47c däck på hybridcykel? (Kona dew plus)

mortvik

Medlem
Är i valet och kvalet för att köpa en ny pendlarcykel (= min enda cykel). Hade nästan bestämt mig för Kona Dew Plus då personalen bedyrat att de breda däcken inte påverkade fart och känsla, men pratade med min cykelverkstad som tyckte att det lät lite väl brett för en stadshoj. Så vad säger ni andra experter?
Som referens kan jag nämna att de andra cyklarna jag kikat på är Sirrus och Nishiki Pro Sld.

Rullmotståndet beror mer på däckstryck, mönster och gummiblandning. Jag har 50mm Big Apple på den som går mest i stadstrafik, funkar bra för mig. Konas stadscyklar verkar ha släta 47mm som standard nu. Har provat, det var en utmärkt stadscykel. Bra rull med rätt tryck, och dämpade bort gatsten/kantsten etc på ett bra sätt.

47mm breda däck tycker jag är lagom. Viktigast är att det är bra däck och slangar samt rätt däcktryck.

Ok, tack för input. Jag har i och för sig 90% asfalt och 10% grus på väg till jobbet, men låter som att det skulle funka bra ändå.

Kör själv i stan (göteborg) på 47mm/slang/1,5-2 bar och tycker det tar udden av de flesta hinder utan att kännas slött. Trottoarer, kullersten, brunnar, spårvagnsräls etc, många ojämnheter blir det..

Jag gillar Kona, pendlar själv på en Dew från 2009. 47mm breda däck hade jag gärna haft på en pendlare som ska köras i stan, hade dock kollat att det finns plats för skärmar också. Tycker man det blir för brett borde det ju gå att byta till en eller två storlekar mindre.

Men ska man säga något negativt om Dew Plus så är det att den har 650b hjul med QR vilket jag tror är svårare att hitta som reservdelar. Även däck som passar i stan finns det lite mindre utbud av. Och åtminstone tidigare har även urvalet av dubbdäck varit mycket begränsat om man nu tänkt cykla på vintern.

Men det får säkert plats vanliga 28" hjul med lite mindre däck om man nu skulle vilja byta.

Senast ändrad:
Har pendlat på en Dr. Dew i närmare 20 år med 28mm däck och aldrig haft någon önskan om mer komfort eller mer gummi att släpa på, så för mig låter det överdrivet.

Schwalbes Winter Marathon med dubb finns i år i 650b med. Minns ej vad de formella måtten heter men går att kolla upp.

Ok, tack för input. Jag har i och för sig 90% asfalt och 10% grus på väg till jobbet, men låter som att det skulle funka bra ändå.
På grus gör de bredare däcken sig än bättre. Man ska inte blanda ihop upplevelsen av feta MTB-däck med mycket dobbar och däckstryck för skog, och breda slicks med däckstryck för väg (asfalt/grus). Det ser kanske lika ut, men upplevs väldigt olika.

Har pendlat på en Dr. Dew i närmare 20 år med 28mm däck och aldrig haft någon önskan om mer komfort eller mer gummi att släpa på, så för mig låter det överdrivet.
Jag pendlade några år på 18 mm breda däck. Jag var nöjd med dem då. Men numera kör jag på 42 mm och är nöjd med det. Testade att pendla på 32 mm nyligen och nu tyckte jag att det var för smalt. Är jag för gammal för att svara i tråden?

Passerade förbi cykelbutiken på väg hem från jobbet idag, och såg "min" cykel med en 'köpt'-lapp på... Trodde det var den sista de hade, men de lyckades skaka fram en till, och då kunde jag såklart inte låta bli att slå till. Så 47mm, bu eller bä - I'll find out!

Kan skarpt rekommendera Schwalbes Road Cruiser 47mm. Frugan och jag har nästan uteslutande haft dessa de senaste 10 åren. Billiga, slitstarka, lättrullade och ingen av oss har haft punktering hittills. Funkar lika bra som pendlardäck som på steniga skogsvägar.

Kan skarpt rekommendera Schwalbes Road Cruiser 47mm. Frugan och jag har nästan uteslutande haft dessa de senaste 10 åren. Billiga, slitstarka, lättrullade och ingen av oss har haft punktering hittills. Funkar lika bra som pendlardäck som på steniga skogsvägar.
Vill inte verka otrevlig, men jag har svårt att tänka mig att du skulle kalla dem lättrullade om du hade provat ett par bättre däck. (Nej, jag har inte testat dem, men jag tror inte på magi).

Vill inte verka otrevlig, men jag har svårt att tänka mig att du skulle kalla dem lättrullade om du hade provat ett par bättre däck. (Nej, jag har inte testat dem, men jag tror inte på magi).
Beror på vad man jämför med såklart. Om man vill ha 47mm med bra punkteringsskydd, så är dessa ett bra val. De är inte lika tunga som Marathon och mera lättrullade.
Jag kör oftast Schwalbe G-One nuförtiden, olika varianter (Deras R höll verkligen vad de lovade) Men jag skulle nog inte vilja ha dem på när jag långfärdscyklar. (Slitstyrka, punkteringsskydd)
Vill man cykla fort på uteslutande asfalt så finns det naturligtvis bättre än dessa... men med eftergifter.
Jag har provat andra sorter som är MYCKET sämre på alla sätt.
De är billiga! Bara att prova! :-)

Beror på vad man jämför med såklart. Om man vill ha 47mm med bra punkteringsskydd, så är dessa ett bra val. De är inte lika tunga som Marathon och mera lättrullade.
Jag kör oftast Schwalbe G-One nuförtiden, olika varianter (Deras R höll verkligen vad de lovade) Men jag skulle nog inte vilja ha dem på när jag långfärdscyklar. (Slitstyrka, punkteringsskydd)
Vill man cykla fort på uteslutande asfalt så finns det naturligtvis bättre än dessa... men med eftergifter.
Jag har provat andra sorter som är MYCKET sämre på alla sätt.
De är billiga! Bara att prova! :-)
Har cyklat 480 mil pendling och bikepack på asfalt, citygator och risigt grus (inkl singletrack) med G-Ones, WTB Byway samt Resolute och Rene Hersé Snoqualmie Pass med en punka – en tagg 50 meter hemifrån. De förstnämnda nästan uteslutande tubeless så kan förstås ha missat nåt (den som skedde, skedde på tubeless-däck) men de påstått ömma RH-däcken har gått använts för samma lista av uppdrag sen i juli, med slang och utan punka. Kan vara så att jag har tur/cyklar "lätt" men tycker en punka på 500 mil är värda schyssta däck.

Jag upplever faktiskt Marathon som förhållandevis lättrullade, tunga är de men jag tycker de rullar lätt. Schwalbe själva anger att Road Cruiser har betydligt högre rullmotstånd än Marathon, G-ones dock ytterligare några klasser bättre.

Senast ändrad:
Jag pendlade några år på 18 mm breda däck. Jag var nöjd med dem då. Men numera kör jag på 42 mm och är nöjd med det. Testade att pendla på 32 mm nyligen och nu tyckte jag att det var för smalt. Är jag för gammal för att svara i tråden?
Jag har 32 på min pendlar-/grus-/vintercykel. Funkar utmärkt. Men jag är nog också lite oldschool när kommer till detta. Tycker de är lite väl breda än, även om börjar vänja mig.

Enligt bicyclerollingresistance har Marathon lågt rullmotstånd i sin kategori, https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-2015
Cruiser-serien är ganska dåliga på allt enligt Schwalbes egna diagram. Enda styrkan är lågt inköpspris, eller om man vill ha ett specifikt mönster som bara finns i den serien. Jag har bara erfarenhet av ett land cruiser-däck och det slets ut så mycket snabbare än marathon att det blev utklassat på den ekonomiska faktorn som är mer relevant än inköpspriset, nämligen kostnad/mil.

Efter att ha provat lite olika däck från 32 mm upp till 40 mm börjar jag inse att jag gillar bredare.
Har tidigare haft Gravelking SS 38 mm som jag gillar men funderar på bredare till nästa säsong.
Frågan är nu, GK SS 43 mm eller prova WTB Byway 44 mm.
Någon som har erfarenhet?

Kostnad/mil har för mig hittills varit värdelöst eftersom jag alltid köper nya däck långt innan jag lyckats köra slut på de gamla ?

Råkade kolla och fann att jag faktiskt kört med 32mm de senast åren. Schwalbe Marathon Plus, med slang. Har inte fått någon punka på flera år. Odömmet att jag är nöjd kvarstår.

Köpte mig en Kona Dew i vintras. På den satt 47mm WTB horizon. Körde skog och asfalt med dem och med en uppsättning G-one 50mm som jag hade sedan tidigare. De är ganska likvärdiga men jag tror att G-one har lite bättre punkaskydd.
Jag bor på Gotland och här är det inte så många veckor is och snö på vintern. Nu har de börjat sanda med granitkross och jag fick massa punkteringar på alla cyklar så till Konan köpte jag Schwalbe Marathon Plus 50mm. (Road Cruiser fanns bara i 45mm för 650b) Jag kan hålla med om att de faktiskt rullar lätt och jag tycker inte jag märker av att de väger säkert dubbelt så mycket som de andra däcken... Men: De är väldigt styva! När jag kommer ut i skogen med blöta rötter och isiga stenar så har de inget sidgrepp över huvud taget. De är helt enkelt inte lika "supple" som vi säger. Det är det jag menar med att RC är bättre. De är mer följsamma utanför asfalten trots att det är ett clincher (Men inte lika bra som rena graveldäck, obviously.)
Marathon däremot stod bra emot det valptandsliknande sattyget till granitkross med sina 5mm extra punkteringsskydd, så de blir mina vintersulor förutom när det är ishalka. (Har dubbdäck till elcykeln)
Den här veckan har de sopat upp fanstyget så idag ska jag slänga på mina älskade G-one och faktiskt trampa lite, istället för att glo på cykelnördcontent på youtube :-)

Tillbaka
Topp