50% OT: Kaffebönor

Markus F

Aktiv medlem
Illybönorna tog slut idag, så det är dags att köpa nya. Jag har det senaste halvåret testat Molinari, Kimbo, Lavazza, Bergstrands Caffée Inferno samt Illy. Nån som har ett bra tips och förslag på inköpsställe i Tjockhult? Inget svindyrt snobbkaffe för 250:- kilot bara.

Oj Markus. Kom över till mig så ska du få lite bönor. Kan kanske mala dem i min Gaggia-kvarn. Sen förvandlar jag vatten till guld i Silvian. Vilka bönor? Jo, de köper jag på Sosta, i guldfärgad påse à 180:- mmmmm..

Edit: vem är jag och vem är du?

Senast redigerad av en moderator:
Tjoss!

Snacka med Don Carlito Bern på Café Frankfurt
nere på Pipersgatan, de kör Mauro och jag tror
R har köpt nån påse av han med mkt gott resultat.

Om du gillar politisk inkorrekt kaffe: http://www.contracafe.com/

bag.jpg

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hötorgshallen: Himalaya. Säljer Kahls utbud . Jag
> gillar dock mer franskrostat än, förlåt mig
> Markus, svagare italienskt. Deras goda Inferno har
> nu bytt namn till... teflonhjärna.

teflonhjärna var ju ett litet annorlunda namn på kaffe;)

Precis. Pre-cykling-espresson hos mig innan våra Lovönturer på bönor inköpta hos Kalle på Frankfurt gör att man håller ett fint, jämnt tempo på turen.

Vad säger konässörerna om Zoega Palazzo?

Är det:
1. urk på burk
2. prisvärt men knappast gott
3. helt ok

Hela bönor och mockabryggare är det som gäller.

Finns bättre för de pengarna. På Willys finns det hela bönor av ett märke jag inte kommer ihåg (något italinskt) som för 40kr/500g är ett kap.

//Ola

Okej, vilken bönblandning gillar du? Nu menar jag alltså fördelningen mellan Robusta- och Arabicabönor. Lavazza finns ju antingen som Qualità Rossa med både robusta och arabica och som Caffè Espresso med enbart arabica, och av dessa två föredrar jag Qualità Rossa. Ibland ser man Qualità Oro (100% arabica)också men den har jag inte testat.

Molinari fanns i rätt många olika blandningar när jag var på Prisextra senast. Från 100% arabica till riktiga ögonöppnarblandningar med 50% robusta.

Varning för Muzzetti eller vad det nu heter. Det finns på Hemköp och är billigt och inte särskilt smakrikt.

Annars skall man inte vara rädd för att testa "svenska" expressosorter. Det dricks en jäkla massa kaffe i Sverige och så gott som allt är arabicakaffe av hög kvalitet, så det finns nog inköpare som kan sin sak här i landet.

Jag kanske skall tillägga att jag bara gör latte... Jag blir väl därför inte lika känslig för robusta-kicken...

Nä det där Contrakaffet får nog va. Tänk om Mikael Wiehe kommer förbi, det vore pinsamt. Och Bäckstedts kaffe hade ju varit kul om det vart nåt speciellt med det, nu har dom ju bara klistrat på hans bild på påsen.
Inferno har jag som sagt testat, och det var dessutom lite dyrt.

Som vanligt kan man dock lita på Newsboy och R, de gamla rävarna. Det får bli en tripp till Kungsholmen och se om det går att köpa loss lite Mauro. Lyckligtvis är kvarnen påfylld, så det räcker till imorgon.

Lavazza är ju bra, och som du säger finns det billigt Molinari på prisextra.
Just angående "svenska" espressosorter så är jag inte ett dugg orolig för att testa ett hembränt kaffe. Det odlas ju som sagt inga bönor i Italien.. Svenska rosterier håller hög klass (förutom Lindvalls gamla incident med kikärtor och Kahls dieselavgaser i rostningen, men det är väl preskriberat vi det här laget)

> Annars skall man inte vara rädd för att testa
> "svenska" expressosorter. Det dricks en jäkla
> massa kaffe i Sverige och så gott som allt är
> arabicakaffe av hög kvalitet, så det finns nog
> inköpare som kan sin sak här i landet.

Markus F skrev:
> Inferno har jag som sagt testat, och det var
> dessutom lite dyrt.

