3x9 växlar när jag har 3x7?

Kan jag använda växlar och reglage för 9-delad kassett när jag har en 7-delad?
Är ny på mtb.

Vet ni något bra guide på youtube för att ställa in växlar och kedjelängd när inget är justerat?

Senast ändrad:
Det kommer tyvärr inte att fungera med ett växelreglage och växel för 9 växlar om kassetten har 7 drev.
Då kassetten med 7 drev har 5.0 mm mellan dreven medan en med 9 har 4.34 mm mellan dreven, så kommer det att bli omöjligt att få till justeringen förutom på en växel. Växeln flyttar olika mycket i sidled beroende på vilket antal växlar den är gjord för. En växel kommer att fungera, de andra kommer att börja "rassla".

Edit:

Gå in på Sheldon Brown och skrolla ner till

Cassette /Freewheel Spacing​

Senast ändrad:
Om jag minns rätt så kommer du att kunna använda växlarna, men inte reglagen. Som jag minns det har alla Shimanoväxlar upp till MTB 9 delat och "gamla" LVG 10 delat samma utväxling. Det är bara reglagen som skiljer.

Om du har äldre hjul med med frihjulsbody som bara klarar 7 delad kassett så kan du enligt Sheldon använda 8 drev och 7 mellanlägg från en 9 delad kassett på din 7 delade body och tillsammans med 9 delat reglage få 3x8 växlar.

Har du nyare hjul med body som klarar 9 delad kassett kan du ju naturligtvis byta även kassetten till en 9 delad och få 3x9.

Tillbaka
Topp