Cykelhandskar för vätternrundan (kallväders?)

highwayman

Aktiv medlem
Hejsan,

Finns det någon som kan hjälpa med att säga vilken typ av cykelhandskar man borde ha för att klara av vätternrundan i potentiellt kallväder (långtidsprognosen ? Cyklade igår ca 1,5h med vanliga fingerhandskar (ca 4°C), men efteråt var händerna nästan stelfrusna så därför undrar jag om det finns något stalltips för att klara 10h i sadeln utan att behöva amputera fingrarna efteråt om temperaturen kryper neråt ca 5°C på natten?

Kolla sealskinz, nackdel, dyra.
Annars kör fingerlösa handskar under samt valfria biltemahandskar utanpå som du typ kan slänga om du vill lätta på packningen

Vid 5 grader behöver du nog vinterhandskar om du ska klara dig så länge. Jag tycker mina Pearl Izumi amFIB Lobster funkar bra vid den temperaturen om man vill vara riktigt varm (på ett bra sätt), men inget som man vill åka runt med i ryggfickan dock.

Mina favoriter vid några plusgrader är bra arbetshandskar för montage vinter (t ex Hestra). De är tillräckligt varma, smidiga att ta av och på (speciellt när händerna har blivit fuktiga) är "billiga" och finns hos närmaste butik för yrkeskläder.

Mina favoriter vid några plusgrader är bra arbetshandskar för montage vinter (t ex Hestra). De är tillräckligt varma, smidiga att ta av och på (speciellt när händerna har blivit fuktiga) är "billiga" och finns hos närmaste butik för yrkeskläder.
Bra tips! Jag tror dock att man vill ha cykelspecifika handskar om man ska köra så länge. Min erfarenhet med alla icke-cykelspecifika handskar jag har testat är att de blir obekväma i handflatan och mellan tumme och pekfinger. Beror nog till stor del på modell dock.

Hur lång är en pinne? Vätternrundan är inget magiskt specialfall. Brukar man frysa lätt (som jag tex som kan få vita domnade ganska lätt fingrar ibland) så lär man göra det på VR också.

...smidiga att ta av och på (speciellt när händerna har blivit fuktiga)...
Det här tycker jag är viktigt. Har ett par av lobstermodell från Craft som är tillräckligt varma för ett par minusgrader men helt hopplösa att ta av och på. Om jag ska byta till dom när jag redan är kall och fuktig om händerna får jag nästan panikkänslor av hur svårt det kan vara. Att ta av dom medan jag cyklar, t ex för att kunna äta något, undviker jag för jag är orolig för att jag inte ska få på dom igen utan att stanna.

Bra tips! Jag tror dock att man vill ha cykelspecifika handskar om man ska köra så länge. Min erfarenhet med alla icke-cykelspecifika handskar jag har testat är att de blir obekväma i handflatan och mellan tumme och pekfinger. Beror nog till stor del på modell dock.
Det kan variera men jag fixade en 300 km rando för några veckor sedan med mina Hestra.

Här är några olika jag brukar använda i de temperaturerna. Fem grader är ju inte så kallt så jag tycker vinterhandskar behövs, däremot så tycker jag väta är en sak att tänka på. Det är i princip omöjligt att hålla sig torr om händerna, men hellre varm och blöt än kall och blöt och jag väljer olika handskar beroende på om det är fem grader och torrt mot om det är fem grader och regn. Sen är det förstås individuellt och där får man helt enkelt prova sig fram vad man behöver.

Torrt och kyligt:

De orangea är Hestra bike long. Tycker dom är supersköna men verkar slitas rätt snabbt. Temperaturmässigt funkar de för mig runt fem grader. Däremot är de inte lämpliga om det regnar.

De gula är ett par från Decathlon som tyvärr stängt ner i Sverige. Väldigt prisvärda, varma och sköna. Något varmare än Hestra ovan, men inte heller lämpliga om det är blött.

Blött och kyligt:

De svarta är Hestra Neptune i neopren. Inte supersköna att cykla med men det är inga problem. Regnar det och är kallt är de dock bästa valet av dessa. Det blir som våtvarma omslag. Mitt varmaste "våtvarma" alternativ för händerna.

De grå är ett par Scierra lite fiskehandskar och en riktigt positiv överraskning. Körde med dom långa perioder under förra årets bikepackingtur i sydnorska fjällen då det emellanåt var blött och kallt. Det blir också som våtvarma omslag men höll mina händer varma. Sitter bra på händerna så inga problem att cykla med och fungerar att hantera mobilskärm med också. För priset är de ett riktigt kap.

IMG_2937.webp

Ett par bra överdragshandskar med gott om plats och vanliga cykelhandskar av föredragen modell närmast handen funkar bra för mig som har dålig cirkulation.

Tack för alla svar, medger att frågan är inte helt klart ställd men å andra sidan så är temperaturen också lite osäker så därför uppskattar jag lite variation i svaren. Ska iväg på min första VR om några veckor så därför är man lite nojig över vad som kommer krävas och hur man kommer klara sig...

Bar mitts har jag för vinterpendling, men av principskäl vägrar jag dem i juni då de är ohemult fula i mitt tycke. 😀

Neoprenhandskar som skulle kunna funka både vid kyla och regn, det låter som om man borde investera lite i ... 😉

Tack för alla svar, medger att frågan är inte helt klart ställd men å andra sidan så är temperaturen också lite osäker så därför uppskattar jag lite variation i svaren. Ska iväg på min första VR om några veckor så därför är man lite nojig över vad som kommer krävas och hur man kommer klara sig...

Bar mitts har jag för vinterpendling, men av principskäl vägrar jag dem i juni då de är ohemult fula i mitt tycke. 😀

Neoprenhandskar som skulle kunna funka både vid kyla och regn, det låter som om man borde investera lite i ... 😉
Jag ska också delta i min första VR om lika många veckor.
Har dock cyklat landsväg och terräng och promenerat i svampskogen i rusk och kyla med mina billiga neopren handskar från XXL i några år nu. De är inte så sexiga i design eller i märket men de sitter bra i händerna och är lätta å stuva i fickorna.

Jag använder gärna "vanliga" skinnhandskar. Det är väl inte så stajligt, men de skyddar bra mot vind och vatten, är lagom varma, greppar bra och andas hyggligt.
Ofta är problemet att händerna blir fuktiga, och då kyler vinden mångfalt mer. Prova ett par svettband för handlederna, också.

Kör med gripgrab merionohandskar vid 5 grader. Billiga, men, de fingar jag använt för att öppna kardborrespännen med har det blivit hål i (tumme & pekfinger). De höll två säsonger, så det är väl godkänt för priset.

Kompletteras med tunna regntäta & vindtäta handskar när det är lite kyligare. Har kört med biltema-skräp ovanpå. Den kombon började bli för kall runt -15, men biltemaskräpet var varken vind- eller vattentäta.

Jag använder dessa när det är kallt eller blött. Jag tycker att de fungerar utmärkt! Rekommenderas starkt.

Jag köpte nya krigshandskar och provade dem lite på cykeln och blev väldigt positivt överraskad. Jättebra grepp, lite regntåliga, andas fint, superbekväma och perfekt varma för vädret nu som är +6 och 12 sekundmeter. Jag skulle lätt ta dem på en vättern. Mycket bättre än mina gripgrab och 100% hösthandskar.

Tack för alla svar! Jag cyklade en testrunda igår med neoprenhandskar (ämnade för vattensport), och då kändes det mycket bättre. Dock inte 10h-bekvämt att ha dem på sig, men jag tror att som nödlösning ifall vädret blir kallt och vått för kortare stunder.

I övrigt får man väl bara hoppas att temperaturen hålls på vettiga nivåer, ca 15°C vore väl perfekt om man ska cykla hela natten? :)

Lycka till alla andra som också ska cykla Vättern i år. :)

@ponx nämnde ju just ett av de mest nämnda namnen i kallvädershandskar, även om han dissade dem. 100% Brisker.
Just nu finns de i två versioner; mer vinter och mer vattentålig.
Jag har en äldre, motsvarar väl hydromatic, och den är min goto från sub 10-0, kallare än det behöver jag liner-vantar under dem.
Nackdelen för att ha dem en Vätternrundan är att de inte har vaddering.

Mina krav på cykelhandskar för vår/höst:
Windstopper eller annan isolering på utsidan av handsken men bara ett lager tyg/syntetläder i handflatan så att man får ett bra grepp och inte glider runt.
Förböjda fingrar eller i alla fall lätt att knyta handen.
Inte för täta, då får man problem med sprickor på fingerspetsarna. I alla fall om man cyklar varje dag.

Om jag skulle köpa nåt för enbart en vätternrunda med kall nattstart hade jag nog valt några billiga vinterarbetshandskar från typ Tegra som man kan dumpa i nån depå när solen gått upp.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Jag cyklade en testrunda igår med neoprenhandskar (ämnade för vattensport), och då kändes det mycket bättre. Dock inte 10h-bekvämt att ha dem på sig, men jag tror att som nödlösning ifall vädret blir kallt och vått för kortare stunder.

