Byta ut fälg?

stavskar

Medlem
Byta ut fälg?
Har en äldre Merida Big Nine 7000 enligt nedan fast med singelklinga fram:

Bakre hjulet har fått sig en smäll och skulle behöva en ny fälg. Vet att cykeln är gammal men den används bara till Vasan och tycker den kan funka några varv till så vill hålla liv i den några år till.

Hur är kompatibiliteten mellan fälgar, nav och ekrar?
Kan man hitta en fälg med 30 mm innerbredd istället för nuvarande 23 mm och låg vikt när man ändå byter för att få lite bättre luftkammare när man ändå håller på? Tips på lämplig fälg?
Någon i Stockholmsområdet som kan bygga ihop det?

Bilagor

• IMG_3475.webp
    IMG_3475.webp
    98.2 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Byta ut fälg?
DT Swiss gör bra fälgar. Nedanstående är för 28 ekrar och har en innerbredd på 30mm:

Byta ut fälg?
Oklart om den är helt bortom räddning men kanten på fälgen har fått en smäll när däcket bottnat och har böjt tillbaka den hjälpligt med en polygrip med tejpade tänder. Sen behöver den riktas i sidled. Är ju heller inte TL-ready även om jag kört TL ändå men innebär ju att det inte är optimalt.

Vilken meck i Stockholm rekommenderas för att försöka rädda befintlig alt. montera en ny fälg på befintligt nav?

Byta ut fälg?
Det finns några relevanta parametrar för att byta en fälg.
1/ mängd ekrar, ska vara detsamma
2/ fälgdiameter på INSIDAN.
sedan är det också en fråga om hur ekrar-hål är uppbyggda, det kan påverka ekarlängden.
Personligen skulle jag inte använda gamla ekrar, de har blivit spröda genom åren och risken att de spricker när man spänner upp de på nytt är stort.

Byta ut fälg?
Personligen skulle jag inte använda gamla ekrar, de har blivit spröda genom åren och risken att de spricker när man spänner upp de på nytt är stort.
Stämmer inte. Ekrar slits inte under normal användning.
Däremot kan de skadas som alla andra delar på cykeln och det är en av anledningarna till att kommersiella hjulbyggare, som inte vet ngt om hjulets historia, oftast väljer nya ekrar vid sådana här ombyggnader.

Byta ut fälg?
Stämmer inte. Ekrar slits inte under normal användning.
Däremot kan de skadas som alla andra delar på cykeln och det är en av anledningarna till att kommersiella hjulbyggare, som inte vet ngt om hjulets historia, oftast väljer nya ekrar vid sådana här ombyggnader.
Ekrar belastas och ’obelastad’ hela tiden medan hjulen rullar vad som orsaker metalutmattning (hoppas att detta är rätt ord på svenska),
Om du sitter på en cykel och mäter ekarspänning på ekrar på botten av hjulet och på toppen av hjulet kommer du att ser en väsentlig skillnad. Hjulen ’hänger’ något. Det går inte att förebygga, ingår i det mekaniska systemet och jordens dragningskraft.
Denne skillnad i spänning gånger miljontals orsaker metalutmattning.
För en 28 inch hjul med en 25 mm däck är det omkring 4700 varv, på en Vätternrundan blir det 1480959 varv - klart att det påverkar materialet.

Byta ut fälg?
Ekrar belastas och ’obelastad’ hela tiden medan hjulen rullar vad som orsaker metalutmattning (hoppas att detta är rätt ord på svenska),
Nej, du har fel.
Det är lätt att själv inse om man tänker på alla andra ställen det finns stål som utsätts för lastcykler utan att bli spröda med åren
Den här grundläggande materialutbildningen passar inte i den här tråden, men eftersom detta har varit uppe flera ggr tidigare, även här på Happy, kan du använda sökfunktionen om du vill lära dig hur det fungerar i verkligheten.

Men du kan få en extern länk som har med byte av fälg att göra:
"There is no reason why you should not reuse the spokes of your relatively new wheel."

Senast ändrad:
Byta ut fälg?
ett hemskt slöseri att inte återanvända ekrar. om en har sådana perfektionistiska böjelser kan en idka dem privat på sin kammare, inte försöka sprida sjukdomen.
För oss hjulbyggaramatörer kan återanvändning av ekrar när det sker ett fälgbyte både snabba upp själva hjulbyggandet och minska risken för att ngn eker skulle hamna fel.
Det kan hända, tro mig jag vet....

Byta ut fälg?
För oss hjulbyggaramatörer kan återanvändning av ekrar när det sker ett fälgbyte både snabba upp själva hjulbyggandet och minska risken för att ngn eker skulle hamna fel.
Det kan hända, tro mig jag vet....
jag sparar varenda eker om jag tvingas riva hjul, slänger bara om de är uppenbart skadade. men de flesta skadade blir "swisher tools" för kedjevaxning.

Byta ut fälg?
Annars är ju ett enkelt och smidigt sätt att söka nytt eller begagnat bakhjul och flytta över däck, bromsskiva.. såvida inte det gamla hjulet hade ett superdupernav som du vill behålla?
Med nya bakhjulet på plats, så kan du i lugn och ro pilla ihop det gamla hjulet med ny fälg + nya eller begagnade ekrar🙂

Byta ut fälg?
Ja det har jag ju tänkt som alternativ men kändes mer kostnadseffektivt att bara byta fälgen om möjligt. Dessutom är det ju HG-body vilket gör utbudet begränsat😊

Byta ut fälg?
Ja det har jag ju tänkt som alternativ men kändes mer kostnadseffektivt att bara byta fälgen om möjligt. Dessutom är det ju HG-body vilket gör utbudet begränsat😊
Dom flesta hjul maskinbyggs nuförtiden. Om man skall betala någon i stockholm för att manuellt ekra om måste man nog ha ett typ chris king nav om det skall löna sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp