett eftermarknadsskydd alternativ att du bygger ett eget .

Enda negativa med nya dji motorn är effekten som garanterat kommer göra att det kommer komma nya lagar för emtb eller atr det snart blir förbud mot emtbs.
Ja verkligen. Det är väldigt nice.

Jag har en Shimano EP6 men Propains egna skydd. Har forskat på eftermarknadsskydd men inte hittat något vettigt.

Ja det är en stor nackdel. Jag tycker den motoreffekt jag har på min är helt klart tillräckligt.

Ja verkligen. Det är väldigt nice.

Jag har en Shimano EP6 men Propains egna skydd. Har forskat på eftermarknadsskydd men inte hittat något vettigt.

Ja det är en stor nackdel. Jag tycker den motoreffekt jag har på min är helt klart tillräckligt.

Jag tror en polare köpte skidplate på denna sidan till sin ep6 men han har en orbea så det är säkert inte samma utgångshål som propain

Jag tror en polare köpte skidplate på denna sidan till sin ep6 men han har en orbea så det är säkert inte samma utgångshål som propain

Nä precis. Det verkar gå att modda med lite olika alternativ. Har mejlat AVS och Protect E-MTB om de kan customtillverka något eller andra alternativ.

Yes, that's the advantage of DJI, that their motor is so damn small and slim. You also have a Bosch motor, right? The skid plates on them are so bad and crack at the slightest thing.
Recommend buying an aftermarket cover or building your own.

The only negative thing about the new DJI engine is the effect, which is guaranteed to lead to new laws for EMTBs or a ban on EMTBs soon.
Avinox engine is fully compliant with all EU regulation. All those talks mostly come from the US were ebikes are barelly tolerated in some places and completly banned in other.
And IRL, at least on trails, peak power isn't that important once you get to a certain point.

This said, UCI is clearly not going to allow equinox equiped in races anytime soon. unless DJI start putting more money than Bosch does in UCI events that is of course because it is not about anything else.

And, having ridden the gen 4 bosch, gen 5 bosch and avinox m1, there is not many circonstances where anyone would need/want more than the 85/100nm provided by the Bosch.

But Avinox is something special in the way it delivers the power (not that the emtb mode of the Bosch is not good).

Also, that thing can help

Senast ändrad:
Kul på marknaden nu när Avinox nya motor har släppts och många cykeltillverkare erbjuder deras system. De stora drakarna verkar hamna efter vilket är välbehövligt då priserna är upp över öronen inte bara på emtb utan också analoga modeller. Jag kör själv en Amflow m1:a som jag är mkt nöjd med❤️

Tillbaka
Topp