4e veckan, överansträngt knä. Börjar bli otålig

bakteria

Medlem
För 4 veckor sedan så var jag ute en runda i skogen och cyklade. Det blev Ca 1.5 mil innan jag fick avbryta pga tekniska problem.
Dagen efter så ska jag resa mig från sängen. När jag reser mig och belastar mitt högra knä så känns det som någon sticker en kniv inunder min högra knäskål.
Dagen innan kände jag inte av något alls. Jag hade heller inte slagit mig.
Det går några dagar utan utan bättring och jag ringer en sjukgymnast som säger att jag överansträngt mig och att jag ska äta diclofenac i 10 dagar och att jag skulle höra av mig ifall det inte blir bättre.

Nu har det gått 4 veckor och även fast det blivit något bättre så är det långt ifrån bra.
Samma knivhuggande känsla när jag belastar knät i det läget.
En tur till fjällbacka var inplanerad och jag kunde inte avstå att ta med cykeln. Och det blev några turer.
Sitta ner och trampa går bra, känns för det mesta inget alls. Står jag däremot upp och trampar så kommer kniven direkt.

Jag har bokat in mig hos sjukgymnasten den 3e sept men jag är otålig. Jag har brutit många ben i min kropp och det är få ben som tagit så här lång tid på sig att läka som den här överansträngningen.

Någon här som har erfarenhet av det här tidigare och kanske kan komma med lite tips?

I samma sits, inte att det känns som att någon sticker en kniv men det känns. Det suger att inte kunna cykla i det här fantastiska vädret. Jag tröstar mig med att jag hade samma symtom för några år sedan och det gick över på ca 4 veckor. Har tyvärr inga magiska tips. :-(

Jag har inte heller några tips, men kan dela med mig av förståelse och sympati. Jag sabbade ledband + menisk för 5-6 veckor sen och det är inte tillräckligt bra för mountainbike än. En förklaring jag fick från en läkarbekant var att det generellt sett är så lite blod runt knäleden så att det tar lång tid att läka.

Knivhuggande känsla och i stort sett ingen förbättring efter 4 veckors vila (och antiinflammatoriska läkemedel) låter inte typiskt överansträngning i mina öron.
Jag brukar akta mig för att ge sjukvårdsråd via nätet, men med det du beskriver vågar jag i alla fall råda dig att boka en tid till någon som är duktig på att undersöka knän (kiropraktor, naprapat, läkare, sjukgymnast- titeln spelar mindre roll än personen enligt min erfarenhet).

Tack för tips och stöd.
Jag har tid hos sjukgymnast inbokad den 3e sept så hoppas jag kan få lite bättre svar på vad det kan vara.
Sjuksköterskan jag pratade med på vårdcentralen ville inte ge mig tid hos doktorn för hon tyckte att det lät som typisk överansträngning.

Jag har ätit maxdos diclofenac och har inte märkt någon skillnad på smärtan. Gör minst lika ont med som utan medicin.
Jag har skippat det nu för min mage behövde vila lite också.

Var bor du? I större städer borde det finnas sjukgymnaster med landstingsavtal (dvs låg avgift för dig) som kan fixa tid snabbare än så. Annars har du garanterat privata alternativ i alla större städer som går fortare men kanske är dyrare.

Tycker det låter rätt likt det jag hade för några år sedan. Det gjorde inte muskelont utan benont fram på knäskålen, riktigt förbannat ont. Mitt berodde på att något dragit snett mot något annat så det var skrap mellan knäskål och detta "något annat". Sjukgymnastiserade flera år, kunde under den perioden cykla typ 1 timme innan det började göra sig påmint, så höll det på några år sen gick det mer eller mindre helt över. I mitt fall blev det värre av stillastittande, typ biobesök. Cyklade jag regelbundet höll jag det i någorlunda schack.

