Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kais01 sa:verkligen ot.
.
pero02 sa:Många som engagerar sig i tråden. Här kommer riktiga anledningen till rubriken.
Klarar mig hyffsat på 38/28 som är min lättaste växel. Tror dock att jag skulle kunna kapa några sekunder/minuter på ”viktiga” stravsegment med mer optimal kadens. Typ sa calobra, mont Ventoux....etc.
Hemma i Sverige fungerar utväxlingen utmärkt, ytterst sällan nere på lilla.
Nej den blir sämre. Standardkonfigurationerna är matchade, och alla avsteg från detta ger sämre växelprestanda, åtminstone över delar av växelområdet. De som hävdar motsatsen har inte provat själva eller provat för slarvigt.Manurhin2 sa:Bengt-re sa:ooms sa:Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?Bengt-re sa:Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.
Det är så jag har uppfattat det.
Tror att funktionen till och med kan bli bättre med minskad skillnad ...
Bull.jonja sa:Nej den blir sämre. Standardkonfigurationerna är matchade, och alla avsteg från detta ger sämre växelprestanda, åtminstone över delar av växelområdet. De som hävdar motsatsen har inte provat själva eller provat för slarvigt.Manurhin2 sa:Tror att funktionen till och med kan bli bättre med minskad skillnad ...Bengt-re sa:Det är så jag har uppfattat det.ooms sa:Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?Bengt-re sa:Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.
bellasoda sa:kais01 sa:verkligen ot.
.
Helt galet! Både fult och snyggt på samma gång.
jonja sa:Nej den blir sämre. Standardkonfigurationerna är matchade, och alla avsteg från detta ger sämre växelprestanda, åtminstone över delar av växelområdet. De som hävdar motsatsen har inte provat själva eller provat för slarvigt.Manurhin2 sa:Bengt-re sa:ooms sa:Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?Bengt-re sa:Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.
Det är så jag har uppfattat det.
Manurhin2 sa:Som vanligt tycker jag synd om dom stackare som tittar in här för att lära sig något och blir antingen rådvilla eller blir itutade att det som den mest ihärdiga påstår är sanning .
M
Då kanske jag vågar montera 50/36 resp 52/38 ändå...Manurhin2 sa:Men : min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .
n++Manurhin2 sa:Som vanligt tycker jag synd om dom stackare som tittar in här för att lära sig något och blir antingen rådvilla eller blir itutade att det som den mest ihärdiga påstår är sanning .
jonja sa:Manurhin2 skrev:
min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .
Samt:
Har du provat större avsteg än +/- 2T nån gång? Jag har Tiagra 4700 50/34 som jag bytte till 50/39 med en 105 5800 klinga. Med den går det inte att växla ner där fram om kedjan ligger för långt ut på kassetten. Kedjan blir hängande mellan dreven och faller inte ner på kuggarna.
Eftersom funktionen i mitt fall inte blev bättre med minskad skillnad så är din utsaga i mina ögon logiskt falsk. Att växelfunktionen försämras så fort man avviker från standardkonfig är väl knappast ngn kontroversiell tumregel? Att man inte märker av små avvikelser från standarkonfig är ingen motsägelse av den tumregeln.