Jag köpte det på Javasavi-butiken hemma i Årsta. Tyckte det inte var så farligt dyrt. De har ju dessutom ett par andra sorter - ett som jag inte kommer ihåg namnet på, men det var i alla så koffeinrikt att jag fick skakningar efter en dubbel espresso. :O

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> Tjena!
>
> Di däringa goooogle annonserna längst ner är
> lustiga, ja nu visar dom på kaffe-sidor samt Båt
> sidor!!

Mina visar bara porrlänkar?

Kaffe är aldrig mer än 50% OT. Kolla på hur mycket cykerelaterat som finns här i tråden, Trackcykling UK, Magnus Bäckstedt, Calle Berns café på Kungsholmen, Kona-kaffe.
Och vi har inte ens pratat om Singletrack, Dirt Rag eller Chris Kings bönor.

Jag vidhåller min tidigare åsikt, enda nyttan med kaffe är detta:

1) Mät upp margarin och strösocker.
041103%201917%20IMG_6232%20Socker__scaled_512.jpg

2) Vispa samman.
041103%202028%20IMG_6235__scaled_512.jpg

3) Lös upp lite pulverkaffe i kallvatten.
041103%202033%20IMG_6237%20Snabbkaffe__scaled_512.jpg

4) Tillsätt kaffet, kakao och vanilinsocker till margarinet och sockret, vispa samman.
041103%202035%20IMG_6239%20Vispat__scaled_512.jpg

5) Vräk i en massa havregryn, helst inte fiberberikade som här.
041103%202036%20IMG_6241__scaled_512.jpg

6) Vispa samman försiktigt, du vill inte sabba strukturen på havregrynen.
041103%202038%20IMG_6243%20Vispat__scaled_512.jpg

7) Gör till bollar och rulla i pärlsocker. Ställ kallt och avnjut när de kallnat.
041103%202053%20IMG_6245%20Bollar%20klara__scaled_512.jpg

Ett annat recept.

Öppna en burk fiskbullar i hummersås eller annan sås.

Lägg allt i ett durkslag.

Skölj bort hummersåsen eller vad de nu ligger i.

Rulla fiskbullarna i kakao och sedan pärlsocker.

Ställ in i kylen så att de får kallna, stelna lite.

Ät och njut inte.

:)

Går det att göra okej kaffe i en elbryggare? Espressomaskin känns som en knasig investering när jag kan lägga dom pengarna på cykelprylar och sedan rulla rakt över gatan till frankfurt och min mokabryggare av tveksam kvalitet har gått på lunch.

Det kaffe som smakar minst illa är hittils zoegas intenzo men det smakar å andra sidan inte så mycket alls. Det positiva är att det inte smakar "varmvatten och pappfilter" som det mesta jag provat i bryggaren iaf.

Såå.. Finns det någon kaffesort som resulterar i okej i elbryggare eller måste jag köpa en ny moka?

TommyE skrev:
> Rulla fiskbullarna i kakao och sedan pärlsocker.
>
> Ställ in i kylen så att de får kallna, stelna
> lite.
>
> Ät och njut inte.

Skulle någon göra det på mig skulle det klassas som mordfösök!!

Bönor och blad var en trevlig butik. Dessvärre var priserna i enlighet med svensk standard. Dvs dubbelt så mycket pengar än på internet så det blev espresso på frankfurt istället.

Den snygga rostfria mokabryggaren jag spanade kostade motsvarande 35 dubbla espresso på frankfurt. Utan kaffe vill säga. Det kostar väl en tio femton till.. Förresten är frankfurt mycket trevligare än mitt kök så jag kan stå ut med att åka hiss och gå över gatan för schysst espresso.

Nu ska jag ut och leta tubisar..

=David skrev:
> Går det att göra okej kaffe i en elbryggare?
Har en moccamaster och den gör riktigt trevligt kaffe. Använder någon av Zoegas mörkrostade sorter, mollbergs/intenso... Måtta 1 skopa per kopp + 1-2 extra så blir det lite bättre fart utan att bli för beska bismaker. Börja med stängd "ventil" vid bryggningen så att kaffet blir genomblöt innan man släpper på flödet, får ut mer arom då.

> Såå.. Finns det någon kaffesort som resulterar i
> okej i elbryggare eller måste jag köpa en ny moka?

KB741CL.jpg

Tillbaka
Topp