...

...
Jag blev påkörd av en bil för snart en månad sen, kom på cykelbana längs en större förortsgata. Cykelbanan går här på vänster sida av vägen. Ut från en parkering på min vänstersida kommer en svart Rover, med reg nummer SUK 151, han rullar fram och saktar ner, spanar åt sin vänster medans jag kör förbi honom på min cykelbana. Då kör han ut och sveper med mig ett par decimeter, på något sätt åker jag inte omkull utan vrids runt åt vänster. Han sticker så fort han kan ifrån platsen och jag jagar efter, hinner se hans reg plåt och jag roppar nummret till en närstående som direkt ringer 112 och lyser honom för smitning. Jag jagar efter honom och han gör en livsfarlig omkörning med mötande SUV'ar, hamnar bakom en buss på väg in i en rondell, så han kör in på utfarten till en bensinmack och försvinner bort.

Åker tillbaka till vittnet och snackar om vad som hände, polisanmäler det hela när jag kommer hem. Det visar sig vara en tjänstebil från fackförbundet SKTF. Skitbra med en Rover Tourer 2002:a som tjänstebil i en solidarisk fackförening...

Fick idag hem ett papper från polisen, Inget brott kunde styrkas och förundersökningen läggs ner. Stor förvåning eller hur?

...
Anmäl! De vet vem som körde om du vet klockslag och gata du var på. Så får det inte gå till, det hade kunnat sluta illa om du hamnat under bussen istället. Hoppas det går bra, återkom gärna hur det gick

...
Min erfarenhet av sådana uppenbara brott är att förundersökningen läggs ner och brott kunde ej styrkas.

Min SAAB 9000 Turbo snoddes av en knarkare känd hos polisen, tagen på bar gärning, givetvis kunde brott ej styrkas...

...
Boe:

Du har ju reg. nr. Kolla upp vart han bor och åk dit och ägga sönder hans hus/fönster och bilen.
Hade jag gjort. Hjälper inte så mycket kanske men en liten hämnd är bättre än ingen alls.

...
Amphibian skrev:
-------------------------------------------------------
> Var ute och körde på vägarna idag. På
> hemvägen åker jag in på en smal väg i ett
> villaområde där det är en hög trottoarkant
> till gångvägen på höger sida. Jag hör att en
> buss kommer bakom mig och jag trampar lite fortare
> för att komma upp i fart, det är en 30-väg och
> backe uppför. Han envisas dock om att nosa mig i
> hälarna så jag drar undan mot sidan. Han sätter
> in gasen och kör förbi samtidigt som han prejar
> mig in i trottoarkanten så att jag vurpar. Jag
> stukade handleden lite lätt men kom undan
> lindrigt. Cykeln fick sig lite repor. Jag vart så
> paff över händelsen att jag inte hann se bussens
> nummer. Jag hoppas att någon annan såg det hela
> och anmäler honom/henne så att han/hon blir av
> med jobbet! Vad gör man rent formellt för en
> sådan här sak, kan man polisanmäla?

Jag åkte på precis samma sak för något år sedan med skillnaden att föraren av bussen stannade, klev ut och skällde ut mig efter noter för att jag cyklade på en väg där han skulle köra med sin buss. Med två vittnen och nummret på bussen tyckte jag att det var ett självklart fall men varken bussbolaget eller polisen orkade ens besvara mina anmälningar. Hoppas att du har bättre framgång än jag.

...
Kid1000 skrev:
> Min erfarenhet av sådana uppenbara brott är att
> förundersökningen läggs ner och brott kunde ej
> styrkas.

Kan så vara, men om hans arbetsledare/chef får tillräckligt med klagomål så kanske det "hjälper" honom bort från den där bussen ;)

...
Amphibian skrev:
> ...så jag drar undan mot sidan.

Det där var ett misstog imho. Precis som när man kör motorcykel ska man ta sin plats på vägen utan att skämmas, och inte ge giriga personer chansen att ställa till det för en. Ju mindre marginal man ger sig själv desto mindre får man av andra i gengäld.

