4 x 4 min intervaller

4 x 4 min intervaller
Riskaka - Jag känner ungefär så som du beskriver när jag kör 4min intervaller - Pulsen är där den ska men allt känns som "under kontroll". Jag brukar helt enkelt köra några fler intervaller - Standardpassen är 6x4 eller 8x3min. Vid 4min intervallerna brukar jag köra 2min vila och vid 3min så varierar det lite. Hur lång vila kör du mellan intervallerna?

4 x 4 min intervaller
Jag skulle precis som fredrikw säger inte lägga så mycket vikt kring pulsen. Dagens pass stannade på 96% av max men det är lågt för mig och det händer att jag är ända uppe på 98%. Pulsen är ju lite lynnig.

Personligen kör jag mina 4:or så pass hårt att en 5:e inte kommer på frågan. Det är nog närmre att den 4:e inte orkas fullt ut än att jag skulle palla en till. Kanske är lättare med effektmätare när man vet mer vilken nivå man klarar av att hålla.

Ska man focusera på VO2 säger väll vetenskapen att du ska köra dem hårt för att uppnå just högt VO2. Men man kan ju ändra syftet med passet en del om man kör fler på lägre intensitet. Så varför inte variera sig?

4 x 4 min intervaller
Håller med, någonstans mellan första och andra minuten i sista fyran är man beredd att ge upp om inte pannbenet var så tjockt. Att det känns så lätt att man överväger en till fyra finns inte med på kartan... :-) T

4 x 4 min intervaller
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen kör jag mina 4:or så pass hårt att
> en 5:e inte kommer på frågan. Det är nog
> närmre att den 4:e inte orkas fullt ut än att
> jag skulle palla en till.

Ungefär det jag siktar på också. Eller det är så det brukar bli, ska jag säga.

4 x 4 min intervaller
Little Stereo skrev:
> Håller med, någonstans mellan första och andra
> minuten i sista fyran är man beredd att ge upp

Helt ärligt, jag överväger nog att ge upp tidigare än så. redan på 2:a intervallen börjar det göra riktigt ont tycker jag. tur man har vilan därimellan så man hinner glömma lite:-)

4 x 4 min intervaller
Kör mina 4x4 på trainern hemma utan wattmätare, har ordentliga problem med att få upp pulsen utan att spränga benen, kör så hårt att benen tar fullständigt slut men pulsen går knappt över tröskeln?

Har kört en del på inomhusbana i Gbg under vintern också och har då inga problem med att pressa upp pulsen närmare max så överträning tror jag inte riktigt det beror på heller utan det gäller just på trainern. Pulskurvorna visar att pulsen är något högre på 4:e intervallen så jag kanske bara behöver köra 2-3 sets av 4x4?
Nån som upplevt samma sak eller är mina ben helt enkelt för klena gentemot hjärtat?

4 x 4 min intervaller
Jaylo skrev:
> Kör mina 4x4 på trainern hemma utan wattmätare,
> har ordentliga problem med att få upp pulsen utan
> att spränga benen, kör så hårt att benen tar
> fullständigt slut men pulsen går knappt över
> tröskeln?
>
> Har kört en del på inomhusbana i Gbg under
> vintern också och har då inga problem med att
> pressa upp pulsen närmare max så överträning
> tror jag inte riktigt det beror på heller utan
> det gäller just på trainern. Pulskurvorna visar
> att pulsen är något högre på 4:e intervallen
> så jag kanske bara behöver köra 2-3 sets av
> 4x4?
> Nån som upplevt samma sak eller är mina ben helt
> enkelt för klena gentemot hjärtat?

Kör du samma kadens på trainern som på banan?

4 x 4 min intervaller
riskaka skrev:
> Gör jag fel om upplevd ansträngning vid ett 4x4 pass inte är så värst hög?

Sannolikt ja. Du bör uppleva det så som rätt jobbigt med den typen av träning, tycker jag.

> Missförstå mig inte här, pulsen låg på ~94-95% av max (170-172 / 180max) under dom 3
> sista minuterna av varje intervall, andningen var märkbart tung men inte utom kontroll. Men, > alla intervaller genomfördes utan problem eller ångest. Kunde utan svårighet ha kört en eller
> två intervaller till, alternativt en minut till på varje intervall.

Du kanske släpper ner pulsen allt för mycket under återhämtningsdelen. Korta vilan eller kör hårdare under återhämtnings delen. Det bör hjälpa till lite med kännsla om hur jobbigt det är.

> Jag förstår att 90-95% spannet som brukar nämnas är väldigt individuellt och bör
> anpassas så klart. Men min fråga blir då om det är värt att pressa sig upp och genom ångest
> tröskeln (nytt begrepp?) för att nå kanske 96-98% av max puls?

Det borde vara värt ett försök i alla fall. Kan ju inte bli sämmre, eller?

> Självklart, kör jag hårdare blir det bättre träning. Men, den nuvarande upplevda
> ansträngningen är sådan att 4x4 är ett pass jag gärna kör ofta. Är det värt att gå
> utanför protokollets ramar? Och om ja, är det i såna fall högre puls eller längre/fler
> intervaller som ger bäst effekt?

Bäst effekt torde du få med fler och tyngre 4:or. Det tror i alla fall jag.
Men hur fan kan man ligga i "Komfortzon" och köra 4:or i 95% av max. Mmmm det är olika det där tydligen. Min "Komfortzon" ligger i allafall 20% ner. Men då är det inte 4 minuter jag kör, nej det är >4 timmar. Ja *1 då;7)

4 x 4 min intervaller
Lingon skrev:
> Kör ni 4*4 nu med 2,5 månader kvar till
> säsong??? Tssss..

Är det fel?

4 x 4 min intervaller
Strega skrev:
>
> Funkar.
>

För dig? För alla? Bättre än nåt annat? Bättre än allt annat?

4 x 4 min intervaller
Min utgångspunkt är att de flesta människor besitter en (viss) förmåga att tolka och analysera vad som är lämpligt ur träningssynpunkt från sina egna förutsättningar. Alltså gör man tillämpningarna individuellt. Det var menat som ett tips och inspiration. Take it or leave it. Jo, det funkar för mig. Om det gör det för andra? Non lo so!

4 x 4 min intervaller
moody skrev:
> Alla ska göra likadant!
> Inte rättvist annars.
> /E

Nä inte göra likadant. Alla ska träna optimalt och med samma resultat.
Annars är det inte rättvist, tycker jag. Då kommer ju ingen efter och det tycker jag verkar rättvist ;7)

4 x 4 min intervaller
F_n vilken effekt Lingons kommentar hade på mig, körde 4*4 i onsdags, kalla luften som strömmade in i min verkstad kylde ner halsen som därefter varit lite sårig så jag måste stå över träning nu i några dagar och har haft panikångest över detta fram till jag läste Lingons kommentar! Tack!

4 x 4 min intervaller
Riskaka - Jag känner ungefär så som du beskriver när jag kör 4min intervaller - Pulsen är där den ska men allt känns som "under kontroll". Jag brukar helt enkelt köra några fler intervaller - Standardpassen är 6x4 eller 8x3min. Vid 4min intervallerna brukar jag köra 2min vila och vid 3min så varierar det lite. Hur lång vila kör du mellan intervallerna?
Gammal tråd. Men som jag förstår det här:
Så handlar längden och antal om att inte vara bränd för att kunna köra ett nytt 4x4 ofta.
Därför, även om du kan göra varianter och ligga längre på 90-95% så är 4x4 lämpligt för att det blir lite samma effekt som med ”sweetspot” att man kan träna ofta.

Eller hur är rönen nu?

Tillbaka
Topp