4 punkteringar på ett lopp!!

Martin W

Medlem
Jag vilja samla på mig så många tips som möjligt för att unvika den typen av punkteringar som jag fick i söndags på MTBMarathon-tävlingen i Hilleröd i Danmark. Jag hade hört innan att banan skulle kräva mycket punkteringar, och vi hade precis börjat cykla när man fick se dom första i täten stanna och laga punka.

Det finns tydligen vassa flintastenar på grusvägarna runt Hilleröd som förstör slangarna. Jag körde på Schwalbe Skinny Jimmy som jag pumpade ganska hårt från början. Jag punkade både framdöck och bakdäck lika mycket och vid 3 av 4 punkor så var det stora hål. 2 stycken kan möjligen ha varit genomslag, men dom andra 2 var det definitivt inte. En kompis som också körde råkade även han ut för 4 punkteringar, dock alla på bakhjulet.

Jag har inte haft en punktering på de två senaste säsongerna, så detta kändes helt overkligt och även om jag hänger på mig 4 patroner och 4 slangar till nästa år för att inte tappa mer tid än nödvändigt, så vill jag göra vad jag kan till framtida tävlingar i trakten kring Hilleröd.

Vad finns det för tips och knep för att minimera denna typ av punkteringar och ändå ha hyfsat lätta hjul för ett 100 km lopp? Vilka XC-däck är både hyfsat snabba och punkteringssäkra?

Litet är det väl en avvägning också hur lång tid det tar att fixa 4 punkor och hur mycket man förlorar i tid på ett par tyngre slangar. Jag tror att man kör marginellt långsammare med hållbarare slangar, men jag har aldrig mätt heller å andra sidan.

bigmollo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var tävlingen annars? Jag var lite sugen på
> den. Är det kul bana?
> /Johan
Välorganiserat och en bana som till ca hälften är på små grusvägar och resten på stigar samt en del teknik, dvs en ganska typisk XC-bana. Den var ganska torr och fin, men några sa att den var ännu torrare och snabbare i fjol. Lagom mycket folk (ca 600 startande i långa klassen) och en bra stämning i spåret.

Förutom alla mina punkteringar som förstörde min dag (hade bara två patroner och slangar med mig), så tycker jag att det var mycket lyckat arrangemang, och jag ska definitivt köra även nästa år.

Contis däck brukar finnas i en ProTection-variant som ska vara mer punkteringssäker.

Annars är det väl DH-slangar som gäller.

Folk som cyklar i kaktusområden borde ha svar?

jag punkterade 3 ggr på tävlingen. racing ralph ust. men hjalmar som körde fast fred slapp punkteringar.....

men vad som behövs då. ett däck med tjockare slitbana och lite stan's-smet i borde fungera. med tanke på banans kupering så spelar det inte så stor roll om hjulen väger lite eller mycket. speciellt om man inte kör för seger.

Funkar Stan´s vätska något vidare på vanliga däck och för den typen av stora hål som det rörde sig om?

Någon som provat Panaracer´s Flat-away? 42 gr per däck är lite om det funkar, att jämföra med >150 gr extra för en DH-slang jämfört med normalslang.

Körde du slanglöst Micke och hur fixade du då punkorna?

som jag skrev körde jag slanglöst. först drog jag i skummet som blev en klump vid ventilen och därmed fungerade det inte. så i med vanlig slang.

jag har inte provat stans själv men jag ska utvärdera det under vintern. stans är gjort för vanliga däck.

Jag körde också MTB-marathon i söndags.
En mycket rolig och välorganiserad tävling.
Jag själv lyckades klara mig från punktering fram till det var 5km kvar av loppet.
En liten "pyspunka" där trycket i bakdäcket sakta försvann.
När det var 3km kvar fick jag stanna och pumpa så att jag tog mig i mål.
Jag körde med mina Conti Twister Protection UST med 3,8bar vilka jag starkt kan rekomendera när det gäller långlopp. Dom greppar bra där det är mjukt och rullar lätt när det är hårt.

Mitt mål var att ta mig runt banan. Efter drygt halva loppet gick det väldigt tungt men då kom
Christer ? från Uddevalla CK ikapp och fick mig att hänga på honom. Ända fram till min punktering låg vi och växeldrog så jag klarade nästan en snittfart på 20km/h. 5,18 blev sluttiden vilket jag är jättenöjd med.

Jag kommer att köra denna tävling nästa år också.

//Josef Den enda som körde för WWW.HAPPYMTB.ORG

Ville Skrev:
> HAHA; tror inte man kan säga det bättre än =David.
> kort och men säger ändå VÄLDIGT mycket:)
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN
Med facit i hand hade jag ju inte valt dom däcken, men efter att ha haft 0 punkor de senaste två säsongerna, varav 90% av tiden på Skinny Jimmy, så kunde jag inte drömma om att det skulle vara sååå illa som det var.

Sen så är jag intresserad av en lite mer sofistikerad analys om punkteringssäkerhet än att bara kolla på vikten på däcket. Har man för avsikt att placera sig relativt långt fram så hänger man inte på 4-500 gr roterande massa hur som helst, utan det är smarta XC-lösningar jag är ute efter: Lätta däck med bra punkteringsskydd, liners eller annat i däcket som skyddar, bra slangar och andra tips om t ex lufttryck (är det bara punkteringsfördelar med högt lufttryck?).

Lätta däck med liners och Stans inuti. Eller grövre däck och lite grövre slang. Vet inte vad som väger mest faktiskt.

Frågan är hur mycket tid du förlorar på att ha lite mer roterande massa jämfört med att laga en punktering.

Ett tips är ju också att träna på att laga punka. Kan du tjäna 15 sekunder per punkalagning så blir det en hel del i slutänden.

Fast personligen så skulle jag satsa på att inte få punktering alls. Vad körde hemmaåkarna på? Dom som är vana att köra på den banan borde ju vara sjukt trötta på att få punktering och dom har säkert några tips.

På en sådan bana som du beskriver är det väldigt mycket slump som avgör också. Kör man över vassa stenar eller inte? Kommer dom vassa stenarna skada däcket eller inte?

Martin W Skrev:
> Ville Skrev:
> -----
> > HAHA; tror inte man kan säga det bättre än
> =David.
> > kort och men säger ändå VÄLDIGT mycket:)
> >
> >
>
> >
> ----------------------------------------------
> > EN cykel väger mindre än två, Därför har jag
> bara
> > EN
> Med facit i hand hade jag ju inte valt dom däcken,
> men efter att ha haft 0 punkor de senaste två
> säsongerna, varav 90% av tiden på Skinny Jimmy, så
> kunde jag inte drömma om att det skulle vara sååå
> illa som det var.
>
> Sen så är jag intresserad av en lite mer
> sofistikerad analys om punkteringssäkerhet än att
> bara kolla på vikten på däcket. Har man för avsikt
> att placera sig relativt långt fram så hänger man
> inte på 4-500 gr roterande massa hur som helst,
> utan det är smarta XC-lösningar jag är ute efter:
> Lätta däck med bra punkteringsskydd, liners eller
> annat i däcket som skyddar, bra slangar och andra
> tips om t ex lufttryck (är det bara
> punkteringsfördelar med högt lufttryck?).
>
>
>

vist kan man kolla på vikten på däcken, men som micke skriver har det oxå en del del att göra med hur banan ser ut. kan bara nämna Kim Eriksson, 3 i svenska långloppscupen, kör Python Arligth med stans. vikt, skulle gissa på att de med geggan i hamnar på runt 500-550 gram st. så nog kan man placera sig bra fast man har tyngre däck, men det är ju klart, lättare gör det lättare :D

Verkar som om snabba XC-däck + Stan's + ev liners är det som gäller. Liners + Stan's borde tillsammans inte väga mer än drygt 100 gr/däck, och då borde man rimligen ha ett bra skydd mot punkor, förutsatt att man pumpar däcken tillräckligt hårt, men samtidigt ett däck som inte väger mer än 550 gram.

Om man kör både liners och Stan's, börjar man då med att klistra i linern och smetar sedan på geggan/vätskan?

tunga däck är bara ett problem vid accelerationer och backar. båda delarna saknas i princip i nämnda lopp. skulle jag få en garanti att slippa punkor hade jag kört med 1000g däck. nu var det mest så att jag körde med de däcken som satt på, av bekvämlighetsskäl.

jag har fått för mig att lågt tryck skyddar mot punkteringar undantaget genomslag.

Härligt kört Spårvägskamrater, 16 plats till Hjalle! Finns foton på dig såg jag, kul.

Se mer på <http://www.mtbmarathon.dk/>

/Franz Förkyldberg

Tillbaka
Topp