Både MTB och eMTB när använder ni vilken cykel?

Koffea

Aktiv medlem
Ni som har både en MTB och eMTB i stallet, när använder ni vilken cykel och varför?

Har själv en vanlig enduro-lite MTB och funderar på att skaffa en eMTB. Varför? Orka med fler varv i skogen och kanske köra analogt varannan runda. Nyfiken på hur andra tänker!

Jag har både och. Flera jag kör med har också emtb, då blir det helt klart lättare och roligare.
Emtb är väldigt kul (vad än folk säger/tror om det), speciellt platta och tekniska stigar. Nedför så tycker jag extra vikten är väldigt nice för bättre stabilitet och grepp helt klart. Jag är inte alls brydd om motoreffekt osv, tycker den jag har räcker gott och väl och mer än så.

Jag har inte någon bil heller så för mig möjliggör det att kunna dra iväg till områden som är långt bort utan att bonka helt under turen eller på vägen hem.

Angående variation så försöker jag variera så mycket jag kan. Men det beror på vilka jag kör med (om de kör emtb eller mtb). Om man har lite tid och vill få sig flera laps i skogen typ i en power hour är det ju perfekt.

Jag kör med E-mtb om jag känner mig förkyld eller nedsatt på annat vis. Den är för klumpig annars och inte lika kul och snärtig som den vanliga endurohojen. Min syrra bor i norge och hon har 500 höjdmeter till stigarna. Där känns det väldigt motiverat =)

Har en enduro och en e-enduro. Trampar inte längre på min enduro utan den har blivit min parkcykel. Planerar att ta bort droppern och eventuellt konvertera till singlespeed nästa gång jag får växelhaveri på den... Är ej intresserad av att tävla.

Orka med fler varv i skogen
Med detta svarar du för mig i din fråga. Jag bor på Norska fjäll och cyklar oftast direkt hemifrån. När det ska köras mer DH så görs det med eEnduro/DH-cykel för att få fler nedförsrepor till ett pass och det blir mer konditionsträning/klättring med stighojen dock på samma DH bana för nedrullning.

Jag använder min el enduro för att cykla på lunchen. Man hinner mycket på el på en timme.

Sen generellt så när jag kör solo så kör jag el enduron och när jag kör med andra så kör jag min vanliga enduro

Jag har en 20kg fullpower elcykel och en xc analog. Använder nästan aldrig xc:n. Endast om jag cyklar med ungarna och kanske 1 par svängar på lättare terräng per år. Körde Vasan ifjol på xc:n också.
Elcykeln är lite mindre alert utför än den analoga stigcykeln jag hade innan. Lite roligare utför med analog, men inte mycket. Sen slipper jag bli slaktad för att ta mig upp till det roliga utför. Man orkar med mer roligt utför och kan ha roligt uppför tom. Min snittpuls brukar ligga ca 10 - 15 slag lägre med el men lika maxpuls. Eftersom man kör längre tid med el så tror jag det blir minst lika bra träning, jämfört med analog.

Tillbaka
Topp