riskaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör jag fel om upplevd ansträngning vid ett 4x4 pass inte är så värst hög?
Sannolikt ja. Du bör uppleva det så som rätt jobbigt med den typen av träning, tycker jag.
> Missförstå mig inte här, pulsen låg på ~94-95% av max (170-172 / 180max) under dom 3
> sista minuterna av varje intervall, andningen var märkbart tung men inte utom kontroll. Men, > alla intervaller genomfördes utan problem eller ångest. Kunde utan svårighet ha kört en eller
> två intervaller till, alternativt en minut till på varje intervall.
Du kanske släpper ner pulsen allt för mycket under återhämtningsdelen. Korta vilan eller kör hårdare under återhämtnings delen. Det bör hjälpa till lite med kännsla om hur jobbigt det är.
> Jag förstår att 90-95% spannet som brukar nämnas är väldigt individuellt och bör
> anpassas så klart. Men min fråga blir då om det är värt att pressa sig upp och genom ångest
> tröskeln (nytt begrepp?) för att nå kanske 96-98% av max puls?
Det borde vara värt ett försök i alla fall. Kan ju inte bli sämmre, eller?
> Självklart, kör jag hårdare blir det bättre träning. Men, den nuvarande upplevda
> ansträngningen är sådan att 4x4 är ett pass jag gärna kör ofta. Är det värt att gå
> utanför protokollets ramar? Och om ja, är det i såna fall högre puls eller längre/fler
> intervaller som ger bäst effekt?
Bäst effekt torde du få med fler och tyngre 4:or. Det tror i alla fall jag.
Men hur fan kan man ligga i "Komfortzon" och köra 4:or i 95% av max. Mmmm det är olika det där tydligen. Min "Komfortzon" ligger i allafall 20% ner. Men då är det inte 4 minuter jag kör, nej det är >4 timmar. Ja *1 då;7)