8-vxl Claris grupp som växlar lite själv

Psyclist

Aktiv medlem
Har lite problem med min cykel ett tag med att bakväxeln lever sitt eget liv och hoppar men lite olika växlar själv. Kedjan hoppar också till ibland. Värst är det i backarna och man verkligen måste ta i och skiten börjar hoppa hela tiden, värst är lilla klingan fram och stora klinga bak då lever bakväxeln rövare. Men de här hoppen kommer på alla växlar.

Så, nu efter 150mil så köpte jag en Claris grupp med ny kedja, ny kassett, ny bakväxel, nytt växelöra, ny vajer. Ja, nu har jag bytt allt men har samma problem iaf.

Först trodde jag såklart det var sliten kedja, sen gick växelörat av så då bytte jag det. Tänkte att problemen kanske berodde på detta, men icke. Det blev en ny grupp… men samma problem.

Verkar som det finns en glapp i frihjulsbodyn på några millimeter, kan det vara det som spökar? Någon inställning av bakväxeln

Fattar ingenting, så jag tog en öl och skrev det här inlägget. ?

Glappar boddyn några mm så spelar inget annat någon roll - det kan inte fungera då. Dock låter det underligt. Efter att ha sett, ägt, meckat, byggt, cyklat massor av cyklar under 30+ år så har jag nog inte sett så stort glapp.

Glappar boddyn några mm så spelar inget annat någon roll - det kan inte fungera då. Dock låter det underligt. Efter att ha sett, ägt, meckat, byggt, cyklat massor av cyklar under 30+ år så har jag nog inte sett så stort glapp.
Kan nog vara en överdrift?, känner på bodyn nu och det går att rucka på den men kanske är en millimeter. Men kassetten rör iaf på sig ganska ordentligt iaf.

Antar du gjort en växeljustering ?

Hade själv en Acera bakväxel som inte gick att få till även fast den var ny. Smällde och rappa vid belastning.

Låter mest som att kedjan inte linjerar med vald växel. Är vajerspänningen justerad så att korgen släpper kedja perfekt över varje drev?

Går det testa med annat hjul?
Vill inte skrämmas men hade samma symtom för några år sedan utan att fatta, sen sprack kedjestaget helt av (2 brottanvisningar) vid svetsen mot vevlagerhylsan.
Samma drivlina funkade perfekt med ny ram! ?

Tillbaka
Topp