:)

...
...regel nummer ett: cykla alltid som om du vore osynlig! Nummer två: bättre skrämma än bli skrämd! Nummer tre: ignorera ilskna/sura bilförare. Mvh/ stans snabbaste wanna-be

...
Boe skrev:
> Jag blev påkörd av en bil för snart en månad
> sen, kom på cykelbana längs en större
> förortsgata. Cykelbanan går här på vänster
> sida av vägen. Ut från en parkering på min
> vänstersida kommer en svart Rover, med reg nummer
> SUK 151, han rullar fram och saktar ner, spanar
> åt sin vänster medans jag kör förbi honom på
> min cykelbana. Då kör han ut och sveper med mig
> ett par decimeter, på något sätt åker jag inte
> omkull utan vrids runt åt vänster. Han sticker
> så fort han kan ifrån platsen och jag jagar
> efter, hinner se hans reg plåt och jag roppar
> nummret till en närstående som direkt ringer 112
> och lyser honom för smitning. Jag jagar efter
> honom och han gör en livsfarlig omkörning med
> mötande SUV'ar, hamnar bakom en buss på väg in
> i en rondell, så han kör in på utfarten till en
> bensinmack och försvinner bort.
>
> Åker tillbaka till vittnet och snackar om vad som
> hände, polisanmäler det hela när jag kommer
> hem. Det visar sig vara en tjänstebil från
> fackförbundet SKTF. Skitbra med en Rover Tourer
> 2002:a som tjänstebil i en solidarisk
> fackförening...
>
> Fick idag hem ett papper från polisen, Inget
> brott kunde styrkas och förundersökningen läggs
> ner. Stor förvåning eller hur?

Trist, du skulle påtalat att vederbörande pysslade med fildelning så kanske dom hade agerat. Iaf, bra att det inte blev ngra skador. En fundering och lite Off-Topic, vad är det som gör att bilmärket inte är lämpligt som tjänstebil i en fackförening? En Rover Tourer 2002:a som tjänstebil är inte dyrare än en Saab, Volvo t ex.. man ska inte alltid lura sig på det yttre ;).

...
saltgurkan skrev:
> En Rover Tourer 2002:a som
> tjänstebil är inte dyrare än en Saab, Volvo t
> ex.. man ska inte alltid lura sig på det yttre
> ;).

Rover är (var...) väl "sminkade" Honda-bilar? ;)

...
Ja först Honda och sen BMW, sen konkurs och nu nystart av ngt kinesiskt bolag.

Calle F skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Rover Tourer 2002:a som
> > tjänstebil är inte dyrare än en Saab, Volvo
> t
> > ex.. man ska inte alltid lura sig på det yttre
> > ;).
>
> Rover är (var...) väl "sminkade" Honda-bilar? ;)

...
Amphibian skrev:
> [Prejad av buss]

Nästan samma sak har hänt mig, med den skillnaden att högersidan
av av vägen (där jag körde) var avdelad av en heldagen linje och klart
utmärkt som cykelväg. Bussen körde upp bredvid mig, och prejade mig mot
trottoarkanten. Eftersom kanten var ganska hög och bussen väldigt nära vågade
jag inte hoppa, utan fick tvärnita. Jag klarade mig precis, men hade akut
dödsångest under några sekunder. Obehagligt.

Jag följde efter bussen in till bussgaraget, och följande dialog utspelade sig.

Jag: "Va håller du på med?"
Chaufför: (på bred Malmöitiska) "Vaddå?"

Jag: "Men vafan du höll på att ta livet av mig!!"
Chaufför: "Vaddå?"

etc etc etc

Jag ger upp konversationen, och fortsätter till jobbet.

Jag funderade på att polisanmäla det hela, men tyckte inte det var lönt
eftersom jag har polisanmält liknande händelser innan utan resultat.

Ganska irriterande att det ska vara fritt fram för förare av tunga fordon
att leka med andra liv helt utan påföljd.

...
Grabbar grabbar... Jag håller på att skriva en C-uppsats inom ämnet Rover och den engelska bilindustrins problem. Inriktning ekonomisk-geografisk. Den är förhoppningsvis klar lagom till oktober. (-: Kan publicera skiten om intresse finns.

...
Sam skrev:
> Grabbar grabbar... Jag håller på att skriva en
> C-uppsats inom ämnet Rover och den engelska
> bilindustrins problem. Inriktning
> ekonomisk-geografisk. Den är förhoppningsvis
> klar lagom till oktober. (-: Kan publicera skiten
> om intresse finns.

Låter intressant. Finns lite att hämta där, antar jag? :)

...
Sam skrev:
> Grabbar grabbar... Jag håller på att skriva en
> C-uppsats inom ämnet Rover och den engelska
> bilindustrins problem. Inriktning
> ekonomisk-geografisk. Den är förhoppningsvis
> klar lagom till oktober. (-: Kan publicera skiten
> om intresse finns.

Finns en del stoff på roverklubbens hemsida http://www.roverklubben.se/. Du kanske redan varit där o läst iofs? Är själv med i Sv.Roverklubben btw ;).

...
anmäl det absolut. Solklart bussens fel eftersom man så klart inte får prejjas och förlorar du något på skadan med handleden så är det ju bussbolagets försäkring som ska ta det och inte din. Jag blev påkörd av en bil som jag trodde skulle stanna när jag cyklade över på övergångsställe till cykelbanan och han fick stå för skadorna på min cykel och så.

...
bigmollo skrev:
> En hjälmlag hade löst problemet.

Absolut inte. Vi får skicka B-O på dom så han får köra busstrixet, det blir bra.

I övrigt så mötte jag en bil(ist) i veckan som verkade tro att jag tycker det är behagligt att bli passerad på ett avstånd av 10cm (uppskattat avstånd till backspegel) när man han kommer i motsatt färdriktning (cykelbanor tar ibland konstiga vägar på sina ställen)...

Körde racer och hade en hög kant som hindrade mig att köra undan mer.

...
Anmäl det första gången som en hederlig och godtrogen medborgare vilse i rättsystemet. Detta kommer naturligtvis inte att leda någonvart.

Nästa gång det händer kan du sedan välja mellan att spöa/wastea/snöpa/busstricka som hämnd direkt på platsen.

Eller att skita i det och fika istället.

...
Anmäl! Polisen har inga problem med att få fram vem som körde bussen, så länge du uppger tid, plats och riktning.

Angående att brott ej kan styrkas, så är det ofta just så. Du har säkert råkat ut för detta, men om bussföraren förnekar brott, och det inte finns några vittnen så är det inte mycket man kan göra. Trist, men sant. Det skulle ju inte fungera om folk kunde bli dömda enbart utifrån den drabbades uppgifter. En anmälan kan dock göra att man kanske får upp ögonen för en viss chaufför som blir misstänkt lite väl ofta...

/HMan - trött på busschaufförer som tror de äger världen och att trafikregler är oviktigheter som gäller alla andra men inte dem!

...
Friskis blev prejad av en buss på Ältavägen nånstans. Hon noterade linjenummer, tid å plats å kontaktade bussgaraget. De betalade nya växlar och nya skivbromsar!

Så prova med garaget eller bussföretaget först. Det mesta kan göras upp igodo om det är materiella skador. Kör bussbolaget i entreprenör, ex SL, så ring SL om det inte löser sig med bussbolaget direkt. SL vill inte ha bussbolag som kör åt dom som kör ihjäl folk.

Annars polisanmäl. Ge er för fan inte! På dom bara, bussförare finns det gott om.

...
Göra upp "i godo" är det samma som att ingen får reda på att något har hänt.
Det kan bli ett par fina hundralappar men busschauffören kommer att fortsätta vara idiot.
Jag kommer hellre i tidningen och "rasar" :) mot bussbolag än tjänar några hundralappar.

Jag har nog en störning när det gäller att vistas i trafiken för jag kan bli helt fkcuing vansinnig på mina (MOT)-trafikanter ibland.

Anmäl nu ! Det är gratis !

...
bruse skrev:
> Annars polisanmäl. Ge er för fan inte! På dom
> bara, bussförare finns det gott om.

Det är det som är problemet i många fall: det är inte så gott om dom. Här på "landet" har dom inte så lätt att få tag i busschaufförer, och dom får fler chanser. När samma chaffis (p g a hög hastighet på 30-sträcka) tre gånger har kört ner samma röda varingslampa vid brandstationen så undrar man ju vad det behövs för att bli av med dom.

Sen är dom ju inte "chaufförer" alltid längre. För att kallas det krävs det i mitt tycke ett intresse av att köra som en yrkeschaufför, och det gör dom definitivt inte alltid.

Sen finns det ju galningar också. Vid ett tillfälle fick jag hindra en busschaffis som hörde lite dåligt att kasta av en pensionär från bussen då han inbillade sig att åldringen hade kallat honom "idiot". Det hon hade sagt var "är det", men han blev helt tokig då ha ju var säker på att det var idiot hon hade sagt och detta p g a att han är norsk. Jag gick och pratade med hans chef om det och "visst är han lite speciell, men han kommer ju varje dag när han ska" fick jag som svar...

...
När jag ser sånt här så börjar jag överväga att helt enkelt låta mig skadas svårt, för då borde det väl hända nått tycker man.

Eller sä kommer politikerna och bestämmer att alla cyklister ska bära hjälm. och sen tar dom bort alla farliga cykelbanorq

...
precis exakt samma hände med mig för snart två år sedan!!! jag fick laga cykeln för 8.000. Byxor, jacka, handskar och hjälm gick sönder med. Plus min höger axel fick en enorm sträckning, så jag kunde inte träna i gymmet i nästan ett år, känns lite fortfarande då då.
Jag polisanmälde och fick betalt av SL för allt, plus lite pengar för sveda och verk (1200:-)
Så helt klart polisanmälan.

jag såg bussnumret men inte reg numret, och visste tiden ca och det räckte. SL är så rädda tror jag för sånt här smitning så dom ifrågasatte ingenting alls. Men helt klart tog det några månader innan hela var avklarat med alla papper.

jag passade på att sätta in bättre gaffel och lite sånt.

...
Va är ni för töntar engentligen? Har inte era föräldrar lärt er att dem jävla drägförsvarana"Polisen "e skit. Ta tag i det med egna händer o se till att dem får mist lika mycket skit tillbaka.. Jag hade tänt till riktigt rejält.

Man kan aldrig ha polisen till hjälp nu för tiden, GLÖM INTE DET!!!!

...
Freeride417: Är du amerikansk och tar tjuven själv eller?

Är man många som gör så slutar polisen att bry sig. Demonstrerar man eller nått istället för att få fler bättre poliser blir det enklare för oss, arbetslösheten minskar eftersom fler poliser behöver anställas, skattepengarna kan gå till något vettigt med mera.

...
lleberg skrev:
> När jag ser sånt här så börjar jag överväga
> att helt enkelt låta mig skadas svårt, för då
> borde det väl hända nått tycker man.

Precis, fast det räcker väl med att slänga sig på marken och skrika som en stucken gris :D

...
bigmollo skrev:
> Jag funtar på att fylla min mp3 med lovsånger
> och köra chickenrace mot nästa rälsbuss.

Glöm inte stol-pillret då bara. Med ett redigt sånt uppkört får du samma stela "rakryggade" hållning som de religiösa oftast har.

Skit i rälsbussen och nöj dig med den där rälsburna saken åt Ålsten till. Närmare så. Ös i dig en låda nattvardsvin först också.

:D

...
En liknande grej hände mig för några år sedan, kom och transportcyklade på en 30väg och hör att det komemr en buss bakom mig och det är några meter kvar till busshållplatsen, vad gör chauffören? Jo istället för att bromsa in några meter för tidigt så tokgasar han och försöker hinna om mig innan busshållplatsen vilket resulterar i att han är på väg förbi hållpltsen och måste kasta in bussen där och därmed touchar mitt framhjul när han går in, jag välter men klarade mig med skrubbsår, sadeln repades upp rejält men annars klarade sig (fin)hojen. Öagom tills jag fattat vad som hänt och ställt mig upp drar bussen iväg med en jäkla fart så jag hann inte se nummret så det blev ingen anmälan, men som flera här säger, det borde varit lätt att fe tag på vem som gjorde det eftersom jag visste tid och plats. Omd et hänt idag hade jag helt klart anmält det!

Tillbaka
Topp