53/(hur liten liten fungerar)?

jo det gled iväg lite. 110 bcd är dock mer flexibelt.

om han behåller sin vev med sina kransar är en sram 1080 kassett konverterad till 12-36 är en lätt och användbar lösning?

Många som engagerar sig i tråden. Här kommer riktiga anledningen till rubriken.

Klarar mig hyffsat på 38/28 som är min lättaste växel. Tror dock att jag skulle kunna kapa några sekunder/minuter på ”viktiga” stravsegment med mer optimal kadens. Typ sa calobra, mont Ventoux....etc.

Hemma i Sverige fungerar utväxlingen utmärkt, ytterst sällan nere på lilla.

pero02 sa:
Många som engagerar sig i tråden. Här kommer riktiga anledningen till rubriken.

Klarar mig hyffsat på 38/28 som är min lättaste växel. Tror dock att jag skulle kunna kapa några sekunder/minuter på ”viktiga” stravsegment med mer optimal kadens. Typ sa calobra, mont Ventoux....etc.

Hemma i Sverige fungerar utväxlingen utmärkt, ytterst sällan nere på lilla.

Du kan antagligen hitta ett extra vevparti att byta med på begagnatmarknaden för några hundralappar. Kör ett vevparti hemma och ett i Spanien. Om du får det att lira med din effektmätning vet jag inte.

Själv har jag en stagesvev som passar på både 110bcd och 130bcd, vilket jag också har.

Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.
Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?

Det är så jag har uppfattat det.

Tror att funktionen till och med kan bli bättre med minskad skillnad ...
Nej den blir sämre. Standardkonfigurationerna är matchade, och alla avsteg från detta ger sämre växelprestanda, åtminstone över delar av växelområdet. De som hävdar motsatsen har inte provat själva eller provat för slarvigt.

jonja sa:
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.
Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?
Nej den blir sämre. Standardkonfigurationerna är matchade, och alla avsteg från detta ger sämre växelprestanda, åtminstone över delar av växelområdet. De som hävdar motsatsen har inte provat själva eller provat för slarvigt.
Bull.

håller med emmer. i den ovanliga och oväntade omständighet att det blir problem kan man som sagt bättra på eller lägga till ramper eller nitar.

med två framklingor är risken för problem närmast minimal, har bytt hejvilt, men fixat extra ramper ibland. 61an på bilden ovan hade t ex inga ramper. nitarna jag satt dit syns förresten på bilden.

men om man har tre klingor får man se upp. mellanklingan får inte vara för nära lillklingan i storlek, den bör definitivt ligga närmare storklingan. annars klättrar kedjan direkt till storklingan när man försöker växla från lilla till mellanklingan.

inte för att problemet är så vanligt nuförtiden...

Senast ändrad:
bellasoda sa:
kais01 sa:

Helt galet! Både fult och snyggt på samma gång.

tack för komplimangen. själva högstaväxeln är ju inte uppseendeväxande, ungefär som en 53/11. men 61/13 lirar verkligen skönt. en bonus till är att det blir lite tajtare mellan högsta växlarna.

det ser ju som sagt off ut, och om jag anländer till en gruppride får man en del frågor:)

jonja sa:
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:

Något som står helt klart för mig efter sista veckornas sanningar på Happy är :

-Min Canyon lvg är troligtvis dålig för den har för brant gaffelvinkel .
-Min Canyon lvg är alldeles för liten ( och dålig )och jag har för lång styrkombo .
-Min Canyon cross har en gaffelvinkel som är på gränsen , troligtvis dålig .
-Min Superior fs-mtb har alldeles för lång styrstam , troligtvis för långt ner , troligtvis också något annat .

Men : min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .

Som vanligt tycker jag synd om dom stackare som tittar in här för att lära sig något och blir antingen rådvilla eller blir itutade att det som den mest ihärdiga påstår är sanning .

M

Manurhin2 sa:
Men : min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .
Då kanske jag vågar montera 50/36 resp 52/38 ändå...

Manurhin2 sa:
Som vanligt tycker jag synd om dom stackare som tittar in här för att lära sig något och blir antingen rådvilla eller blir itutade att det som den mest ihärdiga påstår är sanning .
n++

Jag har kört Ultegra 6800 med 53/36 på Mallorca i knappt en vecka nu och kan rapportera att ingenting fallit i bitar. Cykeln har framväxlat helt normalt, fast mycket oftare än hemma.
N=1, ymmv, warranty void if framväxel, etc.

Manurhin2 skrev:
min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .

Samt:

Har du provat större avsteg än +/- 2T nån gång? Jag har Tiagra 4700 50/34 som jag bytte till 50/39 med en 105 5800 klinga. Med den går det inte att växla ner där fram om kedjan ligger för långt ut på kassetten. Kedjan blir hängande mellan dreven och faller inte ner på kuggarna.

Eftersom funktionen i mitt fall inte blev bättre med minskad skillnad så är din utsaga i mina ögon logiskt falsk. Att växelfunktionen försämras så fort man avviker från standardkonfig är väl knappast ngn kontroversiell tumregel? Att man inte märker av små avvikelser från standarkonfig är ingen motsägelse av den tumregeln.

Gillar tanken på att "optimal" kadens kommer leda till PB på Sa Calobra. Sluta tänk så mycket och ta i / träna mer...
Kul att 53 / 36 verkar fungera, alltid misstänkt att det skulle funka :)

jonja sa:
Manurhin2 skrev:
min Canyon lvg fungerar praktiskt lika bra med 50-36 och 52-34 som 50-34 och 52-36 oavsett vad folk påstår med stor punkt . Laboratorieexperiment kanske visar annat , vad vet jag .

Samt:

Har du provat större avsteg än +/- 2T nån gång? Jag har Tiagra 4700 50/34 som jag bytte till 50/39 med en 105 5800 klinga. Med den går det inte att växla ner där fram om kedjan ligger för långt ut på kassetten. Kedjan blir hängande mellan dreven och faller inte ner på kuggarna.

Eftersom funktionen i mitt fall inte blev bättre med minskad skillnad så är din utsaga i mina ögon logiskt falsk. Att växelfunktionen försämras så fort man avviker från standardkonfig är väl knappast ngn kontroversiell tumregel? Att man inte märker av små avvikelser från standarkonfig är ingen motsägelse av den tumregeln.

Nej, jag har inte provat mer än +-2 och har inte påstått annat.

M

då kan det vara läge att justera växeln jonja?

ibland har cagen blivit deformerad i något läge, och kan behöva återställas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp