Nackproblem efter Vätternrundan.

Brato

Aktiv medlem
Hej,
Klarade min första Vätternrundan, haft mkt problem innan med gluteusmuskeln och knät som jag till slut fick hjälp med och därför kunde utföra loppet utan att de besvärde mig.
Jag har pendlat många år på en 13km enkel sträcka utan några problem.
Det är så att jag har fler cyklar och jag köpte en begagnad racer förra året för att köra in mig på Vätternrundan, de andra cyklar är en äldre hybrid racer och en mountainbike.

Nu till problemet, fick enorma smärtor i nacken efter ungefär 60-70 km och sedan försvann det senare, men jag blev stel istället, några dagar efter började jag få nacksmärtor, känns nästan som att kotorna trycks ihop utav skulderbladen, men det är bara en känning och kan vara felaktig.

Det är också en "brinnande" känsla i området, bara jag rör huden med fingrarna så gör det ont.
Smärtan har hållit i tills nu, har redan bokat en sjukgymnast som jag har tillit till, men det kommer ta tid tills jag får en tid, undrar om någon känner igen detta och har några tips medans jag väntar på en sjukgymnast.
har också fått domningar på 2 fingrar och en tå, de var värre i början men börjar avta.

Sen verkar det som att cykeln är kanske för stor för mig, är 183 lång och cykeln är en Bianchi med storlek 59cm, osäker vad jag behöver, jag kortade ner styrstammen redan förra året eftersom jag böjde mig lite väl för mycket för att nå bromsen.

Senast ändrad:
Problem med nacke och rygg är en av anledningarna till att jag slutat köra VR och andra längre distanser. Att hålla upp huvudet under många timmar sliter på nacke och rygg. Träning av bål och överkropp kan hjälpa lite.
Sedan har du nog en ett nummer för stor cykel, men tveksamt om det kommer hjälpa att byta ut den.

Senast ändrad:
Låter som en överbelastning. Hade samma fast i knän i våras. För mig blev det sjukgymnast i några månader och smärtstillande under ett par veckor.

...

Sen verkar det som att cykeln är kanske för stor för mig, är 183 lång och cykeln är en Bianchi med storlek 59cm, osäker vad jag behöver, jag kortade ner styrstammen redan förra året eftersom jag böjde mig lite väl för mycket för att nå bromsen.
Nu är det annat än kroppslängden som avgör (grenmått och armlängd) men det låter som den borde vara för stor. Jag är 183 och har en Bianchi 57:a. Den är bra för mig, men skulle nog kunna gå ner till en 55:a, definitivt inte upp till en 59:a.

När jag hade mina besvär så var det Chat GPT som tipsade om överansträngning efter att jag beskrivit vad som hade hänt osv. Sedan bekräftade sjukgymnasten. Så jag testade att lägga in ditt inlägg och fick detta svar.

OBS: Ingen sanning utan kolla med en riktig läkare/sjukgymnast, det här är trots allt "från internt".

"Det cyklisten beskriver kan tyda på ett överbelastningssyndrom i nacken och övre ryggen, troligtvis med påverkan på nerver. Här är några möjliga förklaringar:

Trolig diagnos:
1.Cervikobrakialt syndrom (nackutlöst nervsmärta)
  • Smärta i nacke och skuldra.
  • Domningar/stickningar i fingrar (oftast lill- och ringfinger = ulnarisnerven, eller tumme/pekfinger = medianus).
  • Känslan av tryck, stelhet och “brännande” känsla kan tyda på nervpåverkan eller sensibilitetsstörning.

2. Cervikal facettleds- eller diskrelaterad smärta
  • Långvarig statisk belastning (t.ex. aeroposition) kan stressa facettleder eller diskar i halsryggen.
  • Inflammation eller mekanisk kompression → utstrålande smärta och neurologiska symptom.

3. Myofasciellt smärtsyndrom
  • Överansträngda muskler i nacke, skuldror och bröstrygg.
  • Triggerpunkter kan ge lokal och utstrålande smärta samt domningar (som kan misstas för nervproblem).

Bidragande orsaker från cyklingen:
  • Lång statisk huvudposition (t.ex. stirra rakt fram under flera timmar).
  • Dålig styrkepositionering – t.ex. för låg styrstam eller feljusterat styre.
  • För lite pauser eller variation i kroppsläget.
  • Svag nack- och skuldermuskulatur.

Vad betyder den brännande känslan vid beröring?
Det låter som allodyni (smärta vid beröring som normalt inte gör ont), vilket ofta förekommer vid nervirritation eller inflammation. Detta tyder mer på neuropatisk smärta än muskulär.

Varningsflaggor – När söka vård direkt:
  • Om domningar förvärras eller sprider sig.
  • Om du får svaghet i armar eller ben.
  • Om du får problem med balans eller kontroll över blåsa/tarm.

Tips medan du väntar på sjukgymnast:
1. Avlastning och variation:
Undvik att sitta stilla länge i samma position.
Vila från cykling tills symptomen minskar.

2.Lätt rörelse:
Mjuk rörlighetsträning för nacken (inom smärtgräns).
Undvik att pressa eller provocera smärtan.

3. Värme och självmassage:
Värmedyna kan lindra muskelspänning.
Foam roller eller massageboll runt skuldror (ej direkt på smärtområdet).

4. Överväg att kontakta läkare vid förvärring
För ev. bedömning av nervstatus och eventuell remiss till röntgen eller neurolog.

Sammanfattning
Det låter som en överbelastning av nacken med trolig nervpåverkan, t.ex. cervikal radikulopati eller myofasciellt syndrom med nervinvolvering. Det är bra att du har bokat sjukgymnast – men tills dess: vila, variera ställning, lätt rörlighet och undvik att provocera symptomen.

Vill du ha förslag på övningar som kan vara säkra att göra i väntan?"

Det sista får du fråga själv, hoppas det löser sig!

Problem med nacke och rygg är en av andledningarna till att jag slutat köra VR och andra längre distanser. Att hålla upp huvudet under många timmar sliter på nacke och rygg. Träning av bål och överkropp kan hjälpa lite.
Sedan har du nog en ett nummer för stor cykel, men tveksamt om det kommer hjälpa att byta ut den.
Jag har gymmat mycket i mitt liv men antar att det inte hjälper med att hålla huvudet uppe på detta vis, jag borde egentligen cyklat längre distanser o tränat upp nacken.

Jag har cyklat på träningscyklar på gym i flera timmar i rad utan några problem, så förmodligen måste det vara nåt med sittställningen.

Nu är det annat än kroppslängden som avgör (grenmått och armlängd) men det låter som den borde vara för stor. Jag är 183 och har en Bianchi 57:a. Den är bra för mig, men skulle nog kunna gå ner till en 55:a, definitivt inte upp till en 59:a.
Jag förstår och känner till med grenmåttet, men har kikat lite och de flesta i vår längder verkar ha 55-57, så jag har en helt enkelt för stor cykel, lite surt när man börjar gilla den och fastna för den och behöver sälja den .

När jag hade mina besvär så var det Chat GPT som tipsade om överansträngning efter att jag beskrivit vad som hade hänt osv. Sedan bekräftade sjukgymnasten. Så jag testade att lägga in ditt inlägg och fick detta svar.

OBS: Ingen sanning utan kolla med en riktig läkare/sjukgymnast, det här är trots allt "från internt".

"Det cyklisten beskriver kan tyda på ett överbelastningssyndrom i nacken och övre ryggen, troligtvis med påverkan på nerver. Här är några möjliga förklaringar:

Trolig diagnos:
1.Cervikobrakialt syndrom (nackutlöst nervsmärta)
  • Smärta i nacke och skuldra.
  • Domningar/stickningar i fingrar (oftast lill- och ringfinger = ulnarisnerven, eller tumme/pekfinger = medianus).
  • Känslan av tryck, stelhet och “brännande” känsla kan tyda på nervpåverkan eller sensibilitetsstörning.

2. Cervikal facettleds- eller diskrelaterad smärta
  • Långvarig statisk belastning (t.ex. aeroposition) kan stressa facettleder eller diskar i halsryggen.
  • Inflammation eller mekanisk kompression → utstrålande smärta och neurologiska symptom.

3. Myofasciellt smärtsyndrom
  • Överansträngda muskler i nacke, skuldror och bröstrygg.
  • Triggerpunkter kan ge lokal och utstrålande smärta samt domningar (som kan misstas för nervproblem).

Bidragande orsaker från cyklingen:
  • Lång statisk huvudposition (t.ex. stirra rakt fram under flera timmar).
  • Dålig styrkepositionering – t.ex. för låg styrstam eller feljusterat styre.
  • För lite pauser eller variation i kroppsläget.
  • Svag nack- och skuldermuskulatur.

Vad betyder den brännande känslan vid beröring?
Det låter som allodyni (smärta vid beröring som normalt inte gör ont), vilket ofta förekommer vid nervirritation eller inflammation. Detta tyder mer på neuropatisk smärta än muskulär.

Varningsflaggor – När söka vård direkt:
  • Om domningar förvärras eller sprider sig.
  • Om du får svaghet i armar eller ben.
  • Om du får problem med balans eller kontroll över blåsa/tarm.

Tips medan du väntar på sjukgymnast:
1. Avlastning och variation:
Undvik att sitta stilla länge i samma position.
Vila från cykling tills symptomen minskar.

2.Lätt rörelse:
Mjuk rörlighetsträning för nacken (inom smärtgräns).
Undvik att pressa eller provocera smärtan.

3. Värme och självmassage:
Värmedyna kan lindra muskelspänning.
Foam roller eller massageboll runt skuldror (ej direkt på smärtområdet).

4. Överväg att kontakta läkare vid förvärring
För ev. bedömning av nervstatus och eventuell remiss till röntgen eller neurolog.

Sammanfattning
Det låter som en överbelastning av nacken med trolig nervpåverkan, t.ex. cervikal radikulopati eller myofasciellt syndrom med nervinvolvering. Det är bra att du har bokat sjukgymnast – men tills dess: vila, variera ställning, lätt rörlighet och undvik att provocera symptomen.

Vill du ha förslag på övningar som kan vara säkra att göra i väntan?"

Det sista får du fråga själv, hoppas det löser sig!

Tack för svaret, jag känner igen symptomen, och domningarna är i lillfinger och ringfinger som det beskrivs här.
Jag vet dock inte när jag kommer få en tid än hos sjukgymnasten, man blir lite stressad utav att vänta.

Sen hjälper det inte att jag cykalde till jobbet efter vätternrundan 2 dagar i rad och då började det kännas mer, borde bara vilat denna vecka .

Uppskattar all hjälp från er.

Jag är 183 lång och har två Bianchi i storlek 57. Bägge har jag bytt styrstam från 110 till100. Skulle hellre gå ner till en 55:a än upp till en 59:a.

Eftersom det kommer ta tid med att ens kunna boka tid till min sjukgymnast, så undrar jag om någon som känner till andra bra sjukgymnaster i Stockholm som man vet att man kan få tid snabbt, eller skulle det hjälpa med en naprapat/kiropraktor?

Hade du bara pendlat 13 km innan vättern? Gissar att du har fått överbelastningsskador pga att du inte var van vid distansen. Man bör nog åtminstone ha 5 st 12-milare och två 20 milare i benen innan för att få en angenäm resa runt sjön.

Tid läker, förhoppningsvis har det gått över innan du fått tid hos sjukgymnasten. 😄

Hade du bara pendlat 13 km innan vättern? Gissar att du har fått överbelastningsskador pga att du inte var van vid distansen. Man bör nog åtminstone ha 5 st 12-milare och två 20 milare i benen innan för att få en angenäm resa runt sjön.

Tid läker, förhoppningsvis har det gått över innan du fått tid hos sjukgymnasten. 😄
Tackar, jag har kört 2 100 km rundor och en 100 km på träningscykel på gymmet sen några 50 km. Men har rätt många mil bakom mig innan vättern, jag var inte så mycket slit i benen efter, men tänkte inte alls på nacken om jag ska va ärlig.

Redan där kände jag att nacken ömmade, tack för dina positiva ord och jag hoppas att allt löser sig .

Senast ändrad:
Vad för smärtstillande fick du?
finns det något receptfritt tills dess?
Jag körde lite Voltaren gel någon dag och Ipren/Alvedon någon tills jag via en bekant fick tag på Voltaren i piller, som ju förr var receptfritt. Brukar alltså blanda Ipren/Alvedon men inte med Voltaren. Där ser jag till att låta det gå ur systemet innan. OBS: Detta är inte medicinska råd utan bara vad jag gjorde, man kolla med 1177.

Hör av dig till din vårdcentral, utan att veta vart du bor och bortsett semestertider, så brukar man få tid till sjukgymnast ganska fort. Jag fick en tid efter två dagar.

I knäna var smärtan i princip pga svullnad där det är trångt och jävligt. En killgissning är att även i nacke är det trångt mellan benen och svullnaden har svårt att få utrymme.

Jag körde lite Voltaren gel någon dag och Ipren/Alvedon någon tills jag via en bekant fick tag på Voltaren i piller, som ju förr var receptfritt. Brukar alltså blanda Ipren/Alvedon men inte med Voltaren. Där ser jag till att låta det gå ur systemet innan. OBS: Detta är inte medicinska råd utan bara vad jag gjorde, man kolla med 1177.

Hör av dig till din vårdcentral, utan att veta vart du bor och bortsett semestertider, så brukar man få tid till sjukgymnast ganska fort. Jag fick en tid efter två dagar.

I knäna var smärtan i princip pga svullnad där det är trångt och jävligt. En killgissning är att även i nacke är det trångt mellan benen och svullnaden har svårt att få utrymme.
Hej o tack för ditt svar.
Tänkte också att det är säkert trångt och minsta svullnad ställer till det.
Jag fick nu tid immorn till sjukgymnast så får vi se vad som händer.
Men ska försöka ta voltaren under tiden för att se om det ger någon lindrande effekt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp