4000:- miljöfordonsbidrag till elcyklar!,

johan44

Aktiv medlem
i Paris... har det varit uppe förut?, har missat det i sånt fall. Vilken dröm om det hände i Stockholm, liite svårt att se det hända med dagens majoritet.

http://www.bike-eu.com/news/3646/paris-grants-euro-400-subsidy-on-e-bike.html

http://www.stockholm.se/Global/Fris... och rapporter/FAKTABLAD elcyklar-slutlig.pdf

Lite lustigt att cykeln måste förses med motor för att bli ett fordon och tas på allvar. Har en bekant på STEM (energimyndgheten) som bekräftat just detta och det finns en utlysning just nu från STEM som skulle passa på elcyklar om nån, tex Stockholm, vill utforma ett stödprogram.

/Johan

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------

> Lite lustigt att cykeln måste förses med motor
> för att bli ett fordon och tas på allvar.

Verkligen.

ser en framtida marknad för löjligt små motorer/attrapper för att uppfylla kraven:)
Hade verkligen inte velat ha motor, eller iaf inte vikten eller det begränsade urvalet på komponenter

Från faktabladet: "Med en elcykel kan man cykla längre med mindre ansträngning." Bra att veta för alla PBP:are!

GoranS skrev:
> Från faktabladet: "Med en elcykel kan man cykla
> längre med mindre ansträngning." Bra att veta
> för alla PBP:are!

Vill de verkligen cykla längre? Trodde PBP var långt nog för de flesta.

Det känns ju som att elcyklar i framtiden kan få juridiska fördelar framför normala cyklar, då ska jag fästa den minsta elmotorn man kan köpa så man kan fälla ned den mot bakdäcket, typ som en dynamo :-)

Jag tyckte det stod "miljöförstöringsbidrag" i rubriken. Så kan det gå när man läser vad det egentligen betyder och inte vad det står.

Marknaden för att montera små 5-volt elmotorer med gummiband på kolfiberräsers måste vara enorm i Paris.

red: äsch, för långsam...

Senast ändrad:
Hehe, ja precis. Sjukt att det ska vara mer miljökorrekt med motor än utan. Kan inte föreställa mig hur man skulle kunna åka dit i kontroll. I synnerhet i Frankrike...

tycker denna bit är intresantas
"Maxhastigheten enligt Svensk lagstiftning för elcykelns motor är 25 km/h, används endast pedaler,
utan motor gäller fri hastighet."
vilket jag tolkar att det som att cyklar som drivs med pedaler enligt svensk lagstiftning inte behöver följa för vägen gällande hastighetsbegränsning

Nicander skrev:
> tycker denna bit är intresantas
> "Maxhastigheten enligt Svensk lagstiftning för
> elcykelns motor är 25 km/h, används endast
> pedaler,
> utan motor gäller fri hastighet."
> vilket jag tolkar att det som att cyklar som drivs
> med pedaler enligt svensk lagstiftning inte
> behöver följa för vägen gällande
> hastighetsbegränsning

Sådan där juristhumor premieras. Det gillar vi!

Vore det inte lämpligare att lämna bidrag till folk som köper kvalitetscyklar med lång livslängd och produktion så nära försäljningsstället som möjligt?
I stället för att ge folk ett incitament att byta sina befintliga, mer eller mindre miljövänliga, ordinära cyklar mot asienproducerade diton med påhängsmotorer och batterier innehållande allt annat än miljövänliga framtida avfallsprodukter. Transporten av råvaror till dessa batterier och dito av färdiga cyklar orkar jag inte ens börja gnälla över.

Jag har bara lite svårt att se hur man ska styra folk till att substituera sitt bilkörande med elcyklar. Det känns snarare som att man kommer att påverka människor till att välja ett för miljön sämre alternativ till vanliga cyklar utan att för den sakens skull lyckas förmå dem att låta bli att köpa nya bilar.

HAHA! så fick man agera surp**t idag med=D

Tjarrls-Christian skrev:
> Vore det inte lämpligare att lämna bidrag till
> folk som köper kvalitetscyklar med lång
> livslängd och produktion så nära
> försäljningsstället som möjligt?
> I stället för att ge folk ett incitament att
> byta sina befintliga, mer eller mindre
> miljövänliga, ordinära cyklar mot
> asienproducerade diton med påhängsmotorer och
> batterier innehållande allt annat än
> miljövänliga framtida avfallsprodukter.
> Transporten av råvaror till dessa batterier och
> dito av färdiga cyklar orkar jag inte ens börja
> gnälla över.
>
> Jag har bara lite svårt att se hur man ska styra
> folk till att substituera sitt bilkörande med
> elcyklar. Det känns snarare som att man kommer
> att påverka människor till att välja ett för
> miljön sämre alternativ till vanliga cyklar utan
> att för den sakens skull lyckas förmå dem att
> låta bli att köpa nya bilar.
>
> HAHA! så fick man agera surp**t idag med=D

Det kan kanske vara så att man tänker sig en tvåstegsraket; att de som väljer bilen fortfarande är bekväma satar och inte riktigt kan tänka sig att släppa på bekvämlighet till förmån för miljön men om de får en teknisk manick att leka med så kanske övergången går smidigare (jag tänker främst på min mors make som blir barnsligt förtjust i allt med motorer. Det är han och min treåriga systerson... barn som barn). När man sedan lyckats övertyga den ofrälste om det trevliga med cykling så kanske ett okänt cykelintresse väcks så att nästa cykel som införskaffas blir en smidig hybrid och därigenom görs den största miljövinsten.

De personer som redan har bra cyklar kanske man får anse som redan inbitna cyklister och de är kanske inte målgrupp för en sådan här satsning. Det är vad som slog mig i alla fall. Sen att det inte är speciellt bra lösning med cyklar som bestyckas med batterier med läskiga tungmetaller i är ju visserligen en baksida, men förhoppningsvis lär man sig att använda bättre material vad det lider. Man kan ju hoppas i alla fall.

Det är inte bara läskiga tungmetaller.

Batterierna skall ju laddas med energi med, den energin framställs av läskiga kolkraftverk i tyskland eller med läskigt radioaktivt avfall som restprodukt.

Klart vi skall ära folk att alla motoriserade persontransporter under fem km är fel, frågan är bara hur...

floors skrev:

>
> Det kan kanske vara så att man tänker sig en
> tvåstegsraket; att de som väljer bilen
> fortfarande är bekväma satar och inte riktigt
> kan tänka sig att släppa på bekvämlighet till
> förmån för miljön men om de får en teknisk
> manick att leka med så kanske övergången går
> smidigare (jag tänker främst på min mors make
> som blir barnsligt förtjust i allt med motorer.
> Det är han och min treåriga systerson... barn
> som barn). När man sedan lyckats övertyga den
> ofrälste om det trevliga med cykling så kanske
> ett okänt cykelintresse väcks så att nästa
> cykel som införskaffas blir en smidig hybrid och
> därigenom görs den största miljövinsten.
>
> De personer som redan har bra cyklar kanske man
> får anse som redan inbitna cyklister och de är
> kanske inte målgrupp för en sådan här
> satsning. Det är vad som slog mig i alla fall.
> Sen att det inte är speciellt bra lösning med
> cyklar som bestyckas med batterier med läskiga
> tungmetaller i är ju visserligen en baksida, men
> förhoppningsvis lär man sig att använda bättre
> material vad det lider. Man kan ju hoppas i alla
> fall.

Du har faktiskt en bra poäng där och jag antar att man sällan kommer någon vart genom att vara pessimist. Så fick man till och med lite nya perspektiv på i alla fall en idé idag.. Det här med ledighet är nog inte så bra för mig haha.

Jag tycker det är en jättebra ide. Om folk kör elcykel istället för bil är det jättebra. Om tillräckligt många börjar cykla, med eller utan hjälpmotor, blir det kanske till och med prioriterat med gulrött Ik i huvudstaden.

Jag har aldrig känt mig hotad av en elcykel, det är ju bara extra kul att cykla om dom uppför skanstullsbron.

Jämfört med att köra åka bil så är ju en elcykel ett mycket bra alternativ. Jämfört med att trampa själv är det ett något sämre alternativ. Sedan är det ju också så att muskelkraft också kräver energi som kan tas från ett stort antal källor. Min poäng är den att det är bra om folk transporterar sig med hjäp av så energieffektiva fordon som möjligt.

Åven om jag tycker elcyklar är löjliga och toknjuter av att köra om dom...så tror jag ändå på idén som sådan.
Att kunna byta ut en hel del av ensambilisterna istället till slöcyklar skulle göra skillnad.
Kanske kan dom så småningom inse att det finns en äldre variant av cykel som drivs av sig själv och ger den så viktiga vardagsmotionen utan att ta extra tid i anspråk...

Men - cykelbanorna måste bli otroligt mycket bättre!

För alla som kör bil har bara några få kilometer till jobbet och skulle inte behöva åka dagen innan eller i svinottan för att komma fram i tid med en elcykel, så det så!

Jag tycker elcyklar är töntiga. Luktar inte ens gott när när man ligger bredvid dom.

Tille skrev:
> Det är inte ett dugg lustigt.

+1. Det är som om man skulle använda drivmedelstyp som definition på miljöbil istället för faktiskt utsläpp...för det skulle väl ingen göra?

cyklariskogen skrev:
> Det är som om man skulle använda
> drivmedelstyp som definition på miljöbil
> istället för faktiskt utsläpp...för det skulle
> väl ingen göra?

Ja, vi vill ju ge bidrag till att köpa bilar. Inte till miljön.

Senast ändrad:
ev. randonörd skrev:
> Utan motor på cykeln borde man få bidrag till
> mat och pilsner.

Trampbil borde funka enligt Skatteverkets definition. Lite beroende på vad du äter.

"Med miljöbil avses bil som är utrustad med teknik för drift helt eller delvis med miljövänligare drivmedel än bensin och diesel, eller med el."

En elcykel på 35kg avfall + blybatterier kanske delvis tillverkade av barn i en källare i valfritt land i asien, låter som en bra miljöidé att stötta ;)

Om man ska hårddra det...

Tillbaka
Topp