5-56

5-56
Liten reflextion kring 5-56 varaktighet som smörja:
Anektdotisk bevisning genom egen erfarenhet visar att vanliga gamla fulgrepp, dvs inte lock-on, går alldeles utmärkt att montera på styret mha 5-56. Nästa dag sitter greppen som berget och det är INTE pga de smält fast. Vill man ha bort dem bänder man upp en liten flik och duttar i lite 5-56 och greppen lossnar.
Slutsats: 5-56 är en temporär fix för saker som kärvar. För all annan användning kan motivering endast finnas i lukten ?
rolig fix:)

man uppnår liknande effekt med vatten. behöver dock gärna injiceras med spruta när man ska lossa greppen.

5-56
Liten reflextion kring 5-56 varaktighet som smörja:
Anektdotisk bevisning genom egen erfarenhet visar att vanliga gamla fulgrepp, dvs inte lock-on, går alldeles utmärkt att montera på styret mha 5-56. Nästa dag sitter greppen som berget och det är INTE pga de smält fast. Vill man ha bort dem bänder man upp en liten flik och duttar i lite 5-56 och greppen lossnar.
Slutsats: 5-56 är en temporär fix för saker som kärvar. För all annan användning kan motivering endast finnas i lukten ?
Klart det är temporärt, det är all smörja. Där jag använder det (ett gångjärn på en 90 år gammal innerdörr som öppnas/stängs ca 10 ggr dagligen) håller det i ett par år innan ny applicering behövs. Olja skulle antagligen vara ännu mer långlivat men kräva att den astunga dörren lyfts av. 5-56 kryper in, sedan snabbt torka bort överflödet. Sedan är gångjärnet tyst i ett par år.

5-56
Klart det är temporärt, det är all smörja. Där jag använder det (ett gångjärn på en 90 år gammal innerdörr som öppnas/stängs ca 10 ggr dagligen) håller det i ett par år innan ny applicering behövs. Olja skulle antagligen vara ännu mer långlivat men kräva att den astunga dörren lyfts av. 5-56 kryper in, sedan snabbt torka bort överflödet. Sedan är gångjärnet tyst i ett par år.
Koka den i vax!

5-56
Jag har en nästan full flaska 5-56 med trasigt spraymunstycke. Jag tycker det är synd att vaska den. Är det en bra eller dålig idé att försöka fylla över innehållet till en sprayflaska i plast som jag tidigare använt till avfettningsmedel för bilen? Innehållet kommer ut då jag trycker på det avbrutna plaströret i mitten av ovandelen. Vad kan gå fel? Någon med bra idéer eller tips?

Visa bilaga 692312
Kan nog funka, men jag är tveksam till nyttan att ha det i en vanlig sprayflaska. Det är ju ytterst sällan man vill ha 5-56 i en dusch, det röda appliceringsröret är ju mer eller mindre ett måste så det hamnar exakt där man vill ha det. Men det kanske går att få fast ett sånt i munstycket på sprayflaskan?

5-56
Jag tror att jag är något på spåret. ?

Visa bilaga 692327

Lite återkoppling ang. gårdagens problem. Jag försökte i morse använda några av de tricks som föreslagits i videos och annat ovan. Jag testade bl.a. att se om det gick att få in det röda lilla plaströret (5-6 cm) mellan flaskan och spraymunstycket. Rörets ytterdiameter var nästan samma, ca 2 mm, som innerdiametern i spraymunstyckets rör, som var det som gått av. Jag fick slipa ned ena änden på det röda plaströret lite så att ytterdiametern blev någon tiondels mm mindre och då funkade det.

Jag ville sedan prova om jag kunde få ned samma ände även i sprayburken. Här gick det dock åt skogen. Det började spruta 5-56 både ur det röda röret och vid sidorna om det röda röret. Lyckligtvis stod jag inte inomhus. Vid sådana här tillfällen är det bra att stå utomhus, ha skyddskläder, skyddsglasögon och gärna skyddshandskar eftersom det kan bli rätt kladdigt.

Jag lyckades stoppa det mesta av flödet med fingrarna och sedan få tag på en tratt så jag kunde få i det mesta av innehållet i 5-56-burken i den sprayflaska av plast som jag funderade på att använda. Det var dock betydligt mindre kvar i 5-56-burken än vad jag trodde. Kanske tur i det här fallet.

Jag gjorde sedan ytterligare ett lamt försök att se om jag kunde borra upp röret i 5-56-sprayburken, så som de gjort i en del av videofilmerna. Jag har dock inte riktigt förstått konstruktionen av sprayburken. Det ser ut som att det avbrutna röret vid sprayburkens topp inte är genomgående ned i burken och det verkar som att vätskan kommer ut ur burken vid sidorna av röret då man trycker ned det.

Jag tror jag lägger det här problemet åt sidan så länge, använder upp det 5-56 jag lyckades samla upp i plastflaskan och som tur är hittade jag ytterligare en sprayburk 5-56 i mina gömmor. Det finns andra, viktigare problem att lösa.

IMG_3011.JPG

Senast ändrad:
5-56
en variant på det som jag använder är att för liknande ändamål göra slut på en flaska squirt low temp droppvax som jag tyvärr köpte.

det är rätt så kapillärt först och drar in fint i skrymslen, och torkar sedan in till ett tjockflytande och varaktig long life-produkt. problemet är att den då är på tok för trög för cykelkedjor, bromsar framfarten alldeles onödigt.

men till dörrgångjärn är den användbar:)

5-56
Jula har annars bra pris på WD-40 "den här veckan".
Man kanske skulle testa. Den sprayburken verkar iaf. ha ett robustare spraymunstycke som jag gissar inte går sönder lika lätt som 5-56-burken, om man tappar den golvet. Luktar WD-40 lika gott som 5-56? ?

5-56
Kan nog funka, men jag är tveksam till nyttan att ha det i en vanlig sprayflaska. Det är ju ytterst sällan man vill ha 5-56 i en dusch, det röda appliceringsröret är ju mer eller mindre ett måste så det hamnar exakt där man vill ha det. Men det kanske går att få fast ett sånt i munstycket på sprayflaskan?
Bra synpunkter. Jag får använda det överblivna 5-56:et till mer "oprecisa" jobb. Det kan nog t.ex. funka att applicera på gamla pedaler som ärgat fast i vevslängarna, om man håller spraymunstycket tillräckligt nära.

5-56
Jula har annars bra pris på WD-40 "den här veckan".
Helvete vd det har stuckit i pris. Jag minns när man fick en burk 5-56 eller WD40 för 39kr, eller 29kr på kampanj. Eller ännu bättre, ett redneck repair kit för 49kr ?
BBCE41C7-EA06-47F3-B661-3D17C78D3DB6.jpeg

(numera tydligen omdöpt till ultimate fix-all kit)
CEE151D2-6030-44DF-A4B7-2D02AB4CEB6E.jpeg

5-56
WD står för water detergent. Borde det inte heta nåt med lube om det primärt var tänkt till smörjning?

Tycker att det funkar rätt kasst som penetrant också.

Nä till cykelkedja fungerar troligtvis kedjeolja bäst. Eller vax.

Tillbaka
Topp