6-delad kassett

6-delad kassett
Undrar ska skaffa mig en äldre racer tidigt 90 tal miyata 512, men problemet är att behöver en 6 delad kassett fast till ett nyare hjul som man inte behöver gänga på om jag förstått det hela rätt? Så undrar om nån har nått tips, växlarna är 12 och är ej steglösa och är nån sort av shimano vet jag.
Med vänlig hälsning, Stefan

6-delad kassett
Att hitta en 6-delad kassett lär inte vara lätt.
Vet inte vad ditt problem är men jag kan tänka mig följande:
- Hjul med 6-delad frikrans är kass. Lösning: Skaffa nytt hjul för frikrans.
- Hjulet med 6-delad frikrans är ok men frikransen är kass. Ersätt den med en 6 eller 7-delad frikrans.

Eftersom du tydligen har "steglös" drivlina så skulle du kanske kunna använda "kassetthjul" och 7-delad kassett.

6-delad kassett
Steffe-7005 skrev:
-------------------------------------------------------
> Växlarna har steg, så jag får fixa nytt hjul
> med krans fast utan:)?

Sorry att jag missade att du hade indexväxel. Kanske går det att ställa om reglaget till steglöst så du kan köra med 7-delad kassett?

6-delad kassett
Gamla Shimano Uni-glide är ett mellanting mellan frikrans och kassett, och finns som 6-delad. Minsta drevet gängas på och klämmer fast de inre som sitter på splines som på en kassett. Kassetter är sällsynta, FFA är det tydligen den minsta klingan som är svårast att få tag på. Läs här för mera:http://sheldonbrown.com/k7.html, det finns lite olika alternativ.

Ett nytt hjul för frikrans och en 6-delad krans borde funka tillsammans med dina befintliga indexerade växlar.

6-delad kassett
Har ens 6-delad kassett funnits? Det borde annars inte vara svårt att ta isär en 7 delad kassett och ersätta ett drev med en distansring. Eller bygga en av sex lösa drev och distanser

6-delad kassett
Prästbol skrev:
> Har ens 6-delad kassett funnits?

Ja.

Sista drevet är gängat så en 6-delad kassett har ett annat monteringssätt än en modernare konstruktion.

6-delad kassett
Prästbol skrev:
> Har ens 6-delad kassett funnits?

Japp, till Uni-Glide. Minsta drevet utgör även låsring.

Prästbol skrev:
> Det borde annars
> inte vara svårt att ta isär en 7 delad kassett

Näe, det är inte så svårt.

Prästbol skrev:
> Har ens 6-delad kassett funnits? Det borde annars
> inte vara svårt att ta isär en 7 delad kassett
> och ersätta ett drev med en distansring. Eller
> bygga en av sex lösa drev och distanser

Några problem där. Dels så behöver man fortfarande det minsta drevet som låsring, och det kan man inte använda ett drev från en modern kassett till. Att återanvända drevet från den gamla kassetten hänger ju på hur slitet det är.
Och för bästa chans att indexeringen fortfarande ska fungera bra så behöver delningen i ersättningskassetten matcha delningen i originalkassetten. Och delningen styrs av tjockleken på både dreven och distanserna. Svårt att säga om man kan hamna nära nog om man blandar 6- och 7-delat lite hursomhelst.

Men då blir delningen fel, vilket nog gör en lite besviken om man vill behålla sina indexerande reglage.

6-delad kassett
Fan vad krångligt allt värkar:/ tror jag ska försöka få tag i nått begangnat nyare växel grupp istället tack för tips ändå och har nån nått växel packet till salu så är det bara att säga till.

6-delad kassett
Steffe-7005 skrev:
> Fan vad krångligt allt värkar:/ tror jag ska
> försöka få tag i nått begangnat nyare växel
> grupp istället tack för tips ändå och har nån
> nått växel packet till salu så är det bara att
> säga till.

Jag lovar dig att det betydligt mera besvär med att byta till en helt ny grupp än att fixa till det här.

Tillbaka
Topp