5-56

Edarion

Aktiv medlem
5-56
Så happyokorrekt som det kan bli... Men jag undrar om någon vet hur 5-56 verkligen fungerar. Jag har köpt en mtb att ha främst vintertid. Jag kommer inte underhålla den superhårt, men vill ju ändå ha ok skick på den.

Min plan är därför att efter varje tur spola snabbt med vatten och dra över kedjan med just 5-56 och torka överflöd+skit med trasa. Vad jag hört är nämligen "Den rengör och lägger en mycket tunn smörjande hinna". Stämmer det?

5-56
Edarion sa:
Så happyokorrekt som det kan bli... Men jag undrar om någon vet hur 5-56 verkligen fungerar. Jag har köpt en mtb att ha främst vintertid. Jag kommer inte underhålla den superhårt, men vill ju ändå ha ok skick på den.

Min plan är därför att efter varje tur spola snabbt med vatten och dra över kedjan med just 5-56 och torka överflöd+skit med trasa. Vad jag hört är nämligen "Den rengör och lägger en mycket tunn smörjande hinna". Stämmer det?

Det är bara staine som vill ha 5-56 på kedjan. Sök trådar från Immersion så kommer du få veta allt om kedjesmörj samtidigt som du eventuellt förlorar vettet.

5-56
Hasse#7 sa:
Edarion sa:

Det är bara staine som vill ha 5-56 på kedjan. Sök trådar från Immersion så kommer du få veta allt om kedjesmörj samtidigt som du eventuellt förlorar vettet.

Då hoppas jag hellre på vettiga svar här än att förlora vettet där.

5-56
Det smörjer lite, i en stund.
5-56 använder man för att få bort lösa upp rost, smuts, flytta på vatten och se till att saker lossnar, så man kan smörja dem på riktigt.
Samma med WD-40, (Water Displacement, 40th formula)

5-56
frågar du mej så e 5-56 o wd40 sämsta skiten som e tillverkat o ha vintertid de fryser nämligen vid minusgrader.... 6-66 eller vbg mekolja om man nu ska ha lättflytande men som sagt de rengör o löser upp mer än de smörjer..

ja kör biltemas supersmörjmedel o de funkar faktiskt över förväntan på kedjorna

5-56
Nej nej och nej.

5-56 & WD40 används till att lösa ev rost och underlätta lossdragning av sånt som sitter fast men inte ska det...
Annars är allt annat bättre på att smörja :-D

5-56
5-56 och WD40 är skitbra.
- på att lösa fett och tränga undan vatten.

Vill du vara lite miljövänlig använder du Ballistol istället.

Och smörj kedjan med en lämplig kedjeolja efteråt. Vilken är ingen diskussionen jag tänker lägga mig i :)

5-56
WD40 finns i cykelvariant, jag tycker den fungerar bra. En av killarna på global cycle network kör enbart med vanlig WD40 och påstår att det fungerar bra så länge man även rengör med den och aldrig använder avfettning.

5-56
d_anders sa:
WD40 finns i cykelvariant, jag tycker den fungerar bra. En av killarna på global cycle network kör enbart med vanlig WD40 och påstår att det fungerar bra så länge man även rengör med den och aldrig använder avfettning.

Du prater om denna

WD40DL-1.jpg

TS pratar-om inte jag missuppfattat allt- om dessa:

crc-5-56-universalolja-400-ml.jpg
wd-40.jpg

Inte samma sak.

5-56
Han från gcn kör den vanliga wd40:n på sprayflaska. Jag kör wd-40 bike på sprayflaska vilket antagligen är ungefär samma innehåll som den lilla flaskan.

5-56
Spola av med vatten är bra. Sen torka av kedjan med trasa, och sen en trasa till. Om möjligt låt cykeln torka i rumstemperatur. Smörj kedjan med kedjeolja eller motsvarande. Dra runt vevarna ordentligt. Vänta. Veva lite till. Torka av överflöd. Ut och cykla.

5-56 på kedjan no no säger jag.

5-56
d_anders sa:

Intressant! Precis så jag har tänkt... Ska jag ha den måste det vara till både rengöring och smörjning.

5-56
Oj vad jag är tacksam för 556 idag! Skulle byta vevlager på sonens cykel, skruva loss ena veven utan problem,andra veven var lätt, ena vevlagerkoppen lossnade med handkraft, andra koppen.... Satt....fast!
Tog i mer. Tog i ännu mer med större nykel. Bankade på nykeln.
Satte fast vevlagerverktyget i skruvstädet och spännade fast i snickarbänken-> skruvstädet böjdes!!!
Försökte säga loss koppen med sticksågen- härdat stål= inte en en skråma.
Fan.
Cykeln måste ju funka i morgon så jag gav upp och började montera tillbaka allt men då hittade jag en burk 556 å sprayade på lite, ja man vet ju aldrig.
Sen var det bara å skruva loss koppen.
Häpp!

/T

Tillbaka
Topp