3x8 till 1x10 el dyl, lathund?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Hej!

Överväger att få sambon att nyttja sin cykel mer genom att slänga på någon typ av billig 1x-lösning från advent eller microshift. Detta är cykeln:

Prio är att komma ner i någon typ av granny gear, vi bor rätt så kuperat och vart hon än har ärenden utanför närområdet så slutar hemresan med ca 100 höjdmeter över 2,5 km. Detta i kombination med cykelovana ben och en ovilja att klä sig (cykel)funktionellt innebär att hojen ofta blir stående till förmån för fötter (bra men tidskrävande) eller kollektivtrafik (dåligt).

Har inte direkt koll på ämnet och aldrig bytt drivlina tidigare, så jag vore tacksam om någon kan tipsa om liknande konverteringstråd eller länka till någon lathund.

Tack på förhand ?

Hej!

Överväger att få sambon att nyttja sin cykel mer genom att slänga på någon typ av billig 1x-lösning från advent eller microshift. Detta är cykeln:

Prio är att komma ner i någon typ av granny gear, vi bor rätt så kuperat och vart hon än har ärenden utanför närområdet så slutar hemresan med ca 100 höjdmeter över 2,5 km. Detta i kombination med cykelovana ben och en ovilja att klä sig (cykel)funktionellt innebär att hojen ofta blir stående till förmån för fötter (bra men tidskrävande) eller kollektivtrafik (dåligt).

Har inte direkt koll på ämnet och aldrig bytt drivlina tidigare, så jag vore tacksam om någon kan tipsa om liknande konverteringstråd eller länka till någon lathund.

Tack på förhand ?

Börja med att räkna tänderna på största drevet bak och minsta fram. De ser ut att vara ganska lätta växlar redan. Min gissning är att du inte vinner mycket på att byta till 1by. Vill du sedan ändå ha en 1-by är det ju inte värre än att du klipper växelnvajern och skruvar bort framväxeln så är den biten löst. Du bör inte behöva Nv-klingor eftersom den inte kommer köras i skog etc. Har du tur räcker det med en ”goat link” och en one-by-kasett med rätt antal drev så är du i hamn sedan.

Med det sagt tror jag inte problemet är lättaste växeln iom att cykeln redan har en lätt växel. Elcykel är ju ett bra alternativ? Eller, om personen är estet kan en riktigt snygg cykel göra det kul att cykla :) Första steget är kanske dock att se om den som använder cykeln vet hur man lägger i lättaste växeln och om den växeln fungerar.

Haha vilken ingenjörsprodukt.
Finns ganska många sådana lösningar numera (med friktionsdrift). Fördelen med denna är att man ta kan loss hela härket med ett snabbfäste. Hur väl den fungerar i praktiken vet jag inte.

Skulle vilja testa den som ngn slags personlig lift för MTB. D v s hjälp upp o sedan stoppa ned den i en rygga på toppen. Funkar å andra sidan säkert dåligt med MTB-däck.

Advent 1x9 med SunRace CM983 eller CSM993 9AZ (båda 11-46, olika årgångar) kan ge dig en ordentlig granny gear med rätt drev. Nackdelen är att kassetterna verkar svåra att hitta nu.

Finns ganska många sådana lösningar numera (med friktionsdrift). Fördelen med denna är att man ta kan loss hela härket med ett snabbfäste. Hur väl den fungerar i praktiken vet jag inte.

Skulle vilja testa den som ngn slags personlig lift för MTB. D v s hjälp upp o sedan stoppa ned den i en rygga på toppen. Funkar å andra sidan säkert dåligt med MTB-däck.

Och inte direkt någon ny ide :-)

5C68946F-2784-47E1-8988-E3AC35F30D65.jpeg

I Sverige av idag behöver fler människor använda sin kropp mer, inte mindre. Om man inte orkar cykla uppför en backe behöver man cykla mer, inte få hjälp att slippa undan backen. Tur att de icke efterfrågade tipsen om elassistans inte verkar intressera TS!

Till saken; 3x8 lär redan ha en väldigt lätt växel som andra redan sagt. Framväxlar är sällan orsak till strul därtill, så det känns som bortkastade pengar att köpa 1x-drivlina.

Går det inte att peppa lite med att påpeka hur fantastiskt fort och smidigt det går i början av turen när hon rullar 100 hm på 2,5 km? Det tar väl omkring 20-25 minuter att gå, men max 5 minuter att cykla. Uppför är det såklart värre, men även om det går uppför så cyklar man sällan långsammare än man går. Att gå känns som ett superbra alternativ till att ta cykeln, med enda nackdel att det tar sådan evinnerlig tid att komma fram.?

Ett alternativ. Har visst gått upp i pris ngn tusenlapp sedan jag kollade sist men fortfarande ganska prisvärt sett till konkurrenterna. Dessutom svensktillverkad (tror jag).
https://zipforce.se/
Oooh den där! Jag blev för några veckor sedan omkörd av en dam, som hade en sån där på framhjulet. Den lät för jävligt illa, som att den snart skulle skära i hop. ?

I Sverige av idag behöver fler människor använda sin kropp mer, inte mindre. Om man inte orkar cykla uppför en backe behöver man cykla mer, inte få hjälp att slippa undan backen. Tur att de icke efterfrågade tipsen om elassistans inte verkar intressera TS!

Till saken; 3x8 lär redan ha en väldigt lätt växel som andra redan sagt. Framväxlar är sällan orsak till strul därtill, så det känns som bortkastade pengar att köpa 1x-drivlina.

Går det inte att peppa lite med att påpeka hur fantastiskt fort och smidigt det går i början av turen när hon rullar 100 hm på 2,5 km? Det tar väl omkring 20-25 minuter att gå, men max 5 minuter att cykla. Uppför är det såklart värre, men även om det går uppför så cyklar man sällan långsammare än man går. Att gå känns som ett superbra alternativ till att ta cykeln, med enda nackdel att det tar sådan evinnerlig tid att komma fram.?

Snälla, lägg inte ett von oben-perspektiv på otränade nybörjare. Där handlar det om att hitta glädjen att cykla före allt annat. Och att ha ett enkelt skött växelsystem om än med vissa nackdelar kan nog vara en bit på vägen dit.
Tro mig, jag leder en nybörjargrupp i en cykelklubb.

Näh hon vet ju allt det där, men jag vet att du menar väl.. jag tänker ju likadant ? Skall testa slänga på lite bekvämare/lättare däck och rätta till sittställningen med en en sadelstolpe med mindre offset (ursäkta gaffeltermen) så hon hamnar rakare ovanför BB, då ramen dessutom är på gränsen till för stor.
Det är ju inte så att den inte används alls. Jag tycker bara att den borde användas mer, vilket man kanske kan smyga in med några småförbättringar.

En 3x8 en 24 växlar bak växlar brukar vara lättare växla än fram växlar är lite speciella på 3 klingor fram inte linjera på stora fram och bak med ny kjedjan trampa bakåt de 3-4 bak med största klinga fram sedan så kan växlar ligga lite praktiska använda de två största fram och där lite hoppa över mellan från stora till lilla blir lägga över passa trycka upp inte riktigt idialiskt men går lära sig hantera begränsningar om man vet om det.

Mellan drev fram inte ändra och bara använda bakväxel.

Senast ändrad:

Med risk för att dra iväg tråden åt fel håll:

Min fru sa: jag hatar att cykla! Man blir bara svettig! Kommer aldrig vilja cykla mer än 1 km på sommarstugan till stranden.

Gav henne en elcykel. Hon insåg hur smidigt och kul det kan vara med cykel. Sedan fick hon en snygg, lätt och lagom stor racer i stål med bra bromsar. ganska snart tröttnade hon på elcykel.

Idag planerar vi touring på island och kanske en rando-premiär i höst.

On topic:
Min erfarenhet är att den enda vägen framåt är att fråga henne vad som gör att hon inte gillar att cykla. Och sedan fundera på vad syftet ör med att hon ska cykla mer. Är problemet som i mitt fall svett? - ja då är Elcykel bra. Är cykeln för ful - köp en snygg cykel (enligt hennes smak!)

Snälla, lägg inte ett von oben-perspektiv på otränade nybörjare. Där handlar det om att hitta glädjen att cykla före allt annat. Och att ha ett enkelt skött växelsystem om än med vissa nackdelar kan nog vara en bit på vägen dit.
Tro mig, jag leder en nybörjargrupp i en cykelklubb.
Står fast vid åsikten att det är onödigt att byta till 1x-drivlina även om du använder uttryck som jag inte känner till.? Min utsvävning om att man behöver cykla i backar var främst riktat mot förespråkarna av elassistans, som jag också kommer fortsätta tycka är onödigt.

Näh hon vet ju allt det där, men jag vet att du menar väl.. jag tänker ju likadant ? Skall testa slänga på lite bekvämare/lättare däck och rätta till sittställningen med en en sadelstolpe med mindre offset (ursäkta gaffeltermen) så hon hamnar rakare ovanför BB, då ramen dessutom är på gränsen till för stor.
Det är ju inte så att den inte används alls. Jag tycker bara att den borde användas mer, vilket man kanske kan smyga in med några småförbättringar.
Fina däck är ju en bra lösning för att göra cykeln roligare! Jag har en liknande situation med en fru som ogärna cyklar, och det är svårt att locka med henne trots glada barn, frisk luft, motion och allt det där. Svårt, men hoppas du lyckas entusiasmera henne! Om hon själv känner sig pepp på 1x-drivlina så kanske det trots allt är en vettig väg att gå.

On topic:
Min erfarenhet är att den enda vägen framåt är att fråga henne vad som gör att hon inte gillar att cykla. Och sedan fundera på vad syftet ör med att hon ska cykla mer. Är problemet som i mitt fall svett? - ja då är Elcykel bra. Är cykeln för ful - köp en snygg cykel (enligt hennes smak!)
Amen det är ju jobbigt lixom. Baxa ut den ur förrådet och behöva jucka med låset utanför Ica och bolaget och så är det jobbigt att ta sig hem och så kan man inte lyssna på podcast samtidigt och så kommer man hem svettig.
Så typ.

Edit: men kommer man väl ut brukar det va najs.

Senast ändrad:
Klart du ska byta drivsystem. 8 delat är inte dåligt framförallt är det billigt. Jag anvönder det på pendlingscykeln där jag behöver byta ut det.

Min favorit när det kommer till drivlina är shimanos 10 delade. Det kan köras som 1x 2x 3x det är inte tok dyrt.

Nu till lathunden.

1. Kolla om vevpartiet är nitat eller skruvat. Om nitat köp ett nytt. Förslag shimano deore 4200. Om skruvat köp ett drev. Förslag något från kina. 32t
2. Ta bort onödiga drev och framväxel. Ta bort vänster växelförare och vajer.
3. Montera drev eller vevparti.
4. Försök få tag på en kassett 46t
5. Handla bakväxel, kedja och växelförare som passar med kassetten.
6. Montera allt

Klart

Det är en sak som de flesta borde göra om de har 3 fram Kling nämligen antingen studera hur växlarna fungerar när största fram klingan är på med cykel upp och ner eller i service stället alternativ i biltransport hållare börja med minsta drev bak och växla ner bak drev steg för steg men för varje steg på även bakåt veva gör kjedjan hoppa till mindre under bakåt veva där normal spårar inte kjedjan inte bra om man dra pedaler bakåt av någon anledning uppstart eller något annat vad nu kjedjan fastnar bak så kontrollera man funktion gränsen kan bli att kombinationen 3x 1-2-3 inte går bak veva och 3x 4 blir gräns fall sakta men inte fort gör så lär känna tre fram Klings 21 och 24 växlars.

Senast ändrad:
Amen det är ju jobbigt lixom. Baxa ut den ur förrådet och behöva jucka med låset utanför Ica och bolaget och så är det jobbigt att ta sig hem och så kan man inte lyssna på podcast samtidigt och så kommer man hem svettig.
Så typ.

Edit: men kommer man väl ut brukar det va najs.
Och då tror du att byte från 3x8 till 1x10 är lösningen mot ovan argument? ?
En elcykel däremot löser ju iaf två till tre av ovan argument.
Vad vill hon själv?

Vad vill hon själv?

Ett smidigt rammonterat lås ska inte heller underskattas.

Men håller med. Vad vill hon och framförallt - om hon är nöjd - vad är problemet? Så länge hon inte tar bilen 2 km hade jag varit mer än nöjd :D

Vad vill hon själv?
Jag tänkte att man i samband med ett byte till (ännu) lägre utväxling lika gärna kan förenkla drivlinan om man ändå skall byta, om det nu finns någon billig 1x med typ mtb-utväxling.

Jag tänkte att man i samband med ett byte till (ännu) lägre utväxling lika gärna kan förenkla drivlinan om man ändå skall byta, om det nu finns någon billig 1x med typ mtb-utväxling.
Om priset är väsentligt, så är ett byte till ett 3-delat vevparti med minsta klingan på 24 tänder ett alternativ. Nu verkar det sitta ett vevparti med 28 tänder på minsta klingan. Det går troligen att öka storleken på kassetten också, då får man en rejält lågt växlad cykel. Sen tror jag inte att det finns billiga 1x lösningar, i varje fall blir det klart dyrare än att behålla 3x8 systemet.

Jag skulle tro vi är en del som har havit stora klingan 3 fram i och någon av de 3 stora bak stannat och peta bakåt pedaler vad nu kjedjan drev låst bak jag analyserar är normalt bör undvikas kombination eller gör inte bakåt tramp de andra Lill och mellan fungerar alla bak göra så började med mellan 2 fram tills fick kläm på framväxlar och kombination den räcker till alla 7 eller 8 bakväxel tills man får kläm på handhavande.

Jag ser att cyklar i slutet av 80 talet fick med 3 drev fram nu mera 1 eller 2 med flera bak drev de med 3 är ju om man stannar tar i gång petar bakåt och teräg cyklar över tuva hinder pedal räta ut bakåt trampa då bör man inte ha kombination trean fram och någon av de 3-4 bak men framåt funkar utan vidare men inte roligt gör det utan förstå vad nu fast kjedjan bak tänka vilket sjustera Rakel eller kasta diskus med cykeln lite onödigt när en enkel analys växel om lingerar ger funktioner svar på saken går kanske pruta i affären.?

Tillbaka
Topp