[50%OT] Exploatering av vår fjällvärld!

Dirty_rider

Aktiv medlem
Vet inte om det finns någon tråd om detta då jag ligger i feberfrossa o pallar inte kolla.
Hursom så damp detta ner på min facebooksida idag och jag tänkte att det kunde vara värt att sprida.

Saxat--
Nu får det f_n i mig vara nog!!!

En utländsk jättegruvkoncern är på väg att förstöra ett av vårt lands vackraste och mest fantastiska naturområden - Kebnekaise Sjaunja obrutna fjällområde. Och det är tyst från politikernas och företagarnas håll.

Så medborgare - det är kort sagt DAGS ATT RYTA IFRÅN!!!

En av Sveriges vackraste och fiskrikaste vildmarker håller på att förstöras. Den australiensiska gruvkoncernen Hannans håller via dotterbolagen Scandinavian Resources och Kiruna Irons på att projektera en rad dagbrott, dvs öppna gruvor, i den fantastiska och orörda vildmarken mellan Kiruna och Kebnekaise. Provborrningar görs nu för fullt och det är tyst från politikernas och företagarnas sida. Förutom samebyarna Laevas och Girjas, som nu kämpar för sin existens. Gruvorna kommer innebära en naturkatastrof för området om de blir verklighet, bla pga giftiga avrinningar ut i nationalälven Kalix älv samt ut i fiskeparadiset Kaitum älv. Och dessutom genom den omfattande infrastruktur av vägar och järnvägar etc som krävs för att få gruvorna att fungera och generera.
Så medborgare - det är DAGS ATT RYTA IFRÅN!!!
Gå in och se informationsfilmen som vi har totat ihop på
Där finns dessutom en länk till den protestlista som startats. Din röst är viktig! Gör den hörd!

557298_10151018300373106_572801912_n.jpg

Jag är inte för projektet ifråga på något sätt men reagerade lite på formuleringen "utländsk jättegruvkoncern". Enligt Bloomberg har Hannans en marknadskapitalisering (värdet av utestående aktier) av 105 millioner kronor och det är knappast "jätte". BHP Billiton som verkligen är en jättegruvkoncern har en marknadskapitalisering om 1 166 933,4 millioner kronor! Det är stort det... Så det kanske finns en god chans att dom aldrig kommer så långt som till stora dagbrott. Det jobbiga är väl närmast om dom här "småspelarna" skulle hitta någon jättelig fyndighet, då lär någon stor spelare köpa rättigheterna och börja gräva.

Problemet som jag förstått det som är att små prospekteringsföretag mutar in marken och säljer rättigheterna till andra större aktörer.

Ett liknande projekt är på gång utanför Jokkmokk. Det kommer att förstöra samebyn Jåhkågasskas vinterland och skär av deras flyttvägar om det blir realitet.

Senast ändrad:
Det är åt helvete, fixa en fungerande namninsamling någon?
Det är samma med "sydlänken" här nere i Bohuslän/Dalsland, den vill de jävla gnidna företagen ha på luftledning istället för markkabel alt sjökabel. Stoppa genast!!

Här är en sida om exploateringen i Jokkmokk.

http://www.whatlocalpeople.se/vi-finns/

På en fråga på företagets bolagsstämma om vad lokalbefolkningen ansåg om gruvan visade de bara en bild på en skog och frågade "What local people?". På den nivån är det. De försöker ge sina aktieägare intrycket att ingen bor och lever där.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte dom där samerna som tjuvjagar
> rovdjuren?

Normalt är jag beredd att hålla med i just denna fråga, men i detta fallet lär det inte bli mycke rovdjur kvar att tjuvjaga tyvärr.

Miss Lycka skrev:
> Är det inte dom där samerna som tjuvjagar
> rovdjuren?

Du verkar insatt i frågan, berätta gärna mer.

Äh, var inte så negativa. Kineserna behöver billig järnalm så att vi kan fortsätta handla skräp på DX.

Lingon skrev:
> Äh, var inte så negativa. Kineserna behöver
> billig järnalm så att vi kan fortsätta handla
> skräp på DX.

Det värsta är väl att det ligger något i det.

Lingon skrev:
> Äh, var inte så negativa. Kineserna behöver
> billig järnalm så att vi kan fortsätta handla
> skräp på DX.

Huvudet på spiken!

Vi är medskyldiga. Dessutom är det våra folkvalda politiker som bestämt att detta skall kunna hända genom den lagstiftning man satt på plats. Jag gissar att det är den så hårt kritiserade minerallagen som är problemet. Kan också tänka mig att detta är vardagsmat på andra håll i världen, tex Kina. Allt för att tillfredställa vår hunger efter råvaror.

Vi har haft en liknande affär här nere på Österlen. Kortsiktiga vinstintressen som inte ens skulle gynna Sverige och svenskarna i huvudsak, ville förstöra det unika österlenska landskapet och sabotera turistnäring, jordbruk mm. Vet inte exakt hur det gått.

Förespråkar sällan åtgärder som bryter mot lagen och vill inte göra det här heller, men för egen del skulle jag kunna gå väldigt långt för att stoppa fall som detta.

Undrar förresten hur mycket en sak som denna besvärar innerstadstwittervänstern när de sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones och moraliserar om ditt och datt. De där små datorleksakerna är så vitt jag förstår fulla med material som kräver mineralutvinning, tex i Kina.

Fast om de tänker på det faller ju att tillbaka på dem själva och kommer nära. Inte lika kul...

Snuten skrev:
> Undrar förresten hur mycket en sak som denna
> besvärar innerstadstwittervänstern när de
> sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones och
> moraliserar om ditt och datt. De där små
> datorleksakerna är så vitt jag förstår fulla
> med material som kräver mineralutvinning, tex i
> Kina.
>
> Fast om de tänker på det faller ju att tillbaka
> på dem själva och kommer nära. Inte lika kul...

På Österlen däremot använder ni bara datorer gjorda på torv, kalk och brunkräm, så då är det fritt fram att protestera mot gruvdrift.

fredrikw skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undrar förresten hur mycket en sak som denna
> > besvärar innerstadstwittervänstern när de
> > sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones och
> > moraliserar om ditt och datt. De där små
> > datorleksakerna är så vitt jag förstår
> fulla
> > med material som kräver mineralutvinning, tex
> i
> > Kina.
> >
> > Fast om de tänker på det faller ju att
> tillbaka
> > på dem själva och kommer nära. Inte lika
> kul...
>
> På
Österlen däremot använder ni bara datorer
> gjorda på torv, kalk och brunkräm, så då är
> det fritt fram att protestera mot gruvdrift.

Nu bor jag tyvärr inte på Österlen, men jag har starka band dit.

Som jag skrev, vi är alla medskyldiga. Det jag menar med min kritik av den sk "twittervänstern" (twittermobben är nog ett bättre ord eftersom vänster höger inte är det viktigaste i denna fråga) är att det är väldigt lätt att sitta och ha åsikter om sådant där konsekvensen av ens åsikter inte omedelbart drabbar en själva.

Människorna i närområdet blir på ett chockartat sätt medvetna om hur tex ett stort dagbrott skulle påverka deras miljö och liv. Det finns naturligtvis ett visst mått av hyckleri i detta eftersom de genom sin livsstil är en del av problemet. Jag kan ändå ha större sympati och respekt för detta än jag kan ha för twittermobbens moraliserande och dömande i stort somm smått som ofta berör och angår dem väldigt lite.

Mycket generaliserande men jag är övertygad om att det finns stråk av sanning i detta.

Snuten skrev:
> Undrar förresten hur mycket en sak som denna
> besvärar innerstadstwittervänstern när de
> sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones och
> moraliserar om ditt och datt. De där små
> datorleksakerna är så vitt jag förstår fulla
> med material som kräver mineralutvinning, tex i
> Kina.
>
> Fast om de tänker på det faller ju att tillbaka
> på dem själva och kommer nära. Inte lika kul...

Ah, så det är i verkligheten Apples' fel? Där ser man......

Du är lika mycket en del av den livsstilen som är problemet som de som du kritiserar. De skillnader som du verkar tycka är avgörande är helt ointressanta i ett globalt perspektiv, då spelar det mindre roll vilket varumärke som används eller exakt var i det välmående storkonsumerande Sverige man bor. Det är alltid mycket enklare att måla upp bilden av "den andra" som boven i dramat, men hyckleriet är vi alla skyldiga till.

Nu får ni fan sluta med o klaga om medskyldig genom visst leverne hit eller dit!
Det ger en ju inte rätt att sitta med armarna i kors, eller hur??

Jag tycker för övrigt att allvarliga ingrepp i natur etc gärna skämtas bort på såväl forum som i media.

Nu funkade länken till namninsamlingen!

Senast ändrad:
Det värsta av allt är hyckleriet. Det får miljöförstöring (och kanske framför allt människors engagemang för miljön) att bli en struntsak. För att få protestera mot överkonsumtion får man inte konsumera. För då är man en hycklare. För att få tycka att vi borde leva hållbart och långsiktigt måste man redan leva hållbart. Annars är man en hycklare (och en miljövän som tar bilen emellanåt är värre än nån som gladeligen bränner fossila bränslen). Klart som korvspad.

ErikH skrev:
> Det är åt helvete, fixa en fungerande
> namninsamling någon?

ErikH skrev:
> Nu får ni fan sluta med o klaga om medskyldig
> genom visst leverne hit eller dit!
> Det ger en ju inte rätt att sitta med armarna i
> kors, eller hur??

Tur att någon ordnade en fungerande namninsamling åt dig så att du kunde göra något.

För övrigt tror jag inte skämt på nätet kommer att påverka gruvdriften varken positivt eller negativt, så du behöver inte vara orolig att denna tråd kommer att betyda att hela fjällvärlden asfalteras.

Om du är intresserad av att vara del av en riktig förändring är det nog lite mer som krävs än att du skäller ut folk på nätet och skriver på namninsamlingar.

Deus_X_M skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Undrar förresten hur mycket en sak som denna
> > besvärar innerstadstwittervänstern när de
> > sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones och
> > moraliserar om ditt och datt. De där små
> > datorleksakerna är så vitt jag förstår
> fulla
> > med material som kräver mineralutvinning, tex
> i
> > Kina.
> >
> > Fast om de tänker på det faller ju att
> tillbaka
> > på dem själva och kommer nära. Inte lika
> kul...
>
> Ah, så det är i verkligheten Apples' fel? Där
> ser man......

Jag ser att du är kreativ då det gäller texttolkning. Kul för dig.

Släpp frågan om vår egen skuld (vi är alla skyldiga. Vi är vita män i väst, nått är vi skyldiga till).

Även om vi och vår konsumtion behöver råvaror, det kanske leder till jobb och så vidare så är det ovärderlig natur som förstörs för alltid. Varför inte börja föra en (tramsig) diskussion på nätet, förhoppningsvis är det nån av oss som engagerar sig så mycket att det blir en aktiv röst mot naturförstöring.

Vad ni gör spelar egentligen ingen roll, skriver tillräckligt många på Facebook så kommer media kanske att plocka upp det och efter ett tag kanske ni kan påverka politiken. Vill ni nå resultat snabbare och effektivare, välj nått annat än FB.

Lycka till och kör hårt! Min hembyggd hotas också av gruvdrift, i det fallet uranbrytning. För mig är det Skäckerfjällen på Åreskutans baksida som engagerar. Ni som stått på Åreskutans topp och tittat norrut har nog sett Suljätten. Skäckerfjällen är fjällen nordväst därom. Jag har gått med i ett politiskt parti, nån måste göra nått.

//Kaj

fredrikw skrev:
> För övrigt tror jag inte skämt på nätet
> kommer att påverka gruvdriften varken positivt

Ja men visst är det en hoax?

Stalle

...utländsk jättegruvkoncern... ...vårt lands vackraste... En av Sveriges vackraste.... Den australiensiska gruvkoncernen... ...i nationalälven...

Kung Stalle skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > För övrigt tror jag inte skämt på nätet
> > kommer att påverka gruvdriften varken positivt
>
> Ja men visst är det en hoax?
>
> Stalle

Visst är vad en hoax? Finns lite mer info om detta här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=4970089

TBone skrev:
> ...utländsk jättegruvkoncern... ...vårt lands
> vackraste... En av Sveriges vackraste.... Den
> australiensiska gruvkoncernen... ...i
> nationalälven...

Ja, vad är egentligen ett unikt fjällområde och tusentals turistnätter när vi kanske kan få lite skattepengar från gruvdrift?

Jag tycker det verkar väldigt synd att exploatera en av våra fjällregioner som är värda att bevara, så jag skrev på.

Snuten skrev:
> Deus_X_M skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Undrar förresten hur mycket en sak som denna
> > > besvärar innerstadstwittervänstern när de
> > > sitter med sina iPads, Macbooks och iPhones
> och
> > > moraliserar om ditt och datt. De där små
> > > datorleksakerna är så vitt jag förstår
> > fulla
> > > med material som kräver mineralutvinning,
> tex
> > i
> > > Kina.
> > >
> > > Fast om de tänker på det faller ju att
> > tillbaka
> > > på dem själva och kommer nära. Inte lika
> > kul...
> >
> > Ah, så det är i verkligheten Apples' fel?
> Där
> > ser man......
>
>
> Jag ser att du är kreativ då det gäller
> texttolkning. Kul för dig.

Nja, det var nog inte så svårt att genomskåda att alla produkten som fick sig en känga där var Apple, så kreativitet behövdes inte. Så det var inte så kul som du verkar tro ;)

BFS skrev:
> Ja, vad är egentligen ett unikt fjällområde och
> tusentals turistnätter när vi kanske kan få
> lite skattepengar från gruvdrift?

Ja, skattepengarna glömmer man ju lätt bort. Av värdet på mineralerna går 0,5 promille till staten. Så på varje miljon som man bryter malm för går hela 500 kronor till staten. Det är mycket det. ;)

Muntis skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Ja, vad är egentligen ett unikt fjällområde
> och
> > tusentals turistnätter när vi kanske kan få
> > lite skattepengar från gruvdrift?
>
> Ja, skattepengarna glömmer man ju lätt bort. Av
> värdet på mineralerna går 0,5 promille till
> staten. Så på varje miljon som man bryter malm
> för går hela 500 kronor till staten. Det är
> mycket det. ;)

Inga värden är så stora att de inte kan förstöras för några femhundringar. :)

>Tur att någon ordnade en fungerande namninsamling åt dig så att du kunde göra något.

>För övrigt tror jag inte skämt på nätet kommer att påverka gruvdriften varken positivt eller >negativt, så du behöver inte vara orolig att denna tråd kommer att betyda att hela fjällvärlden >asfalteras.

>Om du är intresserad av att vara del av en riktig förändring är det nog lite mer som krävs än att du >skäller ut folk på nätet och skriver på namninsamlingar.

Det är ju alltid en början!

Muntis skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Ja, vad är egentligen ett unikt fjällområde
> och
> > tusentals turistnätter när vi kanske kan få
> > lite skattepengar från gruvdrift?
>
> Ja, skattepengarna glömmer man ju lätt bort. Av
> värdet på mineralerna går 0,5 promille till
> staten. Så på varje miljon som man bryter malm
> för går hela 500 kronor till staten. Det är
> mycket det. ;)

Fast det är väl mer än bara mineralvärdet i sig som blir skattebelagd. Kan tänka mig att det finns ganska betydande summor för staten i ett avtal att tillåta gruv(rov)drift i området.

Själv är jag helt oförstående inför tanker om att överhuvudtaget pilla i området mer än vad som redan är gjort. Vandrar själv mycket, bla i fjällen, och det vore en obeskrivlig tragedi att se detta område förstörd, så spektakulärt, vackert och unikt som det är.

Jo visst är det säkert mer intäkter till staten än just den. Men man kan se det som att vi säljer malmen för 0,5 promille av värdet på marknaden. Dock så tillkommer det ju en massa utgifter innan malmen är redo för marknaden men om man jämför med Australien som är 30 % i gruvskatt. Det är kanske att gå för långt men kanske lite mer åt det hållet iaf.

"Människorna som åtminstone tillfälligt lyckades stoppa skövlingen tillhör årets stora hjältar.

Men grundproblemet finns kvar. Att Sverige har en minerallag- stiftning som syftar till maximal utvinning.

Vår u-landsmässiga mineralhantering förbryllar säkert många av de globala gruvföretag som nu flockas.

Prospekteringen är öppen för alla sedan 1992. Och staten gör en viktig del av jobbet åt företagen genom att kostnadsfritt tillhandahålla informationen från statens egna prospekteringar.
Politikerna måste inse att vår unika orörda fjällnatur även i ekonomiska termer har ett mycket större värde än 15 års gruvbrytning.

När näringsminister Annie Lööf förklarade varför hon motsätter sig en gruvskatt av det slag som nu införs i våra grannländer sade hon sig vara "stolt" över gruvnäringens framfart."

http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/en-gruvlig-utveckling/

I stureplancenterns bisarra värld kan allt endast mätas i pengar. Glöm alla andra rättigheter och värderingar. Det finns knappast några särskilda rättigheter för det svenska folket då det gäller landet vi ärvde. Allt skall ut på marknaden nu genast. Rea bort skiten så går det fortare.

Snuten skrev:
> Vår u-landsmässiga mineralhantering förbryllar
> säkert många av de globala gruvföretag som nu
> flockas.

Ja fast där har man ju i alla fall lite högra ambition,
t ex denna organisation som jag jobbar med själv också.

http://www.leiti.org.lr/

Luthman Photography skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Är det inte dom där samerna som tjuvjagar
> > rovdjuren?
>
>
> Du verkar insatt i frågan, berätta gärna mer.

+1

Har varit en del i både Sarek och kebnekaiseområdet, och vill slippa se mer åverkan på naturen. Tycker t ex att Sourvadammen förstör rätt mycket. Så jag har också skrivit på.

Värt att nämna är att det historiskt funnits en del gruvdrift i fjällen t ex i Sarek, fast då i väldigt liten skala. Det enda som finns kvar är stenformationer och rösen.

Miss Lycka skrev:
> Pröva att använda Google med orden "Tjuvjakt
> Rovdjur"

Glöm inte att märka dina inlägg [OT].

Tillbaka
Topp