8 speed till 10 eller 11?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej igen alla snälla personer. Jag förstår att den här frågan ställt ungefär en miljon gånger på nätet och jag har läst massa artiklar och trådar, men blir inte riktigt klok.

Nu har min kedja, kasett och derailer packat ihop och tänkte passa på att byta upp mig. För närvarande har jag 8-speed i bak och tänkte sätta antingen 10 eller 11 där bak. Men jag blir inte riktigt klok på om jag kan byta en 8-speed till en 11. Vad jag förstått från nätet så är 10-speedscasetter inga problem, men när det gäller 11 så verkar det lite oklart. Så min fråga är helt enkelt om jag kan smälla på en 11-casette där det nu sitter en 8. Någon som vet?

Den störste fördelen för mig med ett 11-system är de kan köpas som färdiga kit, så slipper jag läsa på om vilka komponenter som leker snällt tillsammans. Annars klarar jagmig med 10 växlar, så länge de kan växla till 46-kugg snyggt.

Givetvis behövs ny deräjler, shifter och kedja. Så långt är jag med.

moros

Aktiv medlem
Är det 46 bak så antar jag MTB och då funkar 11-delat på samma nav/body

Kör du växlar fram så behöver du byta fram med, klingorna på 8-delat är något tjockare och sitter på annat avstånd och framväxeln flyttar den bredare kedjan annorlunda. (46 bak så kanske singelklinga fram då?)

Senast ändrad:

Trasselplanta

Aktiv medlem
Nu är det 32 bak, men jag tänkte byta upp mig till 46. Men jo, det är mtb-delar det handlar om. Framväxlarna tänkte jag passa på att dumpa. Har inte kunnat använda dem under hela vintern och inte saknat dem en enda gång. Delar för att köra 1x fram har jag redan.

Trasselplanta

Aktiv medlem

yonsson

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa den här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-m7000-1x11-speed-upgrade-kit-11-46-i-spec-ii-652948 men ser nu att den har något märkligt fäste för shiftern jag inte förstår mig på. Versionen med clasp var ju slut.

Men sweet att 1 funkar.
Du behöver nya vevar också om du ska gå över till 1x fram. Om du redan har 2x fram så behöver du en ny klinga som är "wide/narrow" och alltså anpassad till 11vxl/12vxl.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Du behöver nya vevar också om du ska gå över till 1x fram. Om du redan har 2x fram så behöver du en ny klinga som är "wide/narrow" och alltså anpassad till 11vxl/12vxl.
Tackar. Jag har två vevarmar och en 34-tandad narrow-wide chain ring som ligger och väntar tillsammans med en chainguide, om en sådan skulle behövas.Behöver dock ny bromshandtag.

Om jag hittade biten man behöver för att fästa den där I-spec-II shiftern till styret skulle jag köpa grejerna i helgen. antar att jag fäster shiftern i ett bromshandtag som passar.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Tackar. Jag har två vevarmar och en 34-tandad narrow-wide chain ring som ligger och väntar tillsammans med en chainguide, om en sådan skulle behövas.Behöver dock ny bromshandtag.

Om jag hittade biten man behöver för att fästa den där I-spec-II shiftern till styret skulle jag köpa grejerna i helgen. antar att jag fäster shiftern i ett bromshandtag som passar.
Jaha. Jag utgår från att du har Shimano HG-body? Tror inte det finns några färdiga kitt med 12 vxl för HG-body. Enda SRAM 11 vxl kassetten som passar HG-body är NX-serien. Man kan dock matcha SRAMs delar mellan NX/GX/X01/XX1. Så du skulle kunna köpa exempelvis 11 vxl NX-kasset och GX växel om du vill. Sunrace har även lättare 11 vxl-kassetter som passar HG-body.

Om du vill ha 12 vxl
Enklaste är att köpa en kassett som passar din body (exempelvis Sunrace) och en 12vxl växelväljare och trigger som matchar kassetten, kolla minsta och största kugg.
Sedan köper du till en 12 vxl kedja. That's it.

Edit: Det kittet du valt ut funkar ju fint om du nöjer dig med 11 vxl.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem

Vad har du för bromshandtag nu? Har du inte shimano med i-spec-ii så finns det ju lite adaptrar till andra märken och standarder

Man kan byta locket till ett med clamp, ser ut så här: https://www.sjscycles.co.uk/gear-sp...er-unit-wo-indicator-right-y06m98050/?geoc=SE

Sen kan man väl köra med en låsklämma typ den här, varför den inte skulle vara kompatibel med 7000 vet jag inte (antar att den släpptes när m7000 inte fanns? men det kan säkert någon annan reda ut)

Mammon

Medlem
även om du inte har boost bak så funkar det upp till 11vxl, iaf på min vitus nucleus.
dvs om du har QR 5x135 istf 12x142 el 12x148.

Jag skulle välja följande:
Sunrace scmx8 11-46, den har inte samma stora hopp till sista kransen som SLX, bra om man vill ha lite mer att välja på när man är långsam som jag, eller kanske vill ha 34t fram men ändå lite låga växlar

kolla lite på https://www.gear-calculator.com/ vad du själv tror du behöver.

SLX derajler, samma som i din länk mao, eller kanske t.o.m Deore för att kunna lägga mer pengar på växelreglaget som gör mest för känslan.

xt shifter,

Trasselplanta

Aktiv medlem
Just nu ser mina växlar och bromshandtag ut så här:
1615306771267.png
1615306782645.png

Har mekaniska skivbromsar. Tänkte fortsätta med det just nu då det duger för min cykling och att jag väntar med att lära mig blöda hydraliska bromsar.

Mammon, dina tips verkar riktigt kloka. Sunrace cassetten har ju verkligen bättre spridning på tänderna och en nice shifter är värt. Jag lär nog passa på och splurga på en SLX derajler så slipper jag fundera på om jag borde ha skaffat den. Men jag måste erkänna att jag inte alls fattar hur man fäster den där shiftern på styret.

Just nu använder jag i praktiken 34t hram och 11-32 bak. Funkar nästan. Jag misstänker att 11-46 är lite overkill, men kan säkert vara asnice när det väl behövs. Jag vågar inte klicka på https://www.gear-calculator.com/. Min sambo har redan hotat med separation om hon hittar mig på den sidan en gång till. :D

Tack för hjälpen allihopa.

moros

Aktiv medlem
Du behöver ju nya bromshandtag också om du har integrerade. Du måste ju bli av med det gamla vxl reglaget. Så du behöver höger och vänster bromshandtag för mekanisk skivbroms. Gärna då med i-spec-II så du kan köra tänkt vxlreglage

Trasselplanta

Aktiv medlem
Nu känner jag mig alleles utmärkt dum. Den där shiftern heter XT SL-M8000-R (https://www.bike24.com/p2136382.html). I beskrivningen står:
"Next to the classic clamp assembly the levers are available in two further mounting options. The levers are available for classic clamp assembly. I-Spec II (SL-M8000-I) for new XT and XTR and I-Spec B-type (SL-M8000-B-I) for older or lower grade brake levers, catering for different brake choices."
Så, det matchar ju ingen av modellerna i texten ovan. Eller är det helt enkelt clasp-varianten?

Är det några andra knep som är värda att känna till? Typ att använda x12 kedja eller att något märke skulle göra den absolut bästa kedjan eller liknande?

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Nu känner jag mig alleles utmärkt dum. Den där shiftern heter XT SL-M8000-R (https://www.bike24.com/p2136382.html). I beskrivningen står:
"Next to the classic clamp assembly the levers are available in two further mounting options. The levers are available for classic clamp assembly. I-Spec II (SL-M8000-I) for new XT and XTR and I-Spec B-type (SL-M8000-B-I) for older or lower grade brake levers, catering for different brake choices."
Så, det matchar ju ingen av modellerna i texten ovan. Eller är det helt enkelt clasp-varianten?

Är det några andra knep som är värda att känna till? Typ att använda x12 kedja eller att något märke skulle göra den absolut bästa kedjan eller liknande?
Det där är väl den ursprungliga säljtexten antar jag. Står ju så här längre ner:

The classic clamp version will be delivered. The lever offer removable optical gear display.

Dvs vanlig klämma för styret.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Det där är väl den ursprungliga säljtexten antar jag. Står ju så här längre ner:

The classic clamp version will be delivered. The lever offer removable optical gear display.

Dvs vanlig klämma för styret.
Pinsamt dålig läsförståelse av mig alltså. Så då sitter shiftern med en en clamp och så kan jag ta vilka bromshandtag som helst som funkar för mekaniska bromsar, helt enkelt?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Okej allihopa. Bara en fundering kvar. Vilken 11-speed kedja är smartast att köpa? Jag har verkligen ingen aning. Gärna från Bike24 så allt kommer i en leverans.

Bonicon

Aktiv medlem
För bra pris/prestanda har jag SRAM PC-1110:

Sunrace kassetten är bra, den har jag på två hojar, lite blinging med den röda delarna, gjorde en 2x8 till 1x11 med den, precis den SLX-shifter du nämnde (funkar bra med en XT M8000 bakväxel). Shiftern köpte jag här för endast 12 euro:

Men bike24 är bra, beställer ofta där, så för att få ihop en komplett order är det nog en av de bästa online.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer