50h service Öhlins RXF34

henkan_2001

Aktiv medlem
50h service Öhlins RXF34
Hej!

Tänkte göra 50h service på min Öhlins gaffel (RXF34 m.2). Behöver bara lite olja till den.
Känns lite onödigt att köpa en hel liter olja till den.

Ni som har servat era Öhlins gafflar själva. Kör ni på originaloljan, eller använder ni något substitut?

Finns det annars någon som nära Lund/Malmö som har lite och kan tänka sig att sälja runt 100 ml?
Öhlins 01336-01 - Renep CGLP 68 Fork lube 1L

// Henrik

50h service Öhlins RXF34
Jag gjorde första servicen för några veckor sen, ena benet var typ tomt på olja och andra väldigt lite olja i. Jag kör med kyb 4wt och det är fjädringsolja till motorcykel, gaffeln blev bättre efter service än när den var ny 🙂 för att förtydliga så fjädringsolja i dämparbenet, fox gold i andra, har för mej 10ml men står på öhlins sida

Senast ändrad:
50h service Öhlins RXF34
Finns det någon bra guide att följa från Öhlins eller är det bara samma steg som finns i div. youtube-guides? Köper man servicekit eller är det bara underhåll och oljebyte?

50h service Öhlins RXF34
Det finns bra guider på Öhlins hemsida i form av dokument som beskriver alla stegen och vilka verktyg och service-kit man behöver. Finns även videos för vissa modeller.

50h service Öhlins RXF34
Renep iso 68 vad är det för olja det är en gjeder olja som har samma cst som fox 20wt eller putoline 20w eller motorex supergliss 68
Så en olja som har cst@40 går att använda.

50h service Öhlins RXF34
Nu kanske det anses att häda men biltema har gaffelolja (5wt) som jag använt med gott resultat i öhlinsgaffel på cross. Som alltid med oljor råder det delade meningar om billig olja = dålig. Min praktiska erfarenhet är att den funkar lika bra som Öhlins original.

50h service Öhlins RXF34
För att ytterligare komplicera det hela så ska det ju (enligt Öhlins) vara olika oljor i damper respektive spring leg. Har läst att det beror på att oljan i dämparbenet över tid letar sig in i dämparen - man vill därför ha dämparvätska även "på utsidan". Problemet är att den (01309-01 - High performance suspensionfluid) inte är alldeles lätt att få tag i...

Edit: den gick att få tag på, men inte på samma ställe som den andra - dubbel frakt är galet irriterande. Kanske är bättre nu.

Senast ändrad:
50h service Öhlins RXF34
För att ytterligare komplicera det hela så ska det ju (enligt Öhlins) vara olika oljor i damper respektive spring leg. Har läst att det beror på att oljan i dämparbenet över tid letar sig in i dämparen - man vill därför ha dämparvätska även "på utsidan". Problemet är att den (01309-01 - High performance suspensionfluid) inte är alldeles lätt att få tag i...

Edit: den gick att få tag på, men inte på samma ställe som den andra - dubbel frakt är galet irriterande. Kanske är bättre nu.
Fox guld motsvarar öhlins så det borde gå att få från ett ställe

50h service Öhlins RXF34

Jag köpte senast av flcycling.se han hade båda oljorna hemma.

50h service Öhlins RXF34
Vilket benämns cP och är snarlikt men inte detsamma som cST. Så hittills har du inte förklarat på något sätt hur du får 40 cST att motsvara 20 wt när samtliga tabeller som finns mer likställer det med 5 wt (4 om vi skall vara petiga).
Centistoke (cSt) which is used to report the kinematic viscosity of motor oil at high temperatures.
Och det är bara för smörjning av yterbenen.

Bilagor

• 20231017_232554.webp
    20231017_232554.webp
    279.6 KB · Besök: 37
50h service Öhlins RXF34
Tackar för alla svar... vet dock inte hur pass mycket klokare jag blev:-)
För min gaffel är det bara 10ml olja jag behöver för 50h servicen, och Fox Gold 20wt har jag hemma, liksom Rockshox 5wt och 15wt.

Senast ändrad:
50h service Öhlins RXF34
Du behöver 10ml dämparolja (5wt) på dämparsidan och 10ml av en tjockare olja på fjädersidan. Öhlins rekommenderar sin egen som vad jag vet är fuchs renep cglp 68, men det går antagligen lika bra med selleri (alltså fox gold eller liknande).

Huruvida det är 100% riskfritt att köra rockshox 5wt istället för öhlins dito får någon annan svara på, men jag hade då inte varit orolig om det var min gaffel. Jag gjorde precis så själv när jag hade en öhlinsgaffel.

edit: fox gold anger 100 cSt vid 40 grader medan cglp 68 har just 68 cSt. I samma del av skalan alltså.
källor:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp