4-7 dagars cykelsemester?

Pearl

Medlem
Söker tips på lämplig rutt och allmänna tips för cykelsemester. Funderar på att dra med mig min far på en liten cykeltur. Oklart hur länge, men tänker mig någonstans weekend - vecka.

Avsikten är att packa riktigt lätt (lätt ryggsäck eller ramväska) och cykla 10-20mil om dagen på landsvägshoj, boende ska vara förbokade och tanken är väl att det ska vara allmänt trivsamt =)

Tacksam för tips på både turer inrikes, men överväger även möjligheten att ta flyget söderut för att cykla runt i alperna eller liknande.

Väldigt mycket spånande just nu och är helt i planeringsfasen.

Någon som har gjort någon liknande tur och kan tipsa om bra resmål med fin natur och bra vägar? Även praktiska tips vad gäller packning, färdkost o.s.v. är av intresse.

Om du kör med ryggsäck, se till att verkligen hålla det lätt, i synnerhet om du tänker dig cykling i bergiga trakter. Det som känns bra i 2-3 timmar kan börja bli lite jobbigt om man kör flera dagar i rad och ganska många timmar per dag. Försök att ha det som är lätt men tar plats i ryggsäcken och det som är mindre men har högre densitet i sadelväska/ryggfickor/...

Har själv cyklat kortare turer med ryggsäck. En variant för att hålla nere behovet av packning är att ha en bas och återvända till den den efter några dagar för att kunna t.ex. plocka lite nya kläder, fixa lite med cykeln, etc.

Österlen/Bornholm. Mycket vandrarhem/hotell. Mycket restauranger.. Mycket småvägar... Mycket hav... Ofta mycket sol..

Ofta väldigt vacker cykling... Lycka till...

Bra tips =)

Är det bättre att köra med ramväskor och dyl. istället för ryggsäck? Tänker att det kan bli onödigt varmt och svettigt med ryggsäck.

Ramväska eller större sadelväska tycker jag är smidigare och behagligare på längre rundor. Har ryggsäck på pendling och tycker det inte är något större problem.

Men när en cyklar lite längre tycker jag det är skönt att slippa värmen från ryggsäcken, extra belastning på axlar och "frihetskänsla" utan ryggsäck. Jag kan lätt känna en klaustrofobisk känsla när det blir varmt och tight.

Funkar förmodligen med vilket som, vad som gör turen mer trivsam är en annan.

Om du satsar på väskor fästa på ramen, kolla att du inte slår i dem med någon kroppsdel när du cyklar. Att ligga och nöta mot något i många timmar kan vara mindre trevligt. Jag går t.ex. väldigt tajt inpå ramen med knäna vilket gjorde att jag skavde upp insidan av ett par cykelbyxor när jag testade att köra med en sån där väska som man fäster ovanpå överröret framme vid styrröret.

Angående ryggsäck tycker jag att den stora nackdelen är den extra belastningen på axelpartiet. Värme och bristande frihetskänsla har jag inga större problem med. Blir det riktigt brant kan det dock kännas en aning osmidigt, men ser man bara till att ha den fastspänd med remmar så att den inte "skumpar runt" på ryggen är det inget stort problem.

Det förefaller dock vara väldigt individuellt vad man föredrar, så (återigen), pröva den lösning du tänker dig ordentligt innan du ger dig iväg.

en fördel med (lågt sittande) ryggsäck är mindre luftmotstånd vid uppesittande ställning. det är så pass effektivt att det är förbjudet vid tävling.

många pendlare har säcken högt upp och som lök på laxen rätt framåtlutad ställning. ryggsäcken blir ett vindfång...

ryggsäck hjälper till att hålla varmt, det kan vara bra eller dåligt alltefter temperatur,

Hur mycket packutrymme tror ni man bör ha? Jättesvår fråga såklart, men tänker att man bör klara sig med relativt lite packning om upplägget är just att cykla från boende till boende.

Hittade en bild på packväskor, någon som vet märke på dessa? Tänker mig att sadelstolpsväskan ser rätt rymlig ut, även bra lösning totalt sett, förutsatt att man inte tar i ramväskan när man cyklar.

tripster-at-y-bags.jpg

Jag hade liknande uppsättning väskor i somras, bortsett från styrväskan. Klarade mig galant i fem dagar. Att ha all den packningen på ryggen tror jag förstör mycket av nöjet med cyklingen.

Vet inte märket på just dessa väskor, det finns en del att välja på. Apidura är väskor som uppskattas av många, inkl mig själv (jag har dock bara sadelväska från dem).

Så här körde jag
DSC_1506.JPG

Senast ändrad:
Ska man ha så där mkt packning är ryggsäck inget alternativ. Den här mannen http://www.cycloclimbing.com/ kör med ryggsäck på 3-4 veckor långa turer med många och en hel del branta backar, men då är det lätt packning som gäller. Hans packlista finns på http://www.cycloclimbing.com/Packlista2015.pdf

Personligen har jag kört turer på upp till tre dagar med ryggsäck i skapligt kuperad terräng och det har funkat bra trots att jag haft lite mer packning än mannen ovan. Det gäller dock att man kan hålla ner mängden packning så att det inte drar iväg, ffa viktsmässigt.

En sak jag märkte på ett äventyr i Norge förra året, 4-5 dagar. Körde CX med en 50-liters ryggsäck. Den var fullpackad första dagen. Då gick det inte att ligga på styret och titta upp så man såg vägen. För hjälmen slog i väskan :) en sak att tänka på :)

Cyklade Dombås-Oppdal-Eidsvåg-Eikesdalen-Åndalsnes-Bjorli-Dombås förrförra sommaren. En toppentur med massa fjordar och fjäll (men utan tunnlar, (gamla landsvägarna sparade längs med fjorden istället)). Ca 50 mil på vägar med hyfsat lugn trafik och bra till okej asfalt.

Tillbaka
Topp