I övrigt får man väl bara hoppas att temperaturen hålls på vettiga nivåer, ca 15°C vore väl perfekt om man ska cykla hela natten? :)

Lycka till alla andra som också ska cykla Vättern i år. :)
Neopren för vattensporter är tjockare och blir väldigt varmt för att cykla i om det inte är väldigt blött och kallt, men det gör även de tunnare vantarna som jag nämnde, meningen är att inte ha dem på om det inte behövs. Samma gäller all klädsel man har på sig i olika lager, därför man har stora fickor i cykeltröjan, t.ex. att man kan stuva undan kläder som man inte har på sig.

Tack det samma!

Som Lingon nämnde, på VR finns ju möjligheten att dumpa kläder i depåerna och sedan hämta ut i Motala efter målgång. Så är det bara natten som man är orolig för kan man ju starta i vad man tror behövs, sedan dumpa det i nån depå när det börjar bli varmare. Dvs det är inte tvunget att släpa med sig allt man startar med hela varvet runt.

@ponx nämnde ju just ett av de mest nämnda namnen i kallvädershandskar, även om han dissade dem. 100% Brisker.
Just nu finns de i två versioner; mer vinter och mer vattentålig.
Jag har en äldre, motsvarar väl hydromatic, och den är min goto från sub 10-0, kallare än det behöver jag liner-vantar under dem.
Nackdelen för att ha dem en Vätternrundan är att de inte har vaddering.

Jag gillar Brisker skarpt, men främst för mtb. Handskarna är korta i skaftet och när man sitter på racer glipar det alltid upp med kall fartvind som leta sig in.
Ibland kompletterar jag då med handledsvärmare över.

Hydromaticmodellen är helt värdelös - som att ha en plastpåse ungefär. Blir blöt och kall inifrån.

@Lingon har ett bra resonemang i övrigt.

Jag har också cyklat rando med arbetshandskar, Tegera brukar jag köra med. Absolut inga problem för mig. De enda "riktiga" vintercykelhandskarna jag är ett par lobster, men det är ju nästa steg när det är riktigt kallt.

Jag gillar Brisker skarpt, men främst för mtb. Handskarna är korta i skaftet och när man sitter på racer glipar det alltid upp med kall fartvind som leta sig in.
Ibland kompletterar jag då med handledsvärmare över.

Hydromaticmodellen är helt värdelös - som att ha en plastpåse ungefär. Blir blöt och kall inifrån.

@Lingon har ett bra resonemang i övrigt.
Jag håller med om @Lingon s resonemang. Och jag vet ärligt inte vilken modell av Brisker jag har, bara att den är äldre än de som säljs nu, de jag har har kardborre i öppningen, vilket jag gillar på lvg för de är lättare att ta av än sådana med smala muddar. Jag har kläder med långa ärmar så har inget bekymmer med längden. Jag tror också att jag normalt kör kortare rundor än du, så kanske inte hinner bli lika kall av en lucka vid vristerna.

Jag håller med om @Lingon s resonemang. Och jag vet ärligt inte vilken modell av Brisker jag har, bara att den är äldre än de som säljs nu, de jag har har kardborre i öppningen, vilket jag gillar på lvg för de är lättare att ta av än sådana med smala muddar. Jag har kläder med långa ärmar så har inget bekymmer med längden. Jag tror också att jag normalt kör kortare rundor än du, så kanske inte hinner bli lika kall av en lucka vid vristerna.

Har du kardborre är det vanliga Brisker = den braiga handsken :)

För att krångla till 100%-handskarna ytterligare så finns det inte bara Brisker och Hydromatic, utan också Brisker Hydromatic. Jag gillar Brisker och Brisker Hydromatic, men inte den som bara heter Hydromatic.

För att krångla till 100%-handskarna ytterligare så finns det inte bara Brisker och Hydromatic, utan också Brisker Hydromatic. Jag gillar Brisker och Brisker Hydromatic, men inte den som bara heter Hydromatic.

Visste faktiskt inte att det fanns två varianter.
Annars är väl 100% Extreme deras senaste som ska vara lite varmare än vanliga Brisker men inte en regnhandske som Hydromatic.

Jag lider av stora apindex. Får alltid en glipa på 2-5cm mellan handsken och tröja/jacka. Nån som sett handskar med längre ”mudd”(handledsdelen)?

Jag lider av stora apindex. Får alltid en glipa på 2-5cm mellan handsken och tröja/jacka. Nån som sett handskar med längre ”mudd”(handledsdelen)?

Tyvärr dåligt med sånt.
Jag brukar dra över såna här:

Tillbaka
Topp