550 meter 'ny' cykelled vid Flottsund, Uppsala

Sjoerd

Ny medlem
I morse sågade jag bort alla fallna trän som låg över gamla skogsstigen mellan Flottsund och svängplatsen vid Hemslöjdsvägen. Jag tänkte göra det för några år och idag blev det dags. Nu blev det 550 meter snabb led till. :-) (A <-> B)

Den relativ branta stigen som kommer ur på Hemslöjdsvägen strax norr om svängplatsen också hade ett stort träd som är borta nu (C). Från här kan man ju nå Lugnet och MTB rundan.

Det finns en ännu äldre stig (fler fallna trä som ligger kvar och ibland svårhittat) mellan båda stigar (B <-> C) som har en mycket finn bit genom en liten, brant ravin var att den kommer till den branta stigen. Jag skulle gärna få fram den också men tänker inte göra det ensam. Hör av dig om du har lust att ta dig ut i skogen med cykel och (hand)såg.

Bilagor

• 2014-01-01_135633.jpg
    2014-01-01_135633.jpg
    61.3 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
Kul med lite "nya" fina stigar. Har en liten fogsvans som borde gå att klämma ner i camelbaken. Vill lära mig hitta bättre i de där delarna då jag mest cyklar nåsten.

Har en specialcykelryggsäck som jag re-postar här för den passar utmärkt för tillfället :-)

Bilagor

• IMAG0542.jpg
    IMAG0542.jpg
    108.7 KB · Besök: 14
@Staffolainen: Allt hjälper. Nu att det verkar som att det är fler som tänker använda stigen blir det värt det att rensa till lite grann. Det vore inte dåligt om det också tas bort några unga granar som växer precis på kanten.

@dnleriksson: Det verkar som att det är du som jag är ut efter. :-) Det finns enstaka tjockare ex som jag först tänkte att leden skulle gå runt...
Om du ropar en dag och tid för den här veckan då är vi på väg. (Dagljus hjälper. ;-)

@Oggler: Vilket gjorde jobbet en hel del enklare. Några träd hade ingen hård kärna kvar als.

Utmaningen blir väl att hitta bästa vägen genom en ganska omfattande samling tätt liggande stenar. Det verkar i alla fall bli teknisk cykling där. Jag ser fram emot att hålla på där igen!

Mmm, jag fick en dotter på julafton så tror inte jag blir ivägsläppt med en motorsåg på ryggen på ett tag :-)

Skulle nog inte våga cykla med den heller... Som sagt, ett fall kan nog orsaka smärre ryggproblem!
Var efter någon storm jag tog bilden för skojs skull när alla bilder på cykelstigar med nedfallna träd poppade upp :-)

Däremot kan man ju alltid gå dit med den. Frågan är väl bara om man får kapa träd hursomhelst på annans mark! Tror inte det...

@dnleriksson: Grattis! Första barn? Själv har jag två stycken som går runt här. (Den äldsta har just börjat uppskatta hans springcykel nu att vi började kalla det 'mountainbiking som pappa'. :)

Stigen ligger mycket nära Hemslöjdsvägen. Det är alltså mycket enkelt att gå ditt.

På den befintliga stigen ansåg jag att det var självklart att man bara hjälper till med att hålla den fri. Om ingen som bryr sig om den där lila stigen då kan jag väl lika bra göra det.
Mitt andra förslag är mer tveksam för delen var att inga längre går. I morse tog jag därför kontakt med Lantmäteriet. Marken äggs av stiftelsen 'Friherre Carl Cederströms minne', som också äger Kungshamn-Morga. Jag överväger att ta kontakt med dem för tillstånd. Alternativt så försöker jag att få fram en led med dem minsta 'ändringar' (bara mindre falna träd).

http://www.fredrikslund.se/Historik.html

Tillbaka
Topp