66 rc2x ellr 888 rc2x

nebben00

Medlem
66 rc2x ellr 888 rc2x
Har någon haft möjlighet att testa en 66:a 170mm mot 888:a 200mm? Jag skall ha den på en Demo 8 (S) med dubbelklinga fram och vill ha en kvick hoj så det lutar åt en 66:a om man inte förlorar för mycket prestanda på den tum slag det skiljer.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Provade 888VF2x på mässan och det var den absolut tyngsta gaffel jag känt på. Inget jag skulle vilja trampa platt med. Den kändes till och med tyngre än Shiver DC.

Persoligen skulle jag valt 66n om jag var du.
Den är ruskit biffig och styv.
I och med att du har dubbelklinga så antar jag att den inte enbart ska rulla utför?

Har för mig at jag sett någonstanns att man kan bygga om den nya 66an så att den får 190mm slag.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Tycker verkligen inte det krävs 15 metersdropp för att köra DC.
Så länge man bara kör utförsåkning så är väl DC-gafflar skönare, stabilare och har oftast mer slag.
En 66 är iofs stabil så det räcker till för mig.
Men körde jag enbart utför skulle jag också sattsa på en 888.
Däremot tycker jag att 888n är för klumpig för att trampa omkring på vanliga stigar med.
Visst, det går, men då är nog en 66a roligare.

Men som sagt, med en dubbelklinga därfram så låter det som en 66a skulle sitta kalasfint. :)

Vore kul att se bilder på cykeln är allt är på plats.
Demo 8 är en vacker skapelse!

Senast redigerad av en moderator:
66 rc2x ellr 888 rc2x
Jag tucker att singelkronat överlag är snyggare.
På demo 8-an kan jag acceptera en dc.

/Adam

66 rc2x ellr 888 rc2x
Har kört dubbelt innan (boxxer 200mm) men om man skall köra i 4x banor bikeparks + och kunna dra iväg ett par km på nån alpstig för att köra trails utanför de rena DH-spåren så inbillar jag mig att en singel känns bättre, utan att göra 15m dropp så är ju styvheten i en dubbelkrona överlägsen + att man kan ställa höjden. Jag skall testa att köra med boxxern först och ställa den till 555mm höjd som 66rc2x har för att kännna på vinkeln i dh-banor, men tror att det blir en 66:a

66 rc2x ellr 888 rc2x
888rc2x är nog lite stabilare och starkare än 66:an men tyngre. Köp till integred styrstam till 888 så sparar du några gram som du förlorade på att inte ta 66:an, vikten är visserligen en meningslös aspekt på den hojen men ändå :).
Dessutom får du ner styrhöjden med integrerad styrstam om det skulle vara till en fördel, eller höja med annan övre krona.
En annan kul sak med dubbelkrona är att man kan justera hödjen upp och ner på kronorna beroende på vilken styrvinkel och höjd man vill ha. Kan vara användbart som man märker efter ett tag.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tucker att singelkronat överlag är snyggare.
> På demo 8-an kan jag acceptera en dc.
>
>
> /Adam

Ahaa! Så det man ska tänka på är alltså att det ser snyggt ut, inte att det håller/fungerar? Smart!

66 rc2x ellr 888 rc2x
Ja då vet du ju hur det ligger till med dubbelkrona.
Snäva alpsvängar sk switchbacks måste vara bra tvära för att dubbelkrona inte ska funka men dom finns förstås i alperna. Annars är det enbart av goda med hög lång komfort även på stig.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Steevo: Eftersom jag tycker att sc är snyggare, skulle jag valt en sådan, förutsatt att jag inte absolut måste ha en hållbarare gaffel.

/Adam

66 rc2x ellr 888 rc2x
Adam7125 skrev:
> Jag tycker att dubbelkronade gafflar känns lite
> "overkill" på cyklar, OM man inte kör extrem DH/FR
> med 15meters-drop.

av erfarenhet vet jag att det räcker med att köra i tex åre så känner man skillnad på sc och dc, peka hojen nerför en lite stökig stig så rockar en dc alla gånger. det utan att köra några 15m drop..

66 rc2x ellr 888 rc2x
Jag har en 66a på en hoj med 7.1" bak( alltså i samma division som din demo8, även om den är lite mer FR än DH-orienterad) och kan motivera varför jag valde den gaffeln :

1. Den är styv. 35mm innerben och rejält brett mellan dom i kombination med 888ans underben(jag har en -05a) gör att gaffeln är det styvaste och spårsäkraste jag provat. Jag kan sikta ner genom steniga partier och bara styra m h a viktfördelning, dvs spårstabiliteten är grymt bra. Styvheten är så stor att jag inte ser behovet(för min åkning) av mer styvhet, och jag tror få åkare behöver en styvare gaffeln än 66an.

2. Den är SC, vilket ger mig lite bättre vändningscirkel, gör att jag inte slår i några knän om jag har otur, samt att jag har möjligheten att lära mig X-ups, vilket jag vill.

3. Den har samma dämpsystem som 888an men är lättare.

Jag kör också dubbelklinga fram, och tänker cykla för egen maskin till och från åkställena, för det mesta. Ska du åka enbart lift kan du ju välja som du känner, annars skulle jag tagit 66an om jag var du.

Hoppas detta hjälper.
/F

66 rc2x ellr 888 rc2x
Viktmässigt skiljer det nästan inget mellan gafflarna:
888: 3117 g. (steer tube +255 g.
66: 2950 g. w/ steer tube (255 g.)

alltså inte ens 200g viktskillnad. Dämpsystemen är detsamma i båda.

Det som skiljer är alltså:
* 3cm slaglängd.
* 170g
* smidighet

Båda gafflarna har high/low-speed-justerare så det borde gå ganska bra att fippla bort massa pedal-bob och då spelar inte slaglängden så stor roll.

Demon är ju också en ram designad för långa gafflar, så en 888 sitter nog skitbra på den. Men 66an är smidigare och kommer ge dig mentalt övertag när du ska börja trampa. Med en SC känns alltid hojen mer trampvänlig.

Jag skulle ta 66en.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Tjena!

66:an är en grymt skön gaffel, jag är supernöjd med min 05:a förutom en sak som dock förhoppningsvis inte ska vara lika stort problem på 06:orna och det är att styrröret böjs..

(Jajaja länka till den förbannade tråden då.. gör det bara..)

66 rc2x ellr 888 rc2x
Kneecap skrev:
>
> (Jajaja länka till den förbannade tråden då.. gör
> det bara..)

Hur var det låten gick? "OPF, I did it again..." ;-)

66 rc2x ellr 888 rc2x
"Eller så köper man den nya Dropp offen som är 190 och SC :D"

edit..Mitt fel:P De va visst 66VF2 som va 190mm

Eric W skrev:
> Provade 888VF2x på mässan och det var den absolut
> tyngsta gaffel jag känt på. Inget jag skulle vilja
> trampa platt med. Den kändes till och med tyngre
> än Shiver DC.
>
> Persoligen skulle jag valt 66n om jag var du.
> Den är ruskit biffig och styv.
> I och med att du har dubbelklinga så antar jag att
> den inte enbart ska rulla utför?
>
> Har för mig at jag sett någonstanns att man kan
> bygga om den nya 66an så att den får 190mm slag.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> 66:an är en grymt skön gaffel, jag är supernöjd
> med min 05:a förutom en sak som dock
> förhoppningsvis inte ska vara lika stort problem
> på 06:orna och det är att styrröret böjs..
>
>
Hur vanligt är det??? har själv en -05a, Är det något man bör åtgärda innan det händer. Kör med ganska flack gaffelvinkel.

66 rc2x ellr 888 rc2x
Styrröret är av stål på -05 och alu på -06. Så frågan är nog istället om det är bättre att knäcka ett alurör än att böja ett stålrör? ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp