7 till 8 eller 9 växlat bakhjul

Vanguard

Ny medlem
Jag har en MTB modell äldre.
Lyxig värre på den tiden det begav sig (ca 18 år sedan).

BYT säger alla...

Men... Jag är ju kär i cykeln!

Det är 7 kransar bak, och oindexerade växlar både fram och bak.
Detta vill jag nu byta.
Hur mycket behöver jag byta för att få 8 eller 9 växlat bakhjul?

Får man plats med 8 kransar där jag nu har 7?
Måste jag byta hela rasket fram?
Kan jag behålla växelföraren bak, eller måste den oxå bytas?

+ Några frågor till som jag säkert missat att ställa... :)

Vanguard skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Får man plats med 8 kransar där jag nu har 7?

Nuförtiden har man inte kransar uatna kassetter.
Det har funnits 8-delade kransar, men såvitt jag vet inga 9-delade.

Du behöver byta (bak)hjul, och ett modernt hjul får troligen plats.
Låna av ngn och prova om du är osäker.

> Måste jag byta hela rasket fram?
> Kan jag behålla växelföraren bak, eller måste
> den oxå bytas?
Om cykeln inte enbart är 18 år gammal utan dessutom är använd i 18 år är väl delarna såpass utslitna att de behöver bytas?
Det går.

/Håkan

Den har stått still ganska mycket, men nu när man har börjat växa för andra gången, så är det dags att aktivera sig, och då föll cykling sig ganska naturligt... :)

Är det inte smalare kedja om man har 8 eller 9 delat?
I så fall känns det som att man blir tvungen att byta lite fram oxå så att kedjan inte kan glida ner mellan framkransarna.

gå från 7 till 8 borde väll funka? jag tror inte reglagen kommer ställa till det i alla fall. Möjligt att du måste byta bakväxel? men kolla på biltema dom har billiga grejer för det här nu! Risken är väll dock att vevpartiet är utslitet. Framväxeln behöver du inte byta.

Mitt tips är att kika på www.retrobike.co.uk för lite inspiration och kanske info om systemet du har.

Det här är min amatörmässiga bild av vad du behöver göra!
Jag började precis som du med att vilja uppgradera min 18 år gamla MTB (Giant). En av anledningarna till uppgraderingen var att jag ville ha:
- ett bättre växelreglage med fungerande indexering. Som kräver
- ny bakväxel, som kräver
- övergång till kassett, som kräver
- nytt bakhjul! (Troligen byter man båda)
Om du på samma gång går till 9 växlar så kräver det en ny kedja!
Övrigt som kan behöva bytas är mer kopplat till slitage.

Det mest kritiska är om du har en kassett eller en frihjulskrans på bakhjulet. Det finns 8-delade frihjulskransar, men det blir lite knepigt långt axelutstick med dem.
Det enklaste (och minsta) du kan göra om du har ett kassettnav är att skaffa en 9-delad kassett och plocka av ett drev, 8 av 9 passar direkt på en 7-delad body. Sen om inget annat är katastrofalt slitet är det bara att pilla dit en kedja för 9-delat, ställa ändlägena och köra igen. Jag kör fortfarande på ett gammalt 3-delat LX-vevparti från den 7-delade eran tillsammans med 9-delad kedja, och det lirar hur fint som helst.
Bakväxlar brukar inte vara så kinkiga heller, IAF så länge man stannar inom Shimano. Behåller du dina friktionsreglage så spelar det absolut ingen roll. Men om bakväxeln är för glapp så kanske det är dags att byta?

Vill du ha 9-delat så räcker det egentligen med att byta bodyn, men köper du ett nytt bakhjul med rätt body redan från början så blir det enklare.

Sen är det ju bara att byta efter önskemål, indexerande växelreglage, mm. För framväxeln hade jag nog behålit friktionsreglaget. Då slipper du byta framväxel och kan enkelt trimma så att kedjan går fritt från växelföraren i varje läge.

Tillbaka
Topp