Låter kanske inte mest uppmuntrande men jag gick 6 månader förra året med 2 kurer från läkare med starka antiinflammatoriska tabletter... det var iofs efter att jag sprungit lite för mkt på lite för hårt underlag... misstänker jag... i slutet av Juni högg det till, och det började släppa i nov... för att jag skulle kunna börja träna igen i December...

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det låter rätt likt det jag hade för
> några år sedan. Det gjorde inte muskelont utan
> benont fram på knäskålen, riktigt förbannat
> ont. Mitt berodde på att något dragit snett mot
> något annat så det var skrap mellan knäskål
> och detta "något annat". Sjukgymnastiserade flera
> år, kunde under den perioden cykla typ 1 timme
> innan det började göra sig påmint, så höll
> det på några år sen gick det mer eller mindre
> helt över. I mitt fall blev det värre av
> stillastittande, typ biobesök. Cyklade jag
> regelbundet höll jag det i någorlunda schack.

Det du beskriver låter skrämmande likt det jag upplever.
Hoppas dock verkligen inte att så är fallet. Har sparat i 6 mån och sålt en massa för att ha råd med cykeln och allt som hör till. Och jag har redan haft otur med sjukdom så har inte alls cyklat så mycket som jag har velat.

Jag tycker inte alls det blir värre om jag rör mig. Jag får inte ont efteråt om jag cyklat länge.
Det bara vid ett specifikt läge som det gör ont annars känner jag inte av det överhuvudtaget.

Ang sjukgymnast så finns ju IMC i Malmö men det verkar vara helt privat och går inte under högkostnadsskyddet. Några andra bra ställen vet jag inte. Jag vill ju dock utreda detta så fort som möjligt.

Känns igen. I mitt fall var det en ganska tydlig överansträngning. Knivar i knäskålen är en rätt träffande beskrivning. Jag hade en bit hem så att säga och tåg/buss var inget alternativ ;)

11043527_815979971811608_1472340329223656545_n.jpg

Jag vilade i 5 dagar, så att svullnaden kunde gå ner, sedan körde jag ett motionslopp på 125km och två veckor senare VR. Gjorde ont på VR också, men hade inte samma problem efteråt. Ytterligare vila (1 vecka) och sedan på träningen igen. Följt av ytterligare vila (1 vecka) och sedan nya träningsturer. Cyklade 400k brevet utan knäsmärtor och var ute och cyklade 150k förra helgen och det utan problem, även efteråt.

Tycker att stadgande knäskydd kan vara bra, i alla fall under rehabtiden, knät kan bli lite köldkänsligt också vilket det hjälper mot. Dock kan det skava om man har otur på längre turer, men det är en försumbar smärta i sammanhanget.

Om du bor i Malmö så hade jag nog bitit i det sura äpplet och betalat för ett IMC besök för diagnos. Ett besök räcker för det, sjukgymnastiserandet om det blir tal om det kan du göra på annat ställe, anslutet till f-kassan.

Ring även idrottshälsan i Lund o kolla om de kan ta emot dig, det brukar dock tyvärr vara lång väntetid där.

bakteria skrev:

> Jag har ätit maxdos diclofenac och har inte
> märkt någon skillnad på smärtan. Gör minst
> lika ont med som utan medicin.
> Jag har skippat det nu för min mage behövde vila
> lite också.

På mej flyttar bara diclofinacen den värsta smärtan från det förra onda stället till rövven ;)

1888 skrev:
> bakteria skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag har ätit maxdos diclofenac och har inte
> > märkt någon skillnad på smärtan. Gör minst
> > lika ont med som utan medicin.
> > Jag har skippat det nu för min mage behövde
> vila
> > lite också.
>
> På mej flyttar bara diclofinacen den värsta
> smärtan från det förra onda stället till
> rövven ;)

Samma skit händer mig ;) Fast jag får dock inte mindre ont av den...

Senast ändrad:
Knivhuggsliknande smärta i knä som inte ger med sig på diklofenak och fyra veckors vila låter som menisk skada. Bör kollas av någon mer engagerad verkar det som.

Tillbaka